ایران از دستاورد جدید هسته‌ای خویش رونمایی کرد | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403 - 21:33

ایران از دستاورد جدید هسته‌ای خویش رونمایی کرد

شماره: 23279
Aa Aa

دانشمندان ایران موفق شدند سزیم ۱۳۷ را که دارای ارزش‌های اقتصادی، فناوری، دانش بنیانی و کاربردهای متعدد است در مقیاس آزمایشگاهی به تولید برسانند.

غنی سازی مطابق قانون اقدام راهبردی ادامه دارد؛
ایران از دستاورد جدید هسته‌ای خویش رونمایی کرد

آئین رونمایی از رادیو نوکلئید سزیم ۱۳۷ با حضور محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران در محل نمایشگاه روایت خدمت برگزار شد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از مهر، در نمایشگاه «روایت خدمت» (وعده، وفا) سازمان انرژی اتمی ایران نیز به عنوان یکی از دستگاه‌های دولتی با برپایی غرفه‌ای به ارائه آخرین دستاوردهای خود در دولت سیزدهم پرداخته است.

سزیم ۱۳۷ ساطع کننده پرتو گاماست که هم برای پرتو درمانی و هم در بخش صنعتی استفاده می‌شود. از این محصول در بحث صنعت در سنجشگرهای صنعتی نیز استفاده می‌شود.

دانشمندان و متخصصان هسته‌ای صنعت هسته‌ای ایران برای اولین بار موفق شدند هسته پرتوزای سزیم ۱۳۷ که دارای ارزش‌های اقتصادی، فناوری، دانش بنیانی و کاربردهای متعدد است را در مقیاس آزمایشگاهی به تولید برسانند.

این رادیونوکلئید که نیمه عمری حدود ۳۰ سال دارد و در اثر فعالیت‌های راکتور و عمدتاً در سوخت هسته‌ای مصرف شده و پسماندهای پرتوزا یافت می‌شود.

اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت:

ما وارد کلوپ طراحی و راه‌اندازی راکتور شدیم و غنی سازی مطابق قانون اقدام راهبردی ادامه داردما در صنعت هسته‌ای متوقف نمی‌شویم. ما در سال‌های گذشته برای گرفتن سزیم با مشکلاتی مواجه شدیم. از همکاران خواستیم که وقت بگذارند و خودشان به این امر دست پیدا کنند.

او اظهار داشت:

تنظیمات و مذاکرات ما با آقای گروسی برقرار است. معاون ایشان به ایران خواهد آمد. ما برای اولین بار است که چندین کنفرانس خواهیم داشت و این گفت‌وگوها تداوم خواهد داشت.

وی گفت:

از ۴ مکانی که آژانس اتمی در ایران به آن مشکوک بود فقط ۲ مکان مانده که با تعاملاتی که داریم امیدواریم حل شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان