ایران باید بین فروپاشی برجام و توافق جامع یکی را انتخاب کند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 2:33

ایران باید بین فروپاشی برجام و توافق جامع یکی را انتخاب کند

شماره: 16068
Aa Aa

ایران از سازش‌های چندین هفته مذاکره عقب نشینی و خواسته‌های بیشتری را ارائه کرده است. در حال رسیدن به پایان راه هستیم.

در بیانیه آلمان، انگليس و فرانسه عنوان شد؛
ایران باید بین فروپاشی برجام و توافق جامع یکی را انتخاب کند

 آلمان، انگليس و فرانسه همزمان با نشست شورای امنیت با موضوع منع اشاعه تسلیحات هسته ای بیانیه مشترکی صادر کردند.

به گزارش اسپادانا خبر، در این بیانیه آمده است:

اکنون درهای دیپلماتیک برای ایران جهت انجام یک توافق کاملاً باز است. ایران باید بین فروپاشی برجام و توافق عادلانه و جامع به نفع مردم و ملت ایران یکی را انتخاب کند. ادامه تشدید تنش اتمی ایران به این معنی است که ما به سرعت در حال رسیدن به پایان راه هستیم.

این بیانیه آورده است:

ایران از سازش‌هایی که پس از چندین هفته مذاکرات چالش برانگیز به دست آمده بود عقب نشینی کرده و همزمان خواسته‌های حداکثری بیشتری را ارائه کرد. ما به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که افزایش سرعت برنامه هسته‌ای ایران برجام را به طور کامل از بین خواهد برد. دو سال است که ایران گام‌های بی‌سابقه‌ای برداشته و اخیراً سرعت حساس‌ترین مورد نقض برجام را تسریع کرده و جامعه بین‌المللی با آگاهی کمتری از وضعیت برنامه هسته‌ای ایران قرار دارد.

  •  

مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز گفت:

بار دیگر قویاً هرگونه تلاش برای ارائه تفسیر دلبخواه و تحریف شده از بند ۳ ضمیمه (ب) قطعنامه ۲۲۳۱ را با هدف ارتباط دادن آن به پرتاب موشک بالستیک و ماهواره‌بر توسط جمهوری اسلامی ایران را رد می‌کنیم. مذاکرات کنونی وین، با سرزنش کردن ایران، با تعیین ضرب‌الأجلهای ساختگی، با تهدید و ارعاب، با طرح اتهامات بی اساس یا انتشار اطلاعات نادرست و یا با انجام فعالیت‌های خرابکارانه و اقدامات تروریستی در ایران به نتیجه نخواهد رسید. تلاش برای مشروط کردن اجرای برجام به مسائل خارج از آن و یا طرح نظراتی مانند مذاکره مجدد برجام برای گسترش دامنه موضوعی یا جدول زمانی آن و یا پیشنهاداتی نظیر کمتر در برابر کمتر یا بیشتر در مقابل بیشتر کاملاً غیرقابل قبول و محکوم به شکست است. برخی دولتها فریبکارانه سعی می‌کنند اصرار ما بر احیای کامل و قابل راستی‌آزمائی حقوقمان را به عنوان یک اقدام غیرسازنده و انعطاف‌ناپذیر معرفی کنند. 

  •  

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل نیز گفت:

 ما کاملاً آماده‌ایم تا تحریم‌های مغایر با تعهداتمان در برجام را لغو کنیم تا ایران بتواند از مزایای اقتصادی این توافق برخوردار شود اما ایران با اقدامات تحریک آمیز هسته ای جدید به استقبال  از سرگیری مذاکرات رفته و در مذاکرات به اتخاذ مواضع مبهم، غیر واقعی، حداکثری و غیرسازنده در مورد موضوعات هسته ای و تحریم ها پرداخته است.

او ادامه داد:

ما در شش دور مذاکرات پیشرفت قابل توجهی داشتیم و همه طرف ها تصمیمات دشواری گرفتند. همانطور که همه اعضای ۱+۵ اتفاق نظر دارند نتیجه این مذاکرات تنها مبنای ممکن برای رسیدن به نتیجه است. اقدامات ایران هیچ اهرمی برای این کشور در مذاکرات ایجاد نمی کند و تنها نگرانی ما را  افزایش می دهد. ما دبیرخانه را تشویق می کنیم که به بررسی این حوادث برای نقض احتمالی قطعنامه ۲۲۳۱ بپردازد.

  •  

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل و معاون سیاسی در این نشست شورای امنیت از آمریکا خواستند تحریم های ایران را لغو کرده یا معافیت کشورهای وارد کننده نفت ایران را تمدید کند. 
دیکارلو گفت:
همچین تمدید معافیت از تحریم ها مربوط به برخی فعالیت های هسته ای غیرنظامی در نیروگاه بوشهر، تاسیسات فردو و رآکتور اراک حائز اهمیت است. تمدید معافیت از تحریم ها علاوه بر این، برای انتقال اورانیوم غنی شده به خارج از ایران در ازای اورانیوم طبیعی لازم است. 

  •  

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به بیانیه سه کشور اروپایی در توئیتر نوشت:

هر بیانیه‌ای درباره برجام که در آن به تقصیر آمریکا اشاره نشده باشد صرفا بیان کننده اوج جهل صادرکنندگان آن نسبت به واقعیت است. اگر تروئیکای اروپایی می‌خواهد به عنوان یک شریک منصف جدی گرفته شود باید مانند یک شریک منصف رفتار کند. برای ایران، برجام آن زمانی از "درون تهی شد" که منافع وعده‌ داده شده آن محقق نشد. آن منافع باید بالاخره تحقق یابد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان