ایران بدون نظارت آژانس سانتریفیوژ تولید کرده است | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 4:40

ایران بدون نظارت آژانس سانتریفیوژ تولید کرده است

شماره: 15698
Aa Aa

ایران از اواخر ماه اوت تعدادقابل توجهی قطعات سانتریفیوژ تولید کرده و تمام اقدامات بدون نظارت رسمی آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام شده است.

در گزارش روزنامه وال استریت ژورنال ادعا شد؛
ایران بدون نظارت آژانس سانتریفیوژ تولید کرده است

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی ادعا کرد ایران از اواخر آگوست تعداد قابل توجهی قطعات سانتریفیوژ را در کارخانه تسا واقع کرج -جایی که حمله خرابکارانه منتسب به اسرائیل منجر به اختلال در ضبط دوربین‌های نظارتی شد-تولید کرده است.

به گزارش اسپادانا خبر، این گزارش مدعی شده است که دیپلمات ها می گویند ایران ساخت تجهیزات سانتریفیوژ پیشرفته در نبود نظارت آژانس آغاز کرده است. دیپلمات‌هایی که با این فعالیت‌ها آشنا هستند، گفتند که ایران تولید تجهیزات سانتریفیوژهای پیشرفته را در سایتی که آژانس انرژی اتمی سازمان ملل [به دلیل حمله خرابکارانه اسرائیل] ماه‌ها قادر به نظارت یا دسترسی به آن نبود از سر گرفته است امری که چالش جدیدی را برای دولت بایدن در حالی که برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای آماده می‌شود به وجود می‌آورد. این کار نگرانی‌های تازه‌ای را در میان دیپلمات‌های غربی ایجاد کرده است که فقدان اطلاعات فنی ممکن است انحراف برنامه هسته ای ایران از چارچوب باشد اگرچه آنها اذعان می‌کنند که هیچ مدرکی دال بر انجام این کار وجود ندارد.

دیپلمات‌ها مدعی شده اند که ایران در اواخر اوت کار در یک کارخانه مونتاژ در کرج را در مقیاس محدود از سر گرفت و از آن زمان به تولید خود سرعت بخشیده است و به آن اجازه می‌دهد تعداد نامعلومی روتور و متعلقات برای سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر تولید کند. به ادعای این گزارش ایران کار در تاسیسات کرج را در ژوئن پس از یک حمله خرابکارانه که به اسرائیل نسبت داده شد، متوقف کرده بود.

به ادعای این دیپلمات ها، ایران از اواخر ماه اوت تاکنون تعدادقابل توجهی قطعات سانتریفیوژ تولید کرده است و یکی از دیپلمات ها گفته است که قطعات ادعایی برای تولید حداقل ۱۷۰ سانتریفیوژ پیشرفته فراهم شده است.

وال استریت ژورنال با اشاره به کاهش تدریجی پایبندی تهران به محدودیت‌های برجام در واکنش به خروج دولت ترامپ از این توافق، نوشته است که دیپلمات‌ها می‌گویند تمام اقدامات ادعایی در کرج بدون نظارت رسمی آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام شده است جراکه ایران از ماه ژوئن پس از خرابکاری یادشده در این تاسیسات به طور قابل توجهی تدابیر امنیتی در کرج را تشدید کرد.

وال استریت‌ژورنال افزود:

دیپلمات‌های غربی می‌گویند بدون درک روشنی از مواد و تجهیزاتی که ایران اکنون در اختیار دارد، دستیابی به توافقی که محدودیت‌های مؤثر اما موقتی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران در ازای لغو اکثر تحریم‌های بین‌المللی را تضمین کند، دشوارتر است. بر اساس این گزارش و به ادعای یکی از دیپلمات‌های آشنا به موضوع، ایران سانتریفیوژهایی که قطعات کلیدی آن در کرج تولید شده است را در سایت زیرزمینی و به شدت مستحکم فردو نصب کرده است. این دیپلمات با اذعان به اینکه هیچ مدرکی مبنی بر منحرف شدن قطعات سانتریفیوژ به جای دیگری وجود ندارد ادعا کرد که با این وجود «با افزایش تعداد سانتریفیوژهای بدون نظارت، احتمال این سناریو افزایش می یابد».

وال استریت‌ژورنال نیز اذعان کرده است که دیپلمات ها گفتند که هیچ مدرکی وجود ندارد که ایران برنامه هسته ای پنهانی داشته باشد و تاسیسات هسته ای اصلی ایران از جمله فردو و نطنز که اورانیوم غنی شده تولید می کنند، تحت نظارت آژانس باقی می مانند.

 

منبع| اکو ایران

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان