ایران مسئولیت پاسخ به آمریکا را بر عهده خواهد گرفت | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 15:38

ایران مسئولیت پاسخ به آمریکا را بر عهده خواهد گرفت

شماره: 9020
Aa Aa

وزیر امور خارجه ایران گفته ما بر خلاف ایالات متحده اقدامات تروریستی بزدلانه انجام نمی‌دهیم. زمانی که این کار را انجام دهیم آن را اعلام می‌کنیم.

آیا آمریکا می‌خواهد به یک باتلاق کشیده شود؟
ایران مسئولیت پاسخ به آمریکا را بر عهده خواهد گرفت

«محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای تأکید کرد که ایران به ترور سردار «قاسم سلیمانی» پاسخ می‌دهد و پس از انجام این اقدام، مسئولیت آن را بر عهده می‌گیرد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از انتخاب، ظریف که با شبکه «ای‌بی‌سی» گفت‌وگو می‌کرد در پاسخ به اینکه آیا پاسخ ایران به اقدام آمریکا به جنگ همه‌جانبه منجر می‌شود گفت:

«این به ایالات متحده بستگی دارد. ایالات متحده علیه ایران یک اقدام جنگی انجام داد. باید برای تبعات این کار آماده باشد. سپس باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد به یک باتلاق کشیده شود یا می‌خواهد این [درگیری] را تمام کند.»

وی در پاسخ به این سؤال که منظورش از اینکه ایران قطعا به ترور پاسخی متناسب می‌دهد چیست گفت:

«منظورم این است که ایران کشور بسیاری صبوری است. ما بعد از بررسی‌های لازم اقدام خود را اجرایی خواهیم کرد اما اطمینان دارم که این [اقدام] انجام می‌شود؛ در زمانی که ما انتخاب کنیم نه در زمانی که ایالات متحده انتخاب کند.»

ظریف در مورد اینکه آیا ایران بعد از پاسخ آن را اعلام می‌کند گفت: «زمانی که این کار را انجام دهیم، بله، این کار را خواهیم کرد. ما بر خلاف ایالات متحده، اقدامات تروریستی بزدلانه انجام نمی‌دهیم. زمانی که این کار را انجام دهیم آن را اعلام می‌کنیم.»

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از مصاحبه گفت: «ایالات متحده مرتکب سه خطاب شد و بهای این سه خطا را خواهد پرداخت. اشتباه نخست، نقض حاکمیت و تمامیت ارضی عراق بود و بابت این از عراقی‌ها پاسخ دریافت کردند. آن‌ها (عراقی‌ها) توافق خود را [با ایالات متحده] لغو کردند. ایالات متحده پیشتر با [حمله] بدون اطلاع‌رسانی به عراقی‌ها [این توافق را] نقض کرده بود.»

وی افزود: «دوم، آن‌ها احساسات جمعیت بزرگی از مردم، از هند گرفته تا روسیه، نه فقط ایران و عراق را برانگیختند. به نظرم واکنش مردمی به این [حمله]، پایان حضور ایالات متحده در این منطقه خواهد بود که این بهای بسیار بزرگی برای ماجراجویی چند نفر است.»

ظریف ادامه داد: «سوم، آن‌ها در یک عملیات تروریستی یکی از عالی‌رتبه‌ترین ژنرال‌های ما را در خاک یک کشور خارجی کشتند و مسئولیت این قتل را بر عهده گرفتند. دولت ایران، مسئول حفاظت از جان شهروندان و مقامات خود است. بنابراین روشن است که پاسخ خواهد داد.»

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان