ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای بسازد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 0:32

ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای بسازد

شماره: 18988
Aa Aa

جو بایدن نیز گفته ما طرحی برای بازگشت کامل و دو جانبه به برجام تهیه کرده‌ایم که تضمین می‌کند که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد.

در بیانیه‌ آمریکا، بریتانیا و فرانسه عنوان شد؛
 ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای بسازد

آمریکا، بریتانیا و فرانسه در بیانیه‌ای در آغاز دهمین کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی بار دیگر تاکید کرده‌اند که ایران «هرگز نباید سلاح هسته‌ای بسازد».

به گزارش اسپادانا خبر، در این بیانیه ابراز تاسف شده که «با وجود تلاش‌های فشرده دیپلماتیک، ایران هنوز از موقعیتی که برای از سرگیری اجرای کامل برجام ایجاد شده، استفاده نکرده است.»

این سه کشور از جمهوری اسلامی خواسته‌اند که به طور کامل به توافق هسته‌ای و قطعنامه مرتبط با آن در شورای امنیت سازمان ملل برگردد.

آمریکا، بریتانیا و فرانسه همچنین از ایران خواستند که «فورا به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مواد هسته‌ای و فعالیت‌های اعلام نشده احتمالی در چارچوب توافق ان‌پی‌تی پاسخ دهد».

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هم در بیانیه‌ای به مناسبت آغاز کنفرانس بازنگری در ان‌پی‌تی با اشاره به مذاکرات احیای برجام گفت:

«ما طرحی برای بازگشت کامل و دو جانبه به 'برنامه جامع اقدام مشترک' (برجام) تهیه کرده‌ایم که تضمین می‌کند که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در دهمین کنفرانس بازبینی «معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در نیویورک گفت که به رغم ابراز تمایل ایران برای احیای برجام، این کشور از پذیرش توافقی که به بازگشت دوجانبه واشنگتن و تهران به توافق هسته‌ای منجر شود خودداری می‌کند.

بلینکن هشدار داد که «ایران همچنان در مسیر تشدید تنش‌های هسته‌ای قرار دارد. ایران از ماه مارس از پذیرش توافقی که دقیقا منجر به دستیابی به این هدف (احیای برجام)‌ باشد خودداری کرده یا قادر به پذیرش آن نبوده است.»

بلینکن گفت که بازگشت به برجام بهترین گزینه برای آمریکا، ایران و جهان است.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در نشست عدم اشاعه با اشاره به برنامه هسته‌ای ایران گفت:

«ما به دسترسی‌هایی نیاز داریم که با عمق و وسعت برنامه هسته‌ای این کوشر متناسب باشد. تنها در صورت تحقق این امر است که آژانس می‌تواند ضمانت‌های ضروری و معتبری در خصوص صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران ارائه دهد».

 

منبع| بی بی سی

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان