ایران هنوز تحولات هسته ای غیرقابل بازگشت نداشته است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 9:59

ایران هنوز تحولات هسته ای غیرقابل بازگشت نداشته است

شماره: 14096
Aa Aa

برجام توافقی است که هرگز بر اساس اعتماد بنا نشده است. این مسئله را اوباما بارها و بارها گفته بود و رئیس جمهور بایدن هم به آن اذعان دارد.

مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران؛
ایران هنوز تحولات هسته ای غیرقابل بازگشت نداشته است

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران گفت:

تا زمانی که بر سر همه چیز توافق نشود توافق نهایی وجود نخواهد داشت. دشواری های زیادی وجود دارد اما نکته مهم این است ما همه چیز را برای ایران مشخص کرده ایم؛ اینکه چه تحریم هایی برداشته خواهد شد. ما آماده ایم تا تحریم های مطابق با توافق ٢٠١٥ را لغو کنیم.ما از ایران نیز انتظار داریم که به پایبندی کامل به تعهداتش در توافق بازگردد. ما می‌دانیم که ایران در دوران انتقال ریاست جمهوری باید تصمیماتی بگیرد اما اگر آنها خواهان توافق برای بازگشت به برجام هستند این تصمیمات باید هرچه زودتر اتخاذ شود.

به گزارش اسپادانا خبر، او در گفت وگو با شبکه سی.ان.ان ادامه داد:

 تهران غنی سازی اورانیوم و فعالیت های منطقه ای خود را پس از خروج ترامپ از برجام افزایش داده اما بازگشت به برجام سبب می شود تا برنامه هسته ای ایران دوباره محدود شود و این هدف اصلی ما است. ایران در حال حاضر برای رسیدن به ظرفیت ساخت سلاح هسته ای راه های زیادی را باید بپیماید و هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم. کارشناسان دولتی تاکید دارند که ایران هنوز تحولات هسته ای غیرقابل بازگشت نداشته است و هر زمان که این اتفاق بیفتد، یعنی تهران به دانش و فناوری دست پیدا کند که قابل محدود کردن نباشد می بایست مذاکرات دیگر و راه های دیگری را در نظر بگیریم. ما می خواهیم از این مسئله پرهیز کنیم و می خواهیم که ایران به پایبندی کامل به توافق هسته ای بازگردد. اکنون به همین دلیل است که مذاکره می کنیم.

او گفت:

برجام توافقی است که هرگز بر اساس اعتماد بنا نشده است. این مسئله را رئیس جمهور اوباما نیز بارها و بارها گفته بود و رئیس جمهور بایدن هم به آن اذعان دارد. به همین دلیل سخت‌ترین بازرسی های هسته ای در این توافق در نظر گرفته شده است که به آژانس بین المللی اجازه می دهد تا بر فعالیت های هسته ای ایران نظارت داشته باشد تا ما بدانیم که این کشور در حال انجام چه کاری است. مسئله اعتماد میان دولت ها نیست بلکه اعتماد به توافقی است که بر سر آن مذاکره شده است. هرگاه که ایران به وین بازگردد ما نیز آماده ایم تا برای ازسرگیری مذاکرات به وین بازگردیم.  آمریکا معتقد است که هنوز برای مذاکره بر سر بازگشت مجدد به برجام زمان وجود دارد اما این فرصت بی نهایت نیست.

وی تصریح کرد:

بهترین تضمین و اطمینان برای عدم خروج مجدد واشنگتن از توافق هسته ای این است که هر دو طرف به پایبندی به توافق بازگردند و آن را با حسن نیت اجرا کنند تا همان طور که رئیس جمهور بایدن نیز گفته است با تکیه بر این توافق درباره سایر موضوعات مورد نگرانی گفت وگو کنیم. این توافق پایان دیپلماسی نیست بلکه آغاز دیپلماسی برای رفع مسائلی است که دهه هاست میان دو کشور وجود دارد.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان