ایران و آذربایجان از مرحله سوءتفاهمات به خوبی عبور کرده اند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 11:20

ایران و آذربایجان از مرحله سوءتفاهمات به خوبی عبور کرده اند

شماره: 18568
Aa Aa

به زودی نشست سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان و جمهوری ترکیه را در تهران در سطح وزرای امور خارجه برگزار می کنیم.

وزیر خارجه ایران در نشست خبری با همتای آذربایجانی؛
ایران و آذربایجان از مرحله سوءتفاهمات به خوبی عبور کرده اند

امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران در نشست خبری مشترک با جیحون بایرام‌اف، وزیرخارجه آذربایجان گفت:

ما بر تعمیق مناسبات دو کشور براساس حسن تفاهم، اعتماد، ومنافع متقابل دو کشور تاکید کردیم.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، او افزود:

بار دیگر موضوع تمامیت ارضی کشورها از جمله جمهوری آذربایجان مورد تاکید ما قرار گرفت. همچنین حمایت خودمان را از روند حل و فصل مسالمت آمیز ادامه مناقشه قره‌باغ بر پایه اصول شناخته شده حقوق بین‌الملل مورد تاکید قرار دادیم.

وی عنوان کرد: 

به زودی نشست سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان و جمهوری ترکیه را در تهران در سطح وزرای امور خارجه برگزار می کنیم. فرمت دیگری نیز در سطح کارشناسان ارشد موسوم به اجلاس ۳+۳ در منطقه قفقاز وجود دارد. این اجلاس میان کارشناسان ارشد و در گام بعدی وزرای خارجه آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و روسیه و ایران و ترکیه برگزار خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران در تاریخی که نسبت به آن توافق خواهیم کرد میزبان این اجلاس در تهران و یا یکی از شهرهای ایران خواهد بود.

وی افزود:

انرژی و ترانزیت دو موضوع مهم در همکاری‌های اقتصادی دو کشور است. بحث‌ سنکرون سازی شبکه برق و تبادل برق میان دو کشور در فصول پرمصرف و با هدف تقویت امنیت انرژی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان مورد توافق دو کشور قرار گرفته است. همچنین یکی از نگرانی‌های استان‌های مرزی ما آلوده شدن رودخانه مرزی و نگرانی‌های زیست محیطی که در بحث رود ارس ایجاد شده است می باشد. بخشی از این آلودگی‌ها مورد بحث در حوزه تخصصی محیط زیست قرار گرفته و ریشه‌های آن هم در داخل ایران و هم در جمهوری آذربایجان مورد شناسایی قرار گرفته که امیدواریم در این مسیر هم بتوانیم اقدامات موثری را انجام دهیم.

او گفت:

توافق کردیم اقداماتی را انجام دهیم که از این رفت و آمدها و امضای اسناد، مردم دو کشور هم به طور ملموس و عینی احساس پیشرفت کنند. این احساس پیشرفت زمانی حاصل می‌شود که رفت و آمد اتباع دو کشور با توجه به مهار کرونا در هر دو طرف به صورت عادی از سر گرفته شود و تجار بازرگانان همه بخش‌هایی که در تعامل و همکاری بین دو کشور در حرکت هستند به راحتی بتوانند ماموریت‌های خود را در راستای منافع متقابل انجام دهند.

وزیر امور خارجه ایران اظهار کرد:

ما در ۱۰ ماه گذشته از مرحله سوءتفاهمات به خوبی عبور کردیم و اکنون در مرحله پیشرفته فزاینده مناسبات همه‌جانبه تهران و باکو در راستای منافع دو ملت هستیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان