نسبت به نیت آمریکایی‌ها تردید جدی داریم | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 8:58

نسبت به نیت آمریکایی‌ها تردید جدی داریم

شماره: 15493
Aa Aa

مشکل ما نوع بازی‌ای است که آمریکایی‌ها می‌خواهند ارائه دهند؛ آنها می‌خواهند بخش مهمی از تحریم‌های ترامپ را حفظ کنند. این اصلاً برای ما قابل قبول نیست.

حسين اميرعبداللهيان، وزیر امور خارجه ایران؛
نسبت به نیت آمریکایی‌ها تردید جدی داریم

حسين اميرعبداللهيان، وزیر امور خارجه ایران گفت:

در داخل هیچ مانعی برای مذاکرات نمی‌بینم.

به گزارش اسپادانا خبر، او در گفت و گو با روزنامه ایران اظهار کرد:

برخی ممکن است معتقد باشند نوع برخورد تیم جدیدی که وارد مذاکره می‌شود شاید به گونه‌ای باشد که عملاً مذاکرات به بن‌بست کشیده شود در حالی که واقعاً این طور نیست. تیمی که قرار است درباره این موضوع کار کند با یک نگاه باز و با تمرکز بر استفاده از همه ظرفیت نخبگی کشور کار را در دست گرفته است و لذا ما در داخل هیچ مشکلی نداریم.

او ادامه داد:

مشکل ما نوع بازی‌ای است که به طور مشخص امریکایی‌ها می‌خواهند ارائه دهند. آقای بایدن یک ژست ضد ترامپ گرفته است اما وقتی می‌خواهد درباره ایران صحبت کند همان پرونده تحریمی ایشان را زیر بغل دارد و تا این لحظه اقداماتی عملی برای لغو تحریم انجام نداده است. از این رو ما نسبت به نیت امریکایی‌ها تردید جدی داریم و معتقدیم آنها تاکنون اقدام عملی نکرده‌اند حتی در این شش دور مذاکره با اینکه آقای «رابرت مالی» پشت در اتاق مذاکره آمد و گاهی اوقات متن‌هایش به داخل اتاق آمده اما در عمل پیچیدگی‌هایی در مذاکره ایجاد کرده که با نیت ادعایی امریکا همخوانی ندارد یعنی آنها می‌خواهند بخش مهمی از تحریم‌های ترامپ را حفظ کنند با این توجیه که این تحریم‌ها ارتباط مستقیمی با موضوع هسته‌ای ندارد و این مسئله اصلاً برای ما قابل قبول نیست. حالا باید وارد مذاکره شویم و ببینیم در ادامه چه اتفاقی رخ می‌دهد و طرف‌های اروپایی قصد دارند چگونه کار کنند ولی تا الان بزرگ‌ترین مشکل این بوده که امریکایی‌ها نتوانسته‌اند به ما نشان دهند برای بازگشت به برجام و به‌ویژه لغو تحریم‌ها نیت جدی دارند. براساس نظر شخص من اگر برای بازگشت به برجام اراده‌ای جدی در آمریکا وجود داشته باشد اصلاً نیازی به این همه مذاکره وجود ندارد. کافی است از همین فردا یک فرمان اجرایی از سوی رئیس جمهوری آمریکا صادر شود و آنها اعلام کنند به نقطه‌ای که ترامپ از آن خارج شد برمی‌گردند اما مسئله اینجاست ما این اراده و نیت را از آمریکایی‌ها در پیام‌هایشان می‌شنویم ولی در رفتارشان نمی‌بینیم.

حسين اميرعبداللهيان گفت:

ما در کشور شورای عالی امنیت ملی را داریم که امر سیاستگذاری در این نهاد به عنوان یک مرجع بالادستی انجام می‌شود و انجام مذاکره به وزارت خارجه محول شده است.  ما در وزارت خارجه برای مذاکره حتماً ما از ظرفیت و مشورت دوستانی که در گذشته در وزارت خارجه مسئولیت داشتند و درگیر این پرونده هستند استفاده خواهیم کرد. بالاخره تجربه و اشرافی که این دوستان به موضوع برجام دارند، می‌تواند در راستای بهره‌گیری از خرد جمعی برای ما مفید باشد. تیم جدیدی هم که در وزارت خارجه کار را دنبال می‌کند، دو بخش دارد؛ یک تیم وزارت خارجه و دیگری ظرفیت در سطح ملی است. ظرفیت کشور در سطح ملی باید به کمک مذاکرات هسته‌ای بیاید ضمن اینکه ما حتماً برای تولید محتوا نیازمند کمک‌های اندیشکده‌ای و استادان صاحبنظر دانشگاهی هم هستیم.

او اظهار کرد:

ما برای شاخص‌سازی سیاست خارجی دولت سیزدهم چند کلید واژه تعیین کردیم؛ سیاست خارجی متوازن و دیپلماسی فعال، پویا و هوشمند. منظور از سیاست خارجی متوازن این است که اولویت بخشی ما نسبت به برخی از کشورها از جمله همسایگان به معنای غفلت از رابطه با دیگر کشورهای جهان نخواهد بود.  یکی از کارهایی که ما در حال انجام آنها هستیم، تشکیل تیم‌های تخصصی در وزارت خارجه است و در تلاش هستیم اولویت‌های اصلی کشور را در هر قاره و هر بخش از جهان استخراج کنیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان