اینستکس عملیاتی شد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 6:42

اینستکس عملیاتی شد

شماره: 7986
Aa Aa

عراقچی با بیان این که ظرف روزهای آینده تبادل مالی از طریق اینستکس انجام خواهد شد گفته: بدون خرید نفت از ایران، اینستکس، انتظارات ایران را برآورده نمی کند.

با اعلام معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران؛
اینستکس عملیاتی شد

سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران ضمن استقبال از پیشرفت های صورت گرفته در عملیاتی شدن سازوکار ویژه مالی اروپا و ایران، نشست کمیسیون مشترک برجام را یک گام رو به جلو ارزیابی کرد.

به گزارش اسپادانا خبر، عراقچی این اظهارات را پس از پایان نشست سه ساعته کمیسیون مشترک برجام که در سطح معاونان و مدیران کل سیاسی ایران و گروه ۱+۴ در وین برگزار شد مطرح کرد.

پیشتر وال‌استریت ژورنال از وین به نقل از منابع شرکت‌کننده در نشست کمیسیون مشترک برجام گزارش داد اروپایی‌ها اعلام کرده‌اند که اینستکس عملیاتی شده و در حال پردازش اولین تراکنش با ایران است.

لورنس نورمن در توییتر نوشت: مقامات چینی می‌گویند سه کشور اروپایی عضو برجام گفته‌اند اینستکس عملیاتی شده و چین هم به‌عنوان طرف سوم برای پیوستن به این سازوکار ابراز علاقه کرده است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: اینستکس عملیاتی شده و ۲ سه تا ۳ مورد کاری هم الان در حال انجام شدن است و به زودی ظرف روزهای آینده تبادل مالی از طریق اینستکس انجام خواهد شد.

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه درباره نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در جمع خبرنگاران گفت: ما امروز یک جلسه طولانی داشتیم بیش از سه ساعت، در مجموع جلسه مثبت و سازنده ای بود و نسبت به جلسات گذشته ما یک گام به جلو به شمار می‌آید. البته هنوز تا خواسته های جمهوری اسلامی فاصله قابل توجهی وجود دارد و با دستاوردهای ملموسی که جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد، هنوز فاصله داریم.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: با این حال قدم های رو به جلویی که در کمیسیون برداشته شد را بررسی کامل خواهیم کرد و من اینها را به تهران منتقل خواهم کرد و هرگونه تصمیم گیری با تهران خواهد بود.

معاون وزیر خارجه درباره مباحثی که در نشست وین درباره آن بحث شد نیز عنوان کرد: مهمترین موضوعی که در این جلسه بحث شد، موضوع اینستکس و کانال مالی که اروپایی ها درست کردند، بود. سه کشور اروپایی توضیحات مبسوط و مفصلی را در این زمینه دادند.

عراقچی گفت: اینستکس الان دیگر عملیاتی شده و ۲ سه تا ۳ مورد کاری هم الان در حال انجام شدن است و به زودی ظرف روزهای آینده تبادل مالی از طریق اینستکس انجام خواهد شد.

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران با بیان اینکه کشورهای اروپایی دیگری هم اظهار علاقه کردند به عنوان سهام دار به این مکانیسم و شرکت محلق شوند بیان کرد: کشورهای اروپایی در نظر دارند اعتباراتی را برای اینستکس در نظر بگیرند و الان در حال حاضر به روی همه کشورهای اروپایی باز است و آنها می توانند از طریق آن با ایران معامله انجام دهند.

وی ادامه داد: قول دادند به زودی در حال بررسی هستند که اینستکس به روی کشورهای دیگر هم باز شود و این کشورها نیز بتوانند از طریق این سازوکار با ایران معامله داشته باشند.

این دیپلمات ارشد ایران با بیان اینکه این پروسه شروع شده یادآور شد: اگرچه این پروسه خیلی دیر شروع شده و کمتر از انتظارات ما ولی الان دارد مراحل نهایی خود را طی می کند و به مرحله عملیاتی شدن رسیده است.

وی در عین حال متذکر شد: البته بدون اینکه خرید نفت از ایران صورت بگیرد یا اعتبارات خاصی برای اینستکس در نظر گرفته شود، اینستکس نمی‌تواند به صورت کامل انتظارات ما را برآورده کند. انتظار داریم کشورهای اروپایی به صورت جدی بحث فروش نفت ایران را هم مدنظر داشته باشند.

عراقچی با بیان اینکه انتظارات ما به صورت کامل برآورده نشده است گفت: فکر می کنیم قدم های مثبتی که برداشته شده، ارزش بررسی کردن را دارد. لذا من اینها را به تهران منتقل خواهم کرد.

معاون سیاسی وزیر خارجه با ذکر این نکته که غیر از موضوع اینستکس ما در بحث راکتور اراک هم پیشرفت های خوبی داشتیم، اظهار داشت: همه اعضا تعهد کردند که در جدول زمانی مشخص شده ساخت این راکتور جدید به پایان برسد.

وی با بیان اینکه در برخی حوزه های دیگر پیشرفت هایی داشتیم اظهار داشت: در نهایت تصمیم گرفته شد جلسه وزرای خارجه کشورهای باقیمانده در برجام به زودی برگزار شود. درباره محل و زمان دقیق آن تصمیم گیری نشده است، از طریق مجاری دیپلماتیک تصمیم گیری و به اطلاع خواهد رسید.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان