برجام غیر قابل تغییر است؛ به آن دست نمی زنیم | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 21:36

برجام غیر قابل تغییر است؛ به آن دست نمی زنیم

شماره: 12714
Aa Aa

روحانی، رئیس‌جمهور ایران با بیان اینکه ما هیچ بازرسی را از ایران اخراج نمی‌کنیم گفته این تحریم را بردارند همه چیز تمام می‌شود.

نمی‌خواهیم فعالیت مخفی هسته‌ای داشته باشیم؛
برجام غیر قابل تغییر است؛ به آن دست نمی زنیم

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در جلسه هیئت دولت با تشکر از مجلس برای تصویب اصلاحیه بودجه اظهار کرد:

در برنامه دفاعی کشور جایی برای سلاح کشتار جمعی و از جمله هسته ای وجود ندارد و نخواهد داشت؛ این تصمیم قاطع نظام است و ایران نمی‌خواهد دارنده سلاح هسته‌ای باشد و نمی‌خواهد نگهدارنده آن باشد و نمی‌خواهد از سلاح هسته‌ای استفاده کند.

به گزارش اسپادانا خبر، رئیس‌جمهور تاکید کرد:

این نظر امروز و سه سال و چهار سال ما نبوده است بلکه از سال ۱۳۷۰ بارها و بارها وقتی نزد رهبر انقلاب و آیت الله هاشمی و شورای عالی امنیت ملی صحبت می‌کردیم همیشه نظر واحد این بود که ما دنبال سلاح هسته‌ای نخواهیم رفت اما دنبال فناوری‌های صلح آمیز هسته ای خواهیم بود زیرا عضو NPT هستیم و پادمان را هم اجرا کردیم.

روحانی با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم فعالیت مخفی هسته‌ای داشته باشیم گفت:

این تصمیم قاطع ایران است چه اروپا و آمریکا و سازمان ملل بخواهد یا نخواهد. نظر ما همان نظر رهبری است که به عنوان فتوا اعلام کردند. برجام حاصل تلاش پیگیر ماه‌ها بین ایران و ۶ کشور بزرگ بود. این کار به سادگی بدست نیامد بلکه مذاکراتی از سال ۱۳۸۲ شروع کردیم و سال‌ها طول کشید و در سال ۹۲ با رای مردم وارد تعامل شدیم. رأی سال ۹۲ برمبنای تعامل سازنده و اعتدال بود و مردم به این دو اصل مهم رای دادند. رهبر انقلاب فرمودند اعتدال متن قرآن است و برجام در سایه این سیاست و با مذاکرات و شکل جدید آغاز شد و در سال ۹۴ به امضا رسید. آنچه در ۲۳ تیر ۹۴ امضا شده غیر قابل تغییر است و ما دست به آن نمی‌زنیم. برجام به شکل ۲۰۱۵ است و تغییری در آن نمی دهیم و بر تعهدات خودمان هم ایستادیم.

روحانی گفت:

وقتی ترامپ با فشار اسرائیل و عربستان از برجام خارج شد ما در آخر شهریور ۹۷ به سازمان ملل رفتیم و در اولین روز مجمع عمومی بعد از سخنرانی ترامپ، وی ۸ بار برای من پیغام فرستاد و می‌خواست با من ملاقات کند و من هر ۸ بار را رد کردم و گفتم ملاقات نداریم.

وی تاکید کرد:

شب همان روز، مکرون رئیس جمهور فرانسه به من زنگ زد و گفت الان پیش ترامپ بودم و می‌خواهم که شما قبول کنید یک ملاقات چند نفره داشته باشبم اما من رد کردم. چندین رئیس جمهور به هتل محل استقرار من آمدند و پیشنهاد کردند و گفتند ترامپ گفته دو کلمه در برجام بگذاریم و بگوییم راجع به موشک و منطقه بعدا مذاکره خواهیم کرد. این پیام را مکرون از طرف ترامپ آورد و من گفتم برجام یک کلمه اضافه و کم نمی شود. رئیس جمهور فرانسه گفت شما قبول کنید در رابطه با این دو مساله شروع شود و چند سال هم طول می‌کشد.

روحانی گفت:

اروپا بداند اگر مساله موشک و منطقه را می‌خواستیم برای بحث و مذاکره قبول کنیم که ترامپ از همان اول به برجام برگشته بود بنابراین در برجام چیزی اضافه نخواهد شد

وی با اشاره به قانون هسته ای مجلس گفت:

فارغ از نظر دولت درخصوص این قانون اما چون امروز این مساله به صورت قانون درآمده است ما آن را اجرا می‌کنیم. یکی از مواد این قانون بند ۶ آن است که می‌گوید از ۵ اسفند ۹۹ ما از پروتکل الحاقی خارج می‌شویم و بین ما و آژانس انرژی اتمی آنچه اجرا می شود براساس پادمان خواهد بود و اگر اجرا شود مساله مهمی بوجود نمی‌آید.

روحانی با بیان اینکه ما هیچ بازرسی را از ایران اخراج نمی‌کنیم گفت:

اگر مدیرکل آژانس انرژی اتمی هم بخواهد بیاید تهران و مذاکره کند ما قبول می‌کنیم. ما نمی‌خواهیم برنامه هسته‌ای ما بدون نظارت باشد. اگر کسی بگوید بازرسان را بیرون می‌کنیم یعنی دنبال سلاح هسته ای هستیم. پروتکل الحاقی یک مرحله ای فراتر از پادمان است. همین گروه دموکرات‌ها که امروز در آمریکا سرکار آمدند، بارها و بارها گفته‌اند که فشار حداکثری درباره ایران غلط بوده و جواب نداده است. هیچ راهی برای آمریکا جز بازگشت به برجام وجود ندارد. اینکه دنیا بیاید راجع به کاهش تعهدات ایران یا قانون اخیر مجلس حرف بزند، فرار به جلو است. واقعیت که اینها نیست. یک مشکل بیشتر وجود ندارد و آن تحریم ظالمانه و غلط است. این تحریم را بردارند و همه چیز تمام می‌شود.

روحانی گفت: من دیشب در تماس تلفنی با یکی از مقامات اروپایی گفتم که مشکل یک چیز بیشتر نیست و آن تحریم است. امروز تحریم را بردارند، فردا صبح ما به همه تعهداتمان عمل می‌کنیم، امروز تحریم را بردارند ما بعد از ظهر به همه تعهدات عمل می‌کنیم. فقط چند ساعت نیاز داریم که ببینیم آیا تحریم رفع شده است یا خیر و راستی آزمایی کنیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان