بیمارستانهای دولتی ایران در اوج تنگدستی هستند | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 16:45

بیمارستانهای دولتی ایران در اوج تنگدستی هستند

شماره: 11641
Aa Aa

نمکی گفته دو مشکل عمده ما جیب خالی و زور کم است؛ خدا نکند نای راه رفتن نداشته باشی. آن زمان نمی توانی به کسی بگویی بالای چشمت ابروست.

وزیر بهداشت ایران مطرح کرد؛
بیمارستانهای دولتی ایران در اوج تنگدستی هستند

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران در مراسم هفته گرامیداشت بیمه سلامت گفت:

مطمئن هستم که در هیچ دولتی به اندازه دولت تدبیر و امید پوشش همگانی به خوبی اجرا نشده است تا پرداختی ها از جیب مردم کاهش یابد. کمتر دولتی پس از انقلاب در کشور و حتی در جهان توانسته است با افزایش سهم جی دی پی در سلامت قدم مثبتی در زمینه بیمه مردم بردارد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، وی با تاکید بر اینکه نباید با شروع دوره مدیریتی جدید اقدامات گذشته نادیده گرفته شود گفت:

من تنها وزیری هستم که با ورودم به وزارت بهداشت هیچ معاونی را تغییر ندادم و دلیلی برای شخم زدن فعالیتها ندیدم. با خودم هیچ کس را نیاوردم و روزی هم که بخواهم از وزارتخانه بروم با یک کیف و چند یادگاری وزارتخانه را ترک می کنم.

وی با اشاره به سختی هایی که بحران کرونا بر نظام سلامت کشور تحمیل کرده است گفت: شاید به زبان نیاوریم اما در ۱۵۰ سال گذشته، فکر نمی کنم وزارتخانه ای همچون ما دچار چنین مشکلاتی شده باشد. در حالی آمار مرگ و میر کرونا به بیش از ۴۰۰ نفر در روز رسیده است که روزهای سخت و بغض آلودی را طی می کنیم. خداوند شاهد است شبهای طولانی را نخوابیدم تا اکسیژن به یک بیمارستان در یک شهرستان برسد. خداوند شاهد این رنجها هست.

نمکی افزود: اگر کرونا را مهار نکنیم هیچ چیز در کشور آرام نخواهد بود. اولین اولویت ما باید کنترل کرونا باشد. بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری قرار شد تا قرارگاهی اجرایی برای مدیریت کرونا تشکیل شود زیرا من به عنوان وزیر بهداشت نمی توانم جاده ها را ببندم و مغازه ها را پلمب کنم. شاهد بودیم در جاهایی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نکردیم چگونه مشکلاتمان دو چندان شد و این در حالی بود که این مرد حکیم بزرگ، خودشان یکی از مراعات کننده ترین افراد در نظام جمهوری اسلامی بودند.

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم مداخله جدی تر بیمه ها در کنترل بحران کرونا اظهار کرد:

امروز بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی در اوج تنگدستی هستند. امروز در این جنگ بیولوژیک قبل از آنکه سربازها کشته شوند، سردارها جان خود را از دست می دهند. در این بحران پزشکان و متخصصان بسیار زیادی که جایگزین کردن آنها سخت خواهد بود از بین رفته اند. درآمدهای اختصاصی بیمارستانها به ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است و این درحالی است که حتی برای خرید روزانه خود نمی دانند که قیمتهای فردا چگونه خواهد بود. امروز در هر شیفت که پرستاران و پرسنل عوض می شوند هزینه لباس محافظتی بابت هر شیفت۸۰۰ هزار تومان است و تمام اینها باید از جیب وزارت بهداشت پرداخت شود. دو مشکل عمده ما جیب خالی و زور کم است؛ خدا نکند نای راه رفتن نداشته باشی. آن زمان نمی توانی به کسی بگویی بالای چشمت ابروست.

وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه امروز متوجه شدیم ۶۰۰میلیون یورو باقیمانده از آن یک میلیارد یورو صندوق توسعه ملی که قرار بود به ما اختصاص داده شود، قرار است بزودی پرداخت شود

وزیر بهداشت ادامه داد:

چرا باید کاری کنیم که جامعه پزشکی به سمت ساختمان سازی برود. البته ما اجازه نمی دهیم جیب مردم سلاخی شود و با هر قیمتی ارایه خدمت شود. اجازه نمیدهیم پول جامعه پزشکی در جایی برود که روا نیست.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان