تاکنون دست کم ۲۴۰ غیرنظامی اوکراینی کشته شده اند | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 23:59

تاکنون دست کم ۲۴۰ غیرنظامی اوکراینی کشته شده اند

شماره: 16949
Aa Aa

همزمان سیستم بانک بین المللی "سوئیفت" در بیانیه‌ای اعلام کرد که آماده اجرای تصمیم کشورهای غربی برای اعمال تحریم‌ها علیه بانک‌های روسیه است.

بانک‌های روسیه از سیستم سوئیفت حذف می شوند؛
تاکنون دست کم ۲۴۰ غیرنظامی اوکراینی کشته شده اند

سازمان ملل کشته شدن دست کم ۲۴۰ غیرنظامی اوکراینی را تأیید کرده است.

به گزارش اسپادانا خبر، همزمان، سیستم بانک بین المللی "سوئیفت" در بیانیه‌ای اعلام کرد که آماده اجرای تصمیم کشورهای غربی برای اعمال تحریم‌ها علیه بانک‌های روسیه است.

"سوئیفت" اعلام کرد که پس از دریافت "دستورات قانونی" آماده اجرای تصمیم کشورهای غربی مبنی بر اعمال تحریم‌ها علیه بانک‌های روسیه است:

ما در حال تعامل با مقامات اروپایی برای درک جزئیات نهادهایی هستیم که مشمول اقدامات جدید خواهند بود و در حال آماده شدن برای پیروی از دستورالعمل های قانونی هستیم.

انگلیس، کمیسیون اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و ایالات متحده در مورد تحریم‌های ضد روسیه بر سر وضعیت اوکراین توافق کرده اند. آنها متعهد شدند که بانک‌های منتخب از سیستم سوئیفت حذف شوند و بانک مرکزی روسیه از استقرار ذخایر بین‌المللی خود به شیوه‌هایی که بانک‌های روسی درباره تأثیر تحریم‌ها تصمیم گرفتند جلوگیری شود.

به گفته یک مقام دولت آمریکا اتحادیه اروپا در حال نهایی کردن فهرست بانک‌های روسی است که از سوئیفت خارج می‌شوند.

  •  

دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین نیز اعلام کرد که نیروهای روس یک خط لوله گاز در خارکیف را منفجر کرده اند.

سرویس دولتی ارتباطات ویژه و حفاظت اطلاعات هشدار داد که این انفجار شبیه یک ابر قارچی است و می‌تواند یک فاجعه زیست‌محیطی ایجاد کند.

این نهاد از شروندان خواست پنجره‌های منازل خود را با پارچه‌های مرطوب پوشانده و به مقدار زیاد مایعات مصرف کنند.

  •  

بنابر اعلام مقامات وزارت کشور اوکراین نیروهای روسیه وارد شهر خارکیف در شمال اوکراین شده اند.

 

21

رویترز از انتشار تصاویری از در آتش سوختن خودروی نظامی روسی در شهر خارکیف خبر داد که توسط وزارت کشور اوکراین منتشر شده است. نیروهای اوکراینی با نیروهای روسیه در خیابان های شهر  خارکیف واقع در شمال شرق اوکراین در روز یکشنبه به نبرد پرداختند فرماندار منطقه خارکیف به رویترز گفت:

خودروهای سبک روسی وارد شهر خارکیف  از جمله مرکز شهر شده اند و نیروهای مسلح اوکراین درحال نابود ساختن دشمن هستند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد:

روسیه از به تسخیر درآوردن دو شهر بزرگ در جنوب و جنوب شرق اوکراین خبر داد.

وزارت دفاع روسیه گفت:

شهر‌های خرسون و بردیانسک اوکراین به محاصره نیرو‌های روس درآمده اند و نیرو‌های روسیه تاکنون ۹۷۵ تاسیسات نظامی اوکراین را منهدم کرده اند و به پیشروی خود در چندین محور ادامه می‌دهد. کنترل شهر ژنشسک و فرودگاه چرنوبیوکا در جنوب اوکراین به دست روس ها افتاده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز از نیروهای شرکت کننده در حمله روسیه به اوکراین تمجید کرده و این عملیات را موفق خوانده است.

  •  

سخنگوی کرملین اعلام کرد هیأت روس با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های خارجه، دفاع و دیگر وزارتخانه‌های این کشور برای مذاکره با طرف اوکراینی وارد بلاروس شده است اما زلسنکی، رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد حاضر نیست در مینسک، پایتخت بلاروس با روس‌ها مذاکره کند چرا که بلاروس علیه اوکراین خصومت ورزیده است. اگر بلاروس یک طرف خصومت‌ها نبود و موضع خصمانه اتخاذ نمی‌کرد کی‌یف با برگزاری مذاکرات در بلاروس موافقت می‌کرد. شهرهای دیگر می‌تواند محلی برای مذاکرات باشد اما بلاروس نمی‌تواند محل مذاکرات درباره اوکراین باشد.

او گفته است:

اوکراین در حال تشکیل یک سپاه خارجی از داوطلبان کشورهای خارجی است.

لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس گفته است که از بریتانیایی‌هایی که می‌خواهند برای کمک در مقابل حمله روسیه به اوکراین بروند حمایت خواهد کرد.

  •  

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا در چهارمین روز از تهاجم روسیه به اوکراین گفت منازعه در اوکراین ممکن است «چند سال» طول بکشد.

 

214

او گفت بیم آن را دارد که ولادیمیر پوتین با دیدن مقاومت فراتر از حد انتظار اوکراینی‌ها مصمم شود «از نامشروع‌ترین ابزارها» بهره ببرد تا جنگ را به نفع خود تمام کند.
 
او ادامه داد:
این جنگ می‌تواند «آغازی بر پایان پوتین» باشد.
 
همزمان فدراسیون جهانی جودو (IJF) در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، مقام ریاست افتخاری ولادیمیر پوتین رئیس‌‌جمهور روسیه را «تعلیق» کرد.
 
سیزده سال پیش پوتین طی حکمی به سمت ریاست افتخاری این فدراسیون منصوب شده بود.
 
  •  

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس اظهار کرد:

شهروندان بلاروس در اوکراین مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند و کی‌یف مینسک را به سمت عملیات ویژه برای کمک به مردمش سوق می دهد. آنها روس‌ها و بلاروس‌ها را در اوکراین می‌گیرند، آنها را می‌زنند. آیا زلنسکی مرا به یک عملیات ویژه برای آزادی مردم ما در آنجا تحریک می کند؟ هیچ سرباز یا سلاح بلاروسی در اوکراین وجود ندارد زیرا روسیه برای انجام یک عملیات نظامی موفق در اوکراین به آنها نیاز ندارد. رئیس جمهور اوکراین ما را به خاطر جنگیدن در آنجا سرزنش می کند. حتی یک سرباز ما، حتی یک خودروی جنگی انجا نیست. نه نارنجک انداز، نه اسلحه. حتی یک فشنگ بلاروسی هم وجود ندارد. نه به این دلیل که از چیزی ترسیدیم و می‌ترسیم. نه. زیرا روسیه به آن نیاز ندارد. مسکو تجهیزات نظامی و افراد کافی برای رسیدن به اهداف خود در اوکراین را دارد. این کی‌یف است که سلاح به بلاروس آورده و باندهای مسلح را برای تحریکات در مینسک سازماندهی کرده است. ابتدا اسلحه از خاک اوکراین برای ما آورده شد، سپس فراریان [رهبران مخالف] ما حتی قبل از سال ۲۰۲۰ به آنجا گریختند. در آنجا گروه‌های مسلح در اردوگاه‌هایشان سازمان‌دهی شدند و نه تنها در اردوگاه‌هایشان در دونباس، بلکه در آنجا نیز وجود داشتند.

  •  

هانا مالیا، معاون وزیر دفاع اوکراین گفت:

تقریبا ۴ هزار و ۳۰۰ سرباز روس از آغاز درگیری روسیه و اوکراین جان خود را از دست داده‌اند. بیش از ۱۴۶ فروند تانک، ۲۶ فروند هواپیما و ۲۶ فروند بالگرد نیز در درگیری ها منهدم شده اند.

همزمان ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه در نشست خبری اعلام کرد:

۹۷۵ مرکز نظامی اوکراین نابود شده است. مجددا تاسیسات نظامی اوکراین را با موشک از کشتی و هواپیما هدف حمله قرار دادیم.  

  •  

اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان نیز در سخنرانی در مجلس این کشور  اعلام کرد که کشورش سلاح مورد نیاز اوکراین برای جنگ در برابر روسیه را تامین می کند:

همراه با اتحادیه اروپا درکنار اوکراین هستیم. ما به عنوان آلمان و اتحادیه اروپا در سمت درست تاریخ ایستاده ایم. روسیه در حال ویران کردن اوکراین و دموکراسی در این کشور است. این جنگ ضربه بزرگی به اقتصاد روسیه خواهد زد.
او بار دیگر از ضرورت تحریم روسیه سخن گفت:

باید جنگ فاجعه‌بار پوتین علیه اوکراین را پایان دهیم. با قطع ارتباط بانک‌های روس با سوئیفت در حال منزوی کردن آنها هستیم. بازار بورس روسیه اخیرا سقوط کرد و این نشان می‌دهد که تحریم‌ها مؤثر بوده‌اند. روسیه هزینه جنگ با اوکراین را خواهد پرداخت.

وی تاکید کرد:

به پوتین اجازه نمی‌دهیم عقربه‌های ساعت را به قرن نوزدهم بازگرداند.

شولتس بابیان اینکه چالش بین پوتین و دنیای آزاد نباید دردهای گذشته را تکرار کند گفت: 

پوتین برای این جنگ علیه اوکراین را آغاز کرد که آزادی اوکراینی‌ها رژیم او را به چالش می‌کشید. باید مطمین شویم که جنگ پوتین به دیگر نقاط اروپا سرایت نمی‌کند. از متحدین خود در ناتو همانند آلمان دفاع می‌کنیم.

  •  

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفت:

کی‌یف شکایتی علیه روسیه به دادگاه بین المللی در لاهه تسلیم کرده است.

او در توییتر نوشت:

روسیه باید برای دستکاری مفهوم نسل‌کشی برای توجیه تجاوز پاسخگو باشد. ما خواستار تصمیم فوری هستیم که به روسیه دستور داده شود تا فعالیت‌های نظامی خود را هم اکنون متوقف کند و انتظار داریم هفته آینده محاکمه‌ها آغاز شود. اقدامات روسیه، بمباران مهدکودک ها، مناطق مسکونی و مناطق زیرساختی غیرنظامی دارای نشانه های "نسل‌کشی" است.

  •  

ژاپن نیز حمایت خود را از ایجاد محدودیت برای بانک‌های روسی اعلام کرد.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن گفت که کشورش به متحدان غربی می‌پیوندد تا دسترسی برخی بانک‌های روسی به شبکه تبادل مالی جهانی-سوئیف- مسدود شود.

او همچنین از پیوستن ژاپن به کارزار تحریم ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه خواهد پیوست و مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار به اوکراین برای مقابله با ارتش روسیه خواهد داد.

  •  

پاپ فرانسیس، رهبر رئیس کلیسای کاتولیک گفت قلبش به خاطر حمله روسیه به اوکراین شکسته است:

خدا با صلح‌جویان است نه با کسانی که خشونت می‌کنند.

او افرادی را محکوم کرد که «به منطق شیطانی و منحرف سلاح‌ها اعتماد دارند».

رهبر کاتولیک‌های جهان گفت که نیاز فوری به باز کردن دالان‌های بشردوستانه برای پناهجویان وجود دارد.

پاپ از مردم جهان خواست از آوارگان اوکراین استقبال کنند.

  •  

پدرسالار (پاتریارک) کریل، رئیس کلیسای ارتدکسروسیه در چهارمین روز از تهاجم روسیه به گفت:

‏ «خدا نکند وضعیت سیاسی کنونی در اوکراین به این سمت پیش برود که نیروهای شیطانی که همیشه علیه وحدت روسیه و کلیسای روسیه جنگیده‌اند پیروز شوند».

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان