تحریم موشکی ایران لغو نمی شود | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 9 ارديبهشت 1403 - 23:19

تحریم موشکی ایران لغو نمی شود

شماره: 23476
Aa Aa

این تحریم ها براساس توافق برجام قرار بود در اکتبر| مهر اینده لغو شوند اما آمریکا و سه کشور اروپایی قصد دارند آنها را لغو نکنند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این تصمیم به طرف های اروپایی هشدار داده است.

با اعلام آمریکا و سه عضو برجام؛ بریتانیا، فرانسه و آلمان؛
تحریم موشکی ایران لغو نمی شود

فرانسه، آلمان و بریتانیا تحریم موشکی علیه ایران را نگه می دارند و لغو نمی کنند.

به گزارش اسپادانا خبر، سه کشور اروپایی عضو برجام یعنی بریتانیا، فرانسه و آلمان اعلام کردند تحریم‌های مربوط به موشک‌های بالستیک و اشاعه هسته‌ای علیه ایران را که قرار بود طبق برجام لغو شوند را حفظ خواهند کرد.

این تحریم ها براساس توافق برجام قرار بود در اکتبر| مهر اینده لغو شوند اما سه کشور اروپایی قصد دارند آنها را لغو نکنند و نگه دارند.

این اتفاق ضربه جدیدی به برجام است.

ایران و اروپا یکدیگر را به نقض برجام و ناتوانی در اجرای کامل محتوای آن متهم می کنند.

ین سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای اعلام کردند:

در واکنش مستقیم به عدم پایبندی شدید ایران به تعهدات خود در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (توافق هسته ای برجام) از سال 2019 تاکنون، فرانسه، آلمان و بریتانیا قصد دارند اقدامات مربوط به اشاعه هسته‌ای، تحریم تسلیحاتی و موشکی علیه ایران را حفظ کنند. تعهد ما برای یافتن راه حل دیپلماتیک همچنان معتبر است. این تصمیم به معنای اعمال تحریم های اضافی یا فعال کردن مکانیسم برای اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران نیست. اگر ایران به طور کامل به تعهدات خود در  زمینه توافق هسته ای برجام عمل کند ما آماده ایم تصمیم خود را لغو کنیم.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت نامه‌ای از سه کشور اروپایی دریافت کرده است که در آن از این تصمیم مطلع شده و آن را به ایران، چین و روسیه، دیگر اعضای برجام انتقال داده است.

او گفت که تصمیم سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان برای لغو نکردن تحریم‌های موشکی علیه ایرانناقض برجام نیست. در ماه مارس سال گذشته و بار دیگر در ماه اوت، بریتانیا و شرکای ما توافقات قابل قبولی را به ایران پیشنهاد کردند که می‌توانست پرونده هسته‌ای را آرام کند اما در هر دو مورد ایران پیشنهادها را رد کرد.

وزارت خارجه بریتانیا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور به همراه فرانسه و آلمان تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را که قرار بود ماه آینده لغو شوند به قانون محلی| داخلی تبدیل خواهند کرد که بر اساس آن بریتانیا و اتحادیه اروپا تحریم‌های فعلی را حفظ خواهند کرد.

  •  

جمهوری اسلامی ایران از این تصمیم سه کشور اروپایی به شدت انتقاد کرد.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه ای اعلام کرد:

تهران، تصمیم اتحادیه اروپا و ۳ کشور اروپایی برای عدم انجام تعهدات خود در موعد سال هشتم برجامی را اقدامی غیرقانونی و مغایر با تعهدات آنها ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و عملی تنش‌زا و توام با سوءنیت می‌داند.

در متن این اطلاعیه آمده است:

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به خروج غیرقانونی آمریکا و باز وضع تحریم های ظالمانه، مطابق حقوق خود ذیل مواد ۲۶ و ۳۶ برجام گام های جبرانی را اتخاذ کرد و این گام ها کاملا مطابق رویه های مندرج در برجام است. تصمیم به عدم انجام تعهدات از سوی اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی در واکنش به اقدامات هسته ای ایران کاملاً خالی از منطق حقوقی است زیرا ایران یک سال تمام به طرف های اروپایی برای جبران اقدام غیر قانونی آمریکا در خروج از برجام فرصت داد و پس از آن نیز گام های جبرانی خود را به منظور ارائه فرصت جبران به طرف های اروپایی و حفظ پنجره دیپلماسی به صورت تدریجی آغاز کرد. قابل پذیرش نیست که اتحادیه و سه کشور اروپایی این اقدام غیرقانونی خود را به عنوان واکنش به اقداماتی از ایران مستند کنند که کاملا قانونی و در واکنش به خروج آمریکا و بی عملی اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی بوده است. اقدامات ایران از منظر حقوقی کاملاً قانونی بوده و خود اروپایی ها نیز به اذعان داشته و دارند. اقدام طرف های اروپایی قطعا بر تلاش ها برای مدیریت تنش و ایجاد فضای مناسب برای همکاری های بیشتر بین طرف های برجام آثار منفی خواهد داشت. معیارهای جمهوری اسلامی ایران همواره عمل و نه سخن کشورها بوده است. این اقدام طرف های اروپایی با ادعای آنان مبنی بر تلاش برای ایجاد فضای لازم به منظور احیای برجام ناسازگار است. تردیدی وجود ندارد که جمهوری اسلامی ایران به این اقدام غیرقانونی، تحریک آمیز و نقض آشکار تکالیف اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان و انگلیس وفق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل" به صورت مقتضی و در چارچوب حقوق خود ریل برجام پاسخ خواهد داد. ما به طرف های اروپایی نسبت به انجام و اتخاذ اقدامات تنش زا که قطعا مدیریت روابط فی مابین را پیچیده و بر روند همکاری ها از جمله در مذاکرات رفع تحریم ها اثر منفی خواهد گذاشت هشدار می دهیم.

  •  

آمریکا تایید کرد که تحریم‌های موشکی علیه ایران را لغو نخواهد کرد

در پی اعلام تصمیم سه کشور اروپایی عضو برجام - آلمان، بریتانیا، فرانسه - برای خودداری از لغو تحریم موشکی ایران آمریکا نیز گفت این تحریم ادامه خواهد یافت.

متيو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری ادامه این تحریم از سوی آمریکا را تایید قرار داد.

او در پاسخ به سئوالی در مورد تصمیم کشورهای اروپایی گفت:

ما مشغول هماهنگی نزدیک با طیف وسیعی از متحدان و شرکای خود از جمله سه کشور اروپایی درمورد برنامه‌های خود در ارتباط با روز گذار هستیم و تلاش‌های بیشتری را برای جلوگیری از اشاعه تسلیحات اتمی در نظر خواهیم گرفت.

او گفت که ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرده و افزود:

در صورت لزوم در آینده نیز از ادامه این تحریم‌ها خودداری نخواهیم کرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان