دست روسای جمهور ایران برای انتخاب کابینه بسته است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 7 ارديبهشت 1403 - 3:20

دست روسای جمهور ایران برای انتخاب کابینه بسته است

شماره: 12565
Aa Aa

مطهری گفته نهادهایی در انتخاب کابینه دخالت می‌کنند. فقط دولت نیست که به عنوان مجری عمل می‌کند بلکه نهاد‌های موازی اختلال ایجاد می‌کنند.

صدا و سیمای ایران به هیچ جا پاسخگو نیست؛
دست روسای جمهور ایران برای انتخاب کابینه بسته است

ما از اول انقلاب کار‌هایی انجام دادیم که دولت‌ها اختیاری در آن‌ها نداشتند. حتی گاهی مخالف بودند اما ناچار باید تبعات آن را تحمل می‌کردند مثل تسخیر سفارت آمریکا که ربطی به دولت نداشت. این اتفاق افتاد و از آن طرف آمریکا فشار آورد و تحریم کرد و دولت باید آن را تحمل می‌کرد.

به گزارش اسپادانا خبر، علی مطهری در گفتگو با ایسنا گفته است:

نظامِ تشکیل دولت در کشور ما نظام معقولی نیست. ما احزاب قوی نداریم که اتاق فکر داشته باشند، برای اداره کشور کادر‌هایی آماده کنند و وقتی قدرت را به دست می‌گیرند هر پستی را به لایق‌ترین شخص واگذار کنند. دولتی روی کار می‌آید و افرادی که برای سمت‌های مختلف تعیین می‌کنند بر اساس روابط شخصی، گروهی و جناحی انتخاب می‌شوند. در واقع این روابط است که تعیین کننده است. تازه معمولا دست رییس جمهور هم کاملا باز نیست که هر کسی را که خودش خواست انتخاب کند بلکه نهاد‌هایی هستند که دخالت می‌کنند. این باعث می‌شود لزوما شایسته‌ترین افراد انتخاب نشوند و همین در پیشرفت کشور مانع ایجاد می‌کند.ای بسا افراد شایسته‌ای که چون در گردونه سیاسی حضور ندارند هیچ وقت پستی به آن‌ها داده نمی‌شود. این‌ها را باید کشف کرد. معمولا هم این افراد چون منیع‌الطبع هستند جلو نمی‌آیند و باید آن‌ها را پیدا کرد. متاسفانه الان افرادی که خود را بیشتر نمایش می‌دهند پست‌های بالا را اشغال می‌کنند. باید برای آینده فکری کرد که در همه جا فرد اصلح، قطع نظر از گروه و جناح، یک پست را در اختیار بگیرد.

او گفته است:

یکی از عوامل ناکارآمدی دولت ها در ایران دخالت سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف در کار یکدیگر و در کار دولت است مثلا دولت باید در زمینه اقتصاد، سیاست خارجی و فرهنگ کارآمد باشد ولی در هر سه مورد نهاد‌هایی هستند که دائم در کار دولت دخالت می‌کنند و فقط دولت نیست که به عنوان مجری عمل می‌کند بلکه نهاد‌های موازی هستند که اختلال ایجاد می‌کنند و شاید علت اصلی ناکارآمدی همین است که رئیس جمهور اجازه دخالت به آن‌ها می‌دهد و خود به خود از قدرت و کارآمدی خودش کاسته می‌شود. موارد این چنینی حاکمیت دوگانه را تداعی می‌کند و اقتدار دولت را از بین می‌برد.

مطهری ادامه داده است:

اصل ۱۱۳ قانون اساسی رئیس جمهور را مسئول اجرای قانون اساسی می‌داند اگرچه شورای نگهبان تفسیرش این است که رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی صرفا در حیطه قوه مجریه است در حالی که نمی‌شود چنین چیزی را از این اصل برداشت کرد. اساساً بهتر بود تفسیر قانون اساسی را به عهده نهاد بالاتری مثلا دادگاه قانون اساسی می‌گذاشتند. شورای نگهبان گاهی تفسیر‌های دور از ذهن انجام می‌دهد. لازم است فهم مشترکی از اصول قانون اساسی وجود داشته باشد. در حال حاضر برداشت‌های مختلفی وجود دارد که این‌ها اشکالاتی ایجاد می‌کند. ممکن است نیاز به اصلاحاتی در قانون اساسی وجود داشته باشد. مثلا وضع صدا و سیما باید اصلاح شود. این‌که یک نهاد به هیچ جا پاسخگو نباشد درست نیست.

نماینده تهران در مجلس دهم به شورای نگهبان توصیه کرده که اینقدر نگران نباشد که کسی که می‌خواهد کاندیدای ریاست جمهوری شود باید کاملا مطابق میل آن‌ها باشد یا فردی باشد که حتما مطیع کامل باشد و هیچ جا از خودش نظری نداشته باشد؛ این‌طور افراد به درد ریاست‌جمهوری نمی‌خورندنمی‌خورند..

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان