دلایل عدم احراز صلاحیت ها چندان قابل توضیح نیست | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403 - 0:38

دلایل عدم احراز صلاحیت ها چندان قابل توضیح نیست

شماره: 14855
Aa Aa

محذوریت شرعی و قانونی شورای نگهبان در حفظ آبروی اشخاص و مخفی بودن رأی اعضای این شورا از دلایل عدم رسانه ای شدن علل ردصلاحیت ها است.

طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان؛
دلایل عدم احراز صلاحیت ها چندان قابل توضیح نیست

طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان گفت:

معنای نظارت استصوابی این است که نظارت همراه با ضمانت اجراست و این یعنی یک نظارت مؤثر. هرگاه ناظر شورای نگهبان ببیند در خلال اجرا اتفاقی افتاده که کار را از مسیر قانونی خارج کرده یا به انحراف کشانده است این قدرت را دارد که همان‌جا عمل را از کژی به راستی تبدیل و اصلاح کند.

به گزارش اسپادانا خبر، این عضو شورای نگهبان در گفتگو با نشریه "عصر اندیشه" تأکید کرد که بررسی صلاحیت نامزدهای ریاست‌جمهوری را نباید به‌عنوان یکی از مصداق‌های نظارت استصوابی در نظر گرفت:

بررسی صلاحیت‌ نامزدها اصلاً نظارت نیست بلکه بخشی از فرایند اجرای انتخابات است.

او در خصوص اینکه چرا شورای نگهبان دلایل و مستندات رد صلاحیت‌ افراد را رسانه‌ای نمی‌کند گفت:

اولین دلیل برای این کار محذوریت شرعی و قانونی شورای نگهبان در مورد حفظ حیثیت و آبروی اشخاص است. این امر در فضای سیاسی و رسانه‌ای ممکن است چندان اقناع‌پذیر نباشد اما واقعیت این است که ما با این محدودیت و محذوریت مواجه هستیم. دومین دلیل نیز مخفی بودن رأی اعضای شورای نگهبان است. در جلسه در مورد هر شخص مواردی مطرح می‌شود، سپس رأی‌گیری به‌صورت مخفی انجام می‌شود و روشن نیست کدام‌یک از اعضای شورا به آن شخص رأی مثبت یا منفی داده‌اند و احیاناً مستند و دلیل هر کس، کدام مسئله مطرح‌شده در جلسه بوده است بنابراین حتی اگر مجوز شرعی و قانونی داشته باشیم که نداریم چون رأی‌گیری مخفی است دلایل احراز و عدم احراز صلاحیت به‌خاطر مخفی بودن آرا چندان قابل توضیح نیست.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان