دو بمب در کرمان منفجر شد‌ | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 31 ارديبهشت 1403 - 15:38

دو بمب در کرمان منفجر شد‌

شماره: 24344
Aa Aa

داعش با انتشار بیانیه‌ای رسما ۲ عملیات انتحاری در کرمان را برعهده گرفته و نوشته عمر الموحد و سیف الله مجاهد در شهر کرمان کمربندهای انفجاری خود را در میان جمعیت منفجر کرده اند.

۲ انفجار تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان؛
دو بمب در کرمان منفجر شد‌

در پی ۲ انفجار تروریستی در زیرگذر گنبد جبیله در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان ‌‌تعداد زیادی به شهادت رسیده و مصدوم‌ شدند که به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از تسنیم، برخی از منابع اعلام کردند که در ورودی گلزار شهدای کرمان، دو‌ کیف بمب‌گذاری شده وجود داشته است که عامل یا عاملین این حادثه ظاهرا با ریموت بمب‌ها را منفجر کرده‌اند.

همچنین در پی ازدحام جمعیت در محل‌ تعدادی دچار مصدومیت شده‌اند که بلافاصله به مراکز درمانی منتقل شد‌ند.

در ساعت 15:17 دقیقه دومین انفجار در درگاه قلی بیگ رخ داد و بلافاصله ‌مردم از مسیر منتهی به گلزار شهدا تخلیه شده اند.

‌‌معاون سیاسی امنیتی استاندار کرمان اعلام کرده است که این دو انفجار ‌تروریستی بوده است.

در حال حاضر آرامش در منطقه برقرار شده و مردم از مسیر منتهی به گلزار تخلیه شده و نیروهای امنیتی در حال بررسی منطقه برای شناسایی عامل یا عاملان این انفجار تروریستی هستند.

مراکز درمانی و کدهای پشتیبان دانشگاه های معین در حالت آماده‌باش قرار دارند.

انفجار نخست در 700 متری مزار شهید سلیمانی و انفجار دوم در یک کیلومتری مزار بوده و خارج از مسیر زائران و گیت‌های بازرسی بوده است.

تکذیب شهادت فرمانده ارشد سپاه در کرمان

در پی ۲ انفجار تروریستی در کرمان برخی اکانت‌های اسرائیلی مدعی شدند در این انفجار یکی از فرماندهان ارشد سپاه کشته شده است. پیگیری‌ها نشان می‌دهد این خبر کذب بوده و هیچ کدام از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در حوالی منطقه انفجار حضور نداشته‌اند.

با درخواست مقامات امنیتی و انتظامی گلزار شهدای کرمان به منظور تامین تا اطلاع ثانوی بسته شد و از همه مردم خواسته شده هرگونه حرکت مشکوکی را به مقامات امنیتی اطلاع دهند.

 تاکنون ۹۱ نفر در انفجار تروریستی کرمان به شهادت رسیده‌اند و تعداد مصدومان نیز علی‌رغم اینکه ۲۸۴ نفر اعلام شده ‌است.

محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران طی پیامی شهادت شماری از زائران در مسیر گلزار شهدای کرمان در سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی را تسلیت گفت.

در بخشی از متن این پیام آمده است:

بدون تردید، آمران و عاملان این جنایت اندوهبار از طرق مقتضی مجازات خواهند شد بر همین اساس دستگاه‌های مسئول اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی مکلف هستند با سرعت و دقت به تعقیب تمامی سرنخ‌ها و عاملان و مسبّبان این جنایت اهتمام ورزند و آنان را به سرپنجه قضایی کشور بسپارند؛ مسئولان قضایی مربوطه چه در استان کرمان و چه در سایر مناطق که ردی از تروریست‌های دخیل در این ماجرا وجود دارد نیز موظفند نهایت مساعی خود را برای دستگیری این جانیان به کار بندند؛ قدرمتیقّن دستگاه قضایی به موجب وظیفه ذاتی و قانونی خود، برخوردی عبرت‌آموز با تمامی عاملان و دست‌اندرکاران این جنایت شقاوت‌آمیز خواهد داشت. 

احمد وحیدی وزیر کشور نیز در گفت‌وگو با شبکه خبر اظهار کرد:

ساعت 15 ظهر اولین انفجار رخ می دهد و هنگامی که باقی زائران به کمک مصدومان می آید انفجار دوم در ساعت 15:20 رخ می دهد و تعدادی دیگر از افراد در حادثه دوم دچار حادثه می شوند.

وی افزود:

هم اکنون در کرمان عادی است و همه چیز در کنترل نیروهای انتظامی و امنیتی است و آرامش برقرار است.

وحیدی بیان کرد:

این توطئه جدید ادامه همان توطئه هایی بود که این افراد مدت ها به دنبال آن بودند و در مراسمات مختلف سعی در رسیدن به اعمال شوم خود بودند. افرادی که این جنایات را رقم زدند منتظر پاسخ کوبنده و قاطع دستگاه های امنیتی و انتظامی ایران باشند و این افراد بدانند که سیلی محکمی می خورند. علت و نحوه انفجار نیز در حال بررسی است و هنگامی که قطعی شد به استحضار مردم می رسانیم.

در پی حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان هیئت دولت فردا پنجشنبه در سراسر کشور را عزای عمومی اعلام کرد.

ملت ایران تا خشکاندن ریشه‌های ترور در میدان مبارزه حضور خواهند داشت

 سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران در پیامی با محکومیت شدید جنایت تروریستی در گلزار شهدای کرمان همزمان با مراسم بزرگداشت فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سپهبد شهید قاسم سلیمانی، این اقدام را جنایت ایران ستیزان و عمال ترور و سیاهی عنوان کرد و ضمن موظف کردن مسئولان به رسیدگی فوری به مجروحان این حادثه، بر پیگیری و شناسایی سریع عاملان و آمران این اقدام کور و بزدلانه تاکید کرد.

در متن کامل این پیام آمده است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

بار دیگر جنایت‌کاران ایران‌ستیز و عمال ترور و سیاهی، همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه (س) سلاله پاک پیامبر رحمت، در مراسم گرامی‏داشت سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی، سردار فاتح مبارزه با تروریسم، در اقدامی مذبوحانه و غیرانسانی، جنایت تأسف ‏باری را رقم زدند و موجب شهید و مجروح شدن عده‏ ای از شرکت‏ کنندگان در این مراسم از جمله تعدادی از زنان و کودکان بی‏گناه شدند.

اینجانب با محکوم کردن این اقدام تروریستی جنایت‌بار و ابراز همدردی با خانواده‌های داغدیده، این ضایعه ناگوار را به حضرت ولیعصر(عج) و به محضر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و عموم مردم شریف و بزرگ ایران تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای شهدای حادثه علو درجات و برای مجروحان شفای عاجل مسألت دارم.

ضمن تأکید بر پیگیری و شناسایی طراحان و آمران سیاه‌دل این حرکت غیرانسانی از تمامی مسئولان استانی می‏خواهم هرچه سریع‏تر نسبت به تسکین آلام آسیب‏ دیدگان و مداوای مجروحان و بازگشت نظم و آرامش به شهر شهیدپرور کرمان اقدامات لازم را به ‏عمل آورند.

بی‏ شک عاملان و آمران این اقدام بزدلانه به زودی به دست نیروهای توانای امنیتی و انتظامی شناسایی و به سزای عمل شنیع خود خواهند رسید. دشمنان ملت باید بدانند که این‏گونه اقدامات هرگز نمی‏ تواند خللی در عزم و اراده آهنین ملت ایران در دفاع از آرمان‏های اسلامی به ‏وجود آورد و آنها مصمم ‏تر از گذشته تا خشکاندن ریشه ‏های ترور و خشونت در میدان مبارزه با دشمنان عزت و اقتدار ایران و اسلامی حضور خواهند داشت.

سید ابراهیم رئیسی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه امروز چهارشنبه با صدور پیامی حادثه تروریستی در کرمان را به رهبر انقلاب اسلامی ایران تسلیت گفت.

در بیانیه صادره از سوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین)، رییس‌ جمهور روسیه طی پیامی به آیت الله سید علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران و سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهور ایران حمله تروریستی در شهر کرمان و کشتار بی رحمانه مردم را تسلیت گفت.

بیانیه مذکور در ادامه اضافه می کند که روسیه تروریسم را در تمام اشکال آن محکوم می کند.

دبیرکل سازمان ملل حمله تروريستی كرمان را محکوم کرد

آنتونیو گوترش خواستار پاسخگویی عاملان این حمله شد و مراتب تسلیت عمیق خود را به خانواده‌های داغدار و مردم و دولت ايران اعلام کرد.

اتحادیه اروپا انفجار تروریستی کرمان را با «شدیدترین لحن» محکوم کرد

سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد:

«اتحادیه اروپا با شدیدترین لحن بمب‌گذاری امروز در شهر کرمان در ایران را محکوم و همبستگی خود را با مردم ایران ابراز می‌کند. این اقدام تروریستی باعث مرگ و زخمی شدن شوک‌آور غیرنظامیان شده است، دل‌های ما اکنون با قربانیان و خانواده‌های آنها است، مرتکبان بایستی پاسخگو شوند».

واکنش آمریکا به حادثه تروریستی کرمان

 وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن به‌ هیچ‌وجه در انفجارهای امروز کرمان نقش نداشته و دلیلی وجود ندارد که اسرائیل نیز در آن نقش داشته باشد.

انفجارهای کرمان شدید و حاوی ساچمه‌های فراوان بوده است

 وحیدی وزیر کشور پس از بازدید از محل انفجار در گلزار شهدای کرمان گفت:

۲ انفجار شدید و همراه با ساچمه‌های فراوان بوده که پرتاب آنها سبب شمار شهیدان شده است.  نوع و محل انفجار نشان می‌دهد که کار بزدلانه بین مردم و جمعیت زائر از زنان و بچه‌ها اتفاق افتاده است. انفجار دوم درحالی که بسیاری از زائران و زنان و مردان بعد از انفجار اول ایستاده بوده‌اند و قصد کمک رسانی داشته‌اند رخ داده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد:

درباره انفجارهای کرمانهیچ حرفی ندارم؛ تمرکز ما بر جنگ علیه حماس است.

مسئولیت جنایت کرمان برعهده آمریکا و رژیم صهیونیستی است

محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور اسلامی ایران در پیامی در شبکه ایکس با اشاره به حادثه تروریستی در کرمان تاکید کرد که مسئولیت این جنایت بر عهده امریکا و رژیم صهیونیستی است و تروریست ها ابزار دست آنها هستند.

داعش رسما مسئولیت حمله تروریستی در کرمان را برعهده گرفت 

داعش با انتشار بیانیه‌ای رسما ۲ عملیات انتحاری در کرمان را برعهده گرفت. 

داعش در بیانیه خود نوشت:
در بخشی از غزوه «و هر کجا یافتید بکشید.» بیش از ۳۰۰ نفر از شیعیان مشرک در ۲ عملیات انتحاری در ایران کشته و زخمی شدند. دیروز دو برادر عمر الموحد و سیف الله مجاهد به سوی تجمع بزرگ شیعیان مشرک در کنار مزار رهبر کشته شده خود «قاسم سلیمانی» در شهر کرمان در جنوب ایران رفته و کمربندهای انفجاری خود را در میان جمعیت منفجر کردند که بیش از ۳۰۰ نفر از شیعیان مشرک را کشت یا زخمی کرد.

 

22

 

خبرگزاری اعماق، که عملیات‌های گروه داعش را پوشش می‌دهد درباره حمله‌های تروریستی دیروز در کرمان نوشت: 
▫️«دو نیروی داعش دیروز در یک تجمع بزرگ شیعیان در کرمان دو عملیات انتحاری انجام دادند. این دو تن توانستند خود را به جمعیتی برسانند که شامل هزاران نفر از شیعیان بود. انتحاری اول کمربند انفجاری را در میان جمعیت شیعه منفجر کرد و انتحاری دوم ۲۰ دقیقه بعد کمربندش را منفجر کرد. این دو بمب‌گذاری به کشته‌شدن بیش‌از صد شیعه و زخمی‌شدن دست‌کم ۲۰۰نفر دیگر در میان وحشت، هرج و مرج و ازدحام جمیعت منجر شد که ضربه امنیتی شدیدی به دولت ایران وارد کرد. در زمانی که چندین طرف در تلاش برای بازاریابی پروژه‌های ایران در منطقه بودند.»

شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز در بیانیه ای انفجارهای کرمان را محکوم کرد

در بیانیه این شورا آمده که اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواهان شناسایی و محاکمه عاملان، سازمان دهندگان، تامین کنندگان مالی و حامیان این اقدامات تروریستی مذموم شدند.

دومین بیانیه اتحادیه اروپا درباره محکومیت انفجار تروریستی در کرمان

اتحادیه اروپا با صدور دومین بیانیه درباره حمله تروریستی کرمان این حادثه هولناک را مجدداً محکوم کرد.

 جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت:

اتحادیه اروپا بمب‌گذاری در شهر کرمان را به شدیدترین لحن محکوم می‌کند. این اقدام تروریستی تکان دهنده به قیمت جان غیرنظامیان بی گناه و مجروحان بسیاری تمام شده است. اتحادیه اروپا همبستگی خود را با مردم ایران اعلام می‌کند. ذهن همراه قربانیان و خانواده‌های آنها است.

پیام تسلیت پاپ در پی حادثه تروریستی کرمان

واتیکان نیوز نوشت:

پاپ فرانسیس عمیقا از تلفات به بارآمده در پی انفجارهای مرگ‌بار در کرمان اندوهگین شده است.

در پیام تسلیت پاپ همچنین آمده است که او همبستگی معنوی خود با مجروحان را اعلام کرده و برای ملت ایران نعمات الهی حکمت و آرامش را طلب کرده است.

بر اساس اطلاعات آمریکا داعش خراسان مسئول انفجارهای تروریستی کرمان است

دو منبع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود به خبرگزاری رویترز گفتند که رهگیری‌های ارتباطات و اطلاعات جمع‌آوری شده توسط ایالات متحده تائید می‌کند که شاخه داعش مستقر در افغانستان مسئول دو انفجار تروریستی روز چهارشنبه در شهر کرمان ایران بوده است که نزدیک به ۹۰ نفر کشته بر جای گذاشت.

یک منبع در اظهارات خود تاکید کرد که اطلاعات به دست آمده واضح و غیرقابل انکار است.

این دو منبع آگاه بدون ارائه جزئیات بیشتر گفتند که این اطلاعات شامل رهگیری‌های ارتباطی است.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان