رئیس جمهور ایران با استقبال امیر قطر وارد این کشور شد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 16:33

رئیس جمهور ایران با استقبال امیر قطر وارد این کشور شد

شماره: 16883
Aa Aa

ابراهیم رئیسی می گوید در این سفر برای ارتقای روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری بین کشورهای منطقه و خلیج فارس گام‌های قابل توجهی برداشته می‌شود.

به منظور دیدار رسمی و شرکت در اجلاس سران اوپک گازی؛
رئیس جمهور ایران با استقبال امیر قطر وارد این کشور شد

رئیس جمهور ایران که به دعوت رسمی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی و به منظور دیداری رسمی و شرکت در ششمین اجلاس سران اوپک گازی عازم قطر شده بود وارد فرودگاه دوحه شد.

به گزارش اسپادانا خبر و بر خلاف اعلام قبلی، امیر قطر در فرودگاه به استقبال رئیس جمهور ایران آمد.

ابراهیم رئیسی، رییس جمهور ایران پیش از عزیمت به قطر در جمع خبرنگاران درباره اهداف سفر دو روزه‌اش به قطر گفت :
سفر به قطر در راستای فعال شدن دیپلماسی همسایگی به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس و استفاده از ظرفیت‌های این کشورها برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی است. این سفر به دعوت شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر و با دو هدف انجام می‌گیرد. هدف اول توسعه روابط دوجانبه با کشور دوست، برادر و همسایه قطر و هدف دوم شرکت در مجمع کشورهای تولید و صادرکننده گاز در جهان است که این چندمین نشستی است که به میزبانی قطر برگزار می‌شود. ما در فعال شدن دیپلماسی همسایگی به ویژه با کشورهای حاشیه خلیج فارس، این سفر را گامی در جهت فعال شدن ارتباطات بین این کشورها و استفاده از ظرفیت‌های آنها در جهت توسعه روابط سیاسی و اقتصادی به ویژه با کشور قطر که میدان مشترک گازی داریم می‌دانیم.
همکاری‌های ما در حوزه انرژی هم قابل توجه است؛ حوزه اقتصاد و انرژی نیز از بخش‌هایی است که برای ارتقای همکاری‌ها در آن می‌توان گام‌های اساسی در این سفر برداشت.
موضوع مهم دوم، همکاری ایران با مجمع کشورهای تولید و صادرکننده گاز است. تشکیل این مجمع با ابتکار جمهوری اسلامی ایران انجام شده و ما از مؤسسان آن هستیم. ایران در میان سه کشور مهم صادرکننده گاز در جهان قرار دارد و کشورهای ایران، قطر و روسیه از مهم‌ترین کشورهای تولید و صادرکننده گاز هستند. همکاری در این مجمع عمومی و مذاکراتی که در این رابطه می‌توانیم داشته باشیم می‌تواند گام بسیار مهمی برای همکاری بین کشورهای تولید و صادرکننده گاز باشد.
رئیس جمهور ایران ابراز امیدواری کرد در این سفر علاوه بر دیدارهای دوجانبه و شرکت در اجلاس گازی دیدارهایی با کشورهای شرکت کننده در این مجمع داشته باشید.
وی خاطر نشان کرد که در این سفر برای ارتقای روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری بین کشورهای منطقه و کشورهای حوزه خلیج فارس گام‌های قابل توجهی برداشته می‌شود.
  •  

سید ابراهیم رئیسی در نخستین روز سفر خود به دوحه پایتخت قطر با تمیم بن حمد آل ثانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

22

پس از این دیدار، وزیران امور خارجه، نفت، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و نیروی ایران با همتایان قطری خود در حضور رییس‌جمهور ایران و امیر قطر اسناد همکاری دو کشور را امضا کردند.

۱۴ سند همکاری امضا شده در زمینه هواپیمایی، تجاری، کشتی‌رانی، رادیو تلویزیون، سیاست خارجی (لغو ر وادید)، برق، استاندارد و فرهنگی و آموزشی است.

 

 

 

  •  

سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری مشترک خود با امیر قطر با تشکر از دعوت امیر قطر برای سفر  به این‌ کشور اظهار کرد:

سفر به دوحه با دو هدف توسعه روابط دو جانبه ایران و قطر و شرکت در نشست سران کشورهای صادر کننده گاز انجام شد. در این دیدار توافق کردیم دو کشور از فرصت های موجود برای گسترش همکاری ها در حوزه های مختلف بهره‌مند شوند. طرفین با توجه به منافع مشترک خود تصمیم گرفتند روابط موجود را افزایش داده و تنوع ببخشند و در این زمینه گام های جدی بردارند. تصمیم گرفتیم در حوزه های اقتصادی، تجاری، انرژی، زیرساختی، امنیت غذایی، سلامت و فرهنگی همکاری ها را به صورت جدی افزایش دهیم.

 

23

او افزود:

ایران آمادگی کامل دارد که به قطر برای هر چه بهتر برگزار شدن جام جهانی کمک کند. ایران از سویی دنبال جهش روابط با کشورهای منطقه به خصوص خلیج فارس است. ما معتقدیم سطح همکاری های موجود کشورهای منطقه متناسب با ظرفیت ها نیست. ایران دنبال این است که این روابط را ارتقاء دهد. هدف ما همگرایی منطقه ای است.

رئیسی با بیان اینکه ایران ثابت کرده همیشه کنار کشورهای مستقل می ایستد افزود:

بسیاری از کشورهای منطقه این حقیقت را درک کرده و تجربیات مشترکی دارند. ایران در دو میدان جنگ علیه تروریسم و فشار اقتصادی حداکثری قرار داشته است. اکنون آمریکا باید اراده خود را برای برداشتن تحریم های اصلی اثبات کند و برای لغو تحریم ها تضمین معتبری بدهد. منطقه در حال ورود به مرحله جدیدی است و منطقه در حال بازگشت به دست ملت هاست. این پیروزی با مقاومت ملت ها به دست آمده است. اکنون کشورهای منطقه باید با گفت وگوهای بیشتر حل بحران ها را از طریق درون منطقه ای دنبال کنند. تجربیات دهه های اخیر ثابت کرد تجاوزگری محکوم به شکست است، مقاومت جواب می دهد و هیچ یک از مسائل منطقه ای راه حل نظامی ندارد. در این نشست درباره مسائل منطقه ای از جمله مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تروریسم تبادل نظر کردیم و توافق کردیم که یکی از اولویت های ما مقابله با تروریسم است. همسایگان افغانستان باید به همه مردم و اقوام این کشور کمک کنند تا حکومتی فراگیر در این کشور مستقر شود در غیر این صورت ناامنی به این کشور مظلوم باز می گردد. ما همچنین درباره ملت مظلوم یمن صحبت کردیم و معتقدیم رفع حصر از این ملت یک اقدام بشردوستانه است و راه حل یمن، توقف تجاوز و گفت وگوهای یمنی یمنی است. من دست دوستی به سوی همه کشورهای منطقه علی الخصوص همسایگان دراز می کنم. از مهمان نوازی امیر قطر و دولت این کشور تشکر کرده و امید دارم که این گفت وگوها به ثمر بنشیند.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر نیز با اشاره به اهمیت اسناد امضا شده میان دو کشور در پیگیری برای اجرای آنها تاکید کرد.

وی گفت:

در نشست با رئیس جمهور ایران درباره مسائل منطقه و بین المللی صحبت کردیم و معتقدیم گفت وگو بهترین راه برای حل چالش های منطقه است. درباره مذاکرات وین هم صحبت کردیم. دولت قطر مذاکرات را پیگیری کرده و امید دارد توافقی حاصل شود که همه طرفین راضی شده و حق استفاده از انرژی هسته ای محترم شمرده شود. دولت قطر آماده هر گونه کمک در این مسیر است.

امیر قطر همچنین بر توقف تجاوز اسرائیل به ملت فلسطین تاکید کرد و گفت:

در این نشست درباره مسائل افغانستان، سوریه و یمن صحبت کردیم.

وی با تبریک به ایران بابت حضور در جام جهانی اظهار کرد:

از رئیس جمهور و مردم ایران برای حضور در جام جهانی دعوت می کنیم و از حضور آنها در کشور خود استقبال می کنیم.

  •  

امیر قطر پیراهن تیم ملی فوتبال این کشور را که به امضای تمامی اعضای این تیم رسیده است به عنوان یادبود برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲، به رئیس جمهور کشورمان اهدا کرد.

 

324

شیخ حمد بن تمیم آل ثانی امیر قطر در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی به این کشور پیراهن تیم ملی فوتبال کشورش را که به شکلی نمادین و به مناسبت برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ در این کشور شماره ۲۲ نیز بر روی آن حک شده است به رئیسی هدیه کرد.

این پیراهن به امضای همه بازیکنان تیم ملی قطر رسیده است.

 

 

 

 

  •  

رئیسی در دیدار ایرانیان مقیم قطر با بیان اینکه ارتباطات مردم کشورهای منطقه ریشه در اعتقادات، باورها و فرهنگ مشترک آنها دارد گفت:

تمدن و مدنیتی که به نام دین در این منطقه رقم خورده ثروتی عظیمی است که همواره باید برای تقویت آن کوشید و اجازه نداد در عصر ارتباطات دیجیتالی مورد هجوم و بی‌توجهی قرار گیرد.

 

254

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه این فرهنگ اصیل باید به نسل‌ها منتقل شود گفت:

فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی و آنچه مربوط به مردم منطقه است از ورای مرزهای جغرافیایی ما را کنار هم قرار داده است. اگر چه به عنوان دولت موظف به صیانت از این فرهنگ هستیم اما دولت یا رایزن های فرهنگی به تنهایی نمی‌توانند از عهده صیانت از این فرهنگ بربیایند لذا همه دستگاه‌ها از جمله مدارس ایرانی خارج از کشور و همه آحاد ایرانیان خارج از کشور باید نسبت به این مساله احساس مسئولیت کنند. ایرانیان خارج از کشور نیز مانند ایرانیان داخل کشور دارای حقوقی هستند و دولت نسبت به آنها هم تکالیف و وظایفی دارد. همه ایرانیان خارج از کشور باید نسبت به حفظ رابطه خود با فرهنگ سرزمین مادری خود تلاش کنند و دستگاه‌های اداری کشور نیز موظف هستند که این رابطه را تسهیل کنند.

او با اشاره به اینکه ایرانیان خارج از کشور بهترین جا برای سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی را ایران اسلامی می‌دانند گفت:

باید زمینه حضور و فعالیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور در داخل مرزهای ایران بیش از پیش تسهیل شود البته اقدامات خوبی در این راستا در حال انجام است که رفع موانع صدور مجوزهای کسب و کار یکی از این اقدامات ارزنده است.

وی با دعوت از ایرانیان خارج از کشور که در بخش های اقتصادی فعال هستند برای حضور و فعالیت در ایران ادامه داد:

همه موظف هستیم تلاش کنیم تا صادرات ایران افزایش یابد. امروز متأسفانه سهم ما در اقتصاد منطقه در جایگاه شایسته خود قرار ندارد در حالی که تولیدات ایرانی در منطقه مورد توجه بوده و از استاندارد قابل قبول و قابل رقابتی با کشورهای مدعی برخوردار هستند. در مذاکرات با امیر قطر و در گفتگویی که با نخست وزیر این کشور داشتم اراده‌ای جدی برای گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی وجود دارد لذا شما ایرانیان مقیم قطر می‌توانید در تحقق این اراده نقش بسیار موثری داشته باشید. جمهوری اسلامی ایران به رغم اراده دشمنان در عرصه‌های مختلف و از جمله در عرصه‌هایی که تحت شدیدترین تحریم‌ها و فشارها بود پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. همین پیشرفت‌ها باعث شده تا امروز مقامات آمریکا رسما اعتراف کنند که سیاست فشار حداکثری در برابر مقاومت حداکثری ملت ایران شکست مفتضحانه‌ای خورده است.

رئیس جمهور ایران با بیان اینکه دولت سیزدهم ظرفیت‌های فراوان همکاری با همسایگان را محور توسعه روابط خارجی خود قرار داده افزود:

در ماه‌های سپری شده از آغاز فعالیت دولت مردمی در نتیجه تقویت ارتباطات با همسایگان حجم صادرات و مبادلات تجاری با بعضی کشورها تا سه برابر رشد کرده که این نشان می‌دهد در گذشته به این ظرفیت‌ها توجه کافی نمی‌شده است. امروز فضای بسیار مناسب و مساعدی برای کار و تلاش در ایران فراهم است و این ظرفیت‌ها می‌تواند با همت شما ایرانیان عزیز که سرمایه‌های ایران در خارج از کشور هستید بالفعل شود لذا سعی کنید همواره ارتباط خودتان و فرزندان‌تان را با ایران حفظ و تقویت کنید. تردید ندارم که آینده این کشور بسیار روشن و امیدوارکننده است. این حرف صرفا یک ادعا نیست، بنده کشور و ظرفیت‌های آن را می‌شناسم. به ویژه از وقتی که مسئولیت اجرایی کشور را بر عهده گرفته‌ام بیش از گذشته به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور امیدوار شده‌ام.

  •  

سید ابراهیم رئیسی در حاشیه ششمین نشست مجمع سران کشورهای صادر کننده گاز در دیدار «فلیکس پلاسنسیا گونسالس» وزیر امورخارجه ونزوئلا گفت:

یقین داریم ایستادگی و اتخاذ موضع محکم در مقابل سلطه‌طلبان و امپریالیسم حتما به پیروزی خواهد رسید. یکی از مصادیق اثبات این مدعا ونزوئلا است که با وجود فشارهای شدید، اما با ایستادگی و به پشتوانه حمایت مردم با مقاومت و برنامه‌ریزی بر تحریم‌ها غلبه کرده و امروز شاهدیم که وضعیت در این کشور رو به بهبود است.

او افزود:

آمادگی داریم تا در تغییر شرایط اقتصادی ونزوئلا به نفع مردم در کنار این کشور باشیم. کشورهای منطقه آمریکای لاتین مثال بسیار خوبی از قطعی بودن پیروزی مقاومت ملت‌ها در برابر سلطه‌طلبی قدرت‌های جهانی است.

 

32

رئیسی تاکید کرد:

کشورهایی مثل ونزوئلا و ایران مهم‌تر از ذخایر نفت و گاز مردمی دارند که تصمیم گرفته‌اند در برابر زیاده‌خواهی‌ها مقاومت کنند و این بزرگترین سرمایه کشورهای ما است. ارتباط کشورهای ما با یکدیگر ارتباطی راهبردی است که باید با قوت دنبال شود و توافقات میان دو کشور هر چه سریع‌تر عملیاتی و اجرایی شود. ارتباط با کشورهای منطقه آمریکای لاتین در دولت سیزدهم متفاوت و به مراتب بهتر از گذشته برای رسیدن به افق‌های جدید همکاری دنبال می‌شود.

 رئیسی بهبود مستمر وضعیت اقتصادی ونزوئلا را ثمره تلاش و مقاومت مردم این کشور دانست و گفت:

آمریکا تصور می‌کرد که آمریکای لاتین حیاط خلوت زیاده‌خواهی‌های او خواهد بود اما امروز بر خلاف تصورش کشورهای این منطقه تبدیل به یکی از بزرگترین موانع در برابر سلطه‌طلبی‌های آمریکا شده‌اند.

  •  

سید ابراهیم رئیسی در نشست تخصصی با تجار و فعالان اقتصادی قطری و ایرانی هم گفت:

سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر توسعه روابط همسایگی استوار است.

 

254

او ادامه داد:

معتقدیم ظرفیت‌های بسیاری در کشورهای همسایه وجود دارد که این ظرفیت‌ها باید احیا شود. بخش اندکی از این ظرفیت‌ها امروز مورد توجه قرار گرفته و بسیاری از ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران، کشورهای منطقه، کشورهای مسلمان و همسایه مغفول مانده است که باید در جهت رفاه ملتها فعال شود. امروز سیاست ما در جهت احیای این ظرفیت‌ها و فعال شدن سیاست ارتباط با همسایگان است. روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری، گردشگری و فرهنگی بین کشورهای منطقه بیش از گذشته باید شکل گیرد.

  •  

سید ابراهیم رئیسی در بازگشت از سفر دو روزه به قطر در گفتگو با خبرنگاران درباره دستاوردهای این سفر گفت:

این سفر در راستای سیاست همسایگی با دو هدف عمده "افزایش اعتماد متقابل و همکاری با همسایگان" و "سهم ایران در اقتصاد و تجارت منطقه" انجام شد.

او با اشاره به دیدارهای خود با سران کشور قطر ادامه داد:

در این دیدارها مسائل دوجانبه، تجاری، اقتصادی، انرژی، فرهنگی و به ویژه سرمایه‌گذاری مورد بررسَی و بحث قرار گرفت. ۱۴ توافق‌نامه به امضا رسید که باید اجرایی شود و از طرف همکاران من در دولت پیگیری شود و مسئولین عالی قطری را هم آقای امیر قطر موظف کردند که سریعاً کارهای اجرایی این موافقتنامه ها و تفاهم‌نامه‌ها دنبال شود.

او با اشاره به نشست خود با فعالان اقتصادی در کشور قطر گفت:

فعالان اقتصادی بسیار تمایل برای کار اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری در ایران داشتند. تأسیس دفتر تجاری ایران در قطر باید با سرعت ایجاد شود. رفع موانع گمرکی و مجوزهای کسب و کار مطرح و قرار شد از طریق وزیر صمت در کشور ما و وزیر صنعت قطر که هر دو در جلسه حضور داشتند اقداماتی نسبت به رفع موانع تجاری و اقتصادی و سرمایه‌گذاری بین دو کشور سریعاً انجام گیرد.

وی با اشاره به دیدارهای خود در حاشیه مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز گفت:

مسائل دوجانبه بین ما و همکاری‌هایی که می‌تواند در سطح منطقه و بین‌المللی صورت بگیرد مورد بحث قرار گرفت.

رئیس جمهور ایران با تاکید بر جایگاه مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز و مصوبات این مجمع اظهار داشت:

در جهان موضوع انرژی و بحث گاز مساله محوری است که آنجا هم مورد توجه همه اعضای شرکت‌کننده قرار گرفت.

رئیس جمهور ایران گفت:

باورم این است که گزارش‌های نوبه‌ای به مردم از کارهای انجام شده می‌تواند مردم عزیز را به نتایج این سفرها امیدوار کند.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان