رضاخان ۲ هزار نفر را در ماجرای گوهرشاد به شهادت رساند | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403 - 14:58

رضاخان ۲ هزار نفر را در ماجرای گوهرشاد به شهادت رساند

شماره: 22792
Aa Aa

قبضه‌های توپ را به سمت گنبد و پشت‌بام نشانه رفتند| کشف حجاب توطئه خاص انگلیسی بود| شاه ترکیه نماد روشنفکری و شاه ایران نماد تفکر عقب‌افتاده بود.

علم‌الهدی نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی؛
رضاخان ۲ هزار نفر را در ماجرای گوهرشاد به شهادت رساند

سیداحمد علم‌الهدی نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی در اجتماع عفاف و حجاب در مشهد گفت:

مسئله کشف حجاب یک توطئه خاص انگلیسی بود که اختصاص به کشور ما و دوران حکومت جائرانه مزدور ناپاکشان رضاخان نداشت.

به گزارش اسپادانا خبر، او گفت:

آن‌ها بنای مقابله با حجاب را ذیل راهبرد اسلام‌ستیزی در سرتاسر کشور‌های منطقه اجرا کردند اما ایستادگی غیورمردان ایرانی و خراسانی بود که باعث شد فقط در این کشور توطئه خائنانه انگلیس ناپاک به قیمت شهادت ۲ هزار شهید راه حجاب نافرجام بماند. این طرح در ابتدا توسط آتاتورک در ترکیه به اجرا درآمد آن هم در شرایطی که مردم نیز کوچک‌ترین مقاومتی در برابر آن از خود نشان ندادند و حاکم این کشور که دست‌نشانده تمام‌عیار انگلیسی‌ها بود این برنامه را با یک موج سازی رسانه‌ای و تبلیغاتی عظیم به‌عنوان طرحی برای ناسیونالیسم ترکی در راستای عرب زدایی به اجرا درآورد و موفق شد تا کشف حجاب را به یک امر قطعی و قانونی تبدیل کند. انگلیسی‌ها می‌دانستند رابطه رقابتی میان آتاتورک و رضاخان وجود دارد به همین دلیل از همین رابطه استفاده کردند و تصویری را در یک روزنامه پرتیراژ خود به چاپ رساندند که در آن عکس رضاخان و آتاتورک در کنار هم دیده می‌شد درحالی‌که شاه ترکیه نماد روشنفکری و شاه ایران نماد تفکر عقب‌افتاده بود. این کار که یک مانور فرهنگی بود، باعث شد رضاخان نیز به صرافت بیفتد و برای اجرای کشف حجاب اجباری به میدان بیاید. در شیراز، مرحوم آیت‌الله فال اسیری با جشن‌های کشف حجاب مخالفت کرد و همین باعث شد بازاریان شیراز، دکان‌ها را تعطیل کرده و بازار‌ها را ببندند. همین موضوع در اصفهان و تبریز نیز واقع شد تا به حکومت ثابت شود که مردم ایران برخلاف ترک‌ها موافق با این طرح نیستند. با وجود این مخالفت سراسری وضع مشهدالرضا (ع) متفاوت از سایر نقاط کشور بود و این مردم بر پایه روحیه دین‌مدارانه خود، علاوه بر تعطیلی بازار، مخالفت صریح خود را در قالب یک تحصن در حرم مطهر رضوی به نمایش گذاشتند.

وی ابراز کرد:

برخی این‌طور ادعا می‌کنند قیام گوهرشاد از ابتدا به خاطر حجاب نبود. این ادعا نادرست است زیرا مرحوم نواب احتشام وقتی علامه بهلول را به مسجد گوهرشاد رساند، دست انداخت، کلاه پهلوی خود را از سر برداشت و بر زمین انداخت تا نشان دهد مقابله مردم نه‌فقط با مسئله کلاه پهلوی بلکه قیام در برابر اصل کشف حجاب اجباری است. پس از این هم علامه بهلول با بیان مهیج و مؤثر خود در این ایوان منبر رفت، خطبه‌ای خواند تا مردم نه‌فقط برای آزادکردن مرحوم قمی بلکه برای مقابله با جریان کشف حجاب رضاخان قیام کنند. سرانجام کار به جایی رسید که قریب به دو سه هزار نفر جمعیت در ایوان مقصوره، مسجد گوهرشاد و حتی صحن‌ها و رواق‌های مجاور جمع شدند و حتی وقتی رئیس شهربانی وقت در برابر این حرکت، مأمورینی را به حرم فرستاد تا مردم را متفرق کنند، مردم که خشمگین از تحمیل حکم کشف حجاب به نوامیسشان بودند، آن‌ها را از حرم بیرون انداختند تا به حکومت ثابت شود که سرکوب این نهضت در توان شهربانی نیست. قیام گوهرشاد درحالی با استقبال وسیع مردم مواجه می‌شد که به‌صورت جدی توسط روزنامه‌ها و رسانه‌ها نیز در تحریم تبلیغاتی بود، اما از ۱۵ تا ۲۰ تیر، مردم به‌صورت خودجوش در این باره صحبت می‌کردند و حتی بانوان مشهدی از خانه‌هایشان مسئولیت تأمین غذای متحصنین را برعهده گرفتند تا اینکه سحرگاه ۲۱ تیر، واقعه دردناک و جنایت تاریخی رضاخان ناپاک به دستور ارتش اجرا شد.

علم‌الهدی با بیان اینکه برخلاف ادعای حکومت وقت در قتل‌عام ۸۰۰ نفر از مردم مشهد، اسناد رسمی از شهادت بیش از دو هزار نفر در واقعه گوهرشاد حکایت دارند گفت:

من خودم با چند نفر از بازماندگان حادثه که موفق به فرار شده بودند، صحبت می‌کردم. همه اذعان داشتند که زمان آغاز حمله و درحالی‌که مسلسل‌های رضاخانی از پشت‌بام، ایوان‌ها و سایهبان‌های حرم به کار افتاده بودند، فریاد‌های مردم و ندای «یا علی (ع)» شهدا حتی در محلات پیرامونی حرم به گوش می‌رسید. حتی گفته‌شده که دژخیمان رضاخانی، قبضه‌های توپ را هم از روی سقف‌ها به سمت گنبد و پشت‌بام نشانه رفتند تا اگر مردم فرار کردند حتی اگر به پشت‌بام هم رسیدند به قتل برسند. رضاخان دستور داده بود همه را بکشند و بنابراین به هرکس که می‌رسیدند، او را به قتل می‌رساندند حتی با این وجود که مردم سلاحی هم در دست نداشتند. پس از این هم خودرو‌های سنگین ارتش به داخل حرم آمدند و هرکس در این جریان بود، چه زخمی و چه مجروح، همه را بار زدند، آن‌ها را به گودال خشت‌مال‌ها رساندند که در انتهای خیابان دانش قرار داشت و همه پیکر‌ها را در گودال دفن کردند البته بعضی‌ها را هم در باغ خونی و حتی کوهسنگی دفن کردند و همه این جریانات درحالی اتفاق می‌افتاد که طبق گزارش مستند تاریخ، برخی افراد مجروح در این بین بودند که ناله می‌کردند و حرف می‌زدند اما همان‌ها هم به همراه شهدا، زنده‌به‌گور شدند.

وی بیان کرد:

برخی زنان برای ماه‌ها و سال‌ها از خانه بیرون نمی‌آمدند که مبادا به دست پاسبان رضاخانی به آنان تعرض شود و حجاب از سر و صورتشان برداشته شود به همین دلیل است که بحث امروز ما نه درباره حجاب بلکه درخصوص بی‌حجابی است تا به‌عنوان مسئله امروز عرصه فرهنگ در کشور ما مورد تبیین قرار بگیرد.

علم‌الهدی اظهار کرد:

حجاب یک جریان فرهنگی و اعتقادی است و هر خانمی که عقاید پاک و کامل داشته باشد بدیهی است که خود را در برابر مردم نامحرم حفظ و حجابش را رعایت می‌کند. این جای بحث ندارد که حجاب به‌عنوان یک فریضه باید تبلیغ شود اما بی‌حجابی در شرایط فعلی ابزار دشمن، توطئه استکبار و راهبردی برای کشیدن سفره دین از زیر پای جوان ماست. انگلیس تلاش داشت مسیر نابودی دین را از منزلگاه کشف حجاب آغاز کند زیرا اگر این جریان از تخریب مساجد یا سوزاندن قرآن کریم آغاز می‌شد، هرگز نمی‌توانست جوان دین‌مدار ما را گرفتار روابط غیراخلاقی و مفاسد و او را از حضور در سنگر‌های مستحکم دفاع از دین و کشور دور کند. در حالت کلی، راه بی‌دین کردن و لائیک‌سازی نسل جوان، ترویج بی‌حجابی است و دشمن بی‌حجابی را ابزار خود قرار داده که در برابر آن مقابله‌ای فراگیر هم از طرف مردم و هم از طرف دستگاه‌های اجرایی ضرورت پیدا می‌کند. باید با روشنگری و تحلیل‌های فرهنگی، برای نسل جوان تحصیل‌کرده و دختران روشن‌اندیش ایرانی تبیین کرد چرا حجاب افضل ارزش‌های اعتقادی است اما به‌موازات این با بی‌حجابی هم باید مقابله شود زیرا حجاب، یک ارزش است که فداییان، شهدا و قربانیان مخلص فراوانی داشته و در طول تاریخ، مجاهدان بسیاری برای احیای این فضیلت به میدان آمده و به خاک و خون غلتیده‌اند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان