روحانی: در ۲ سال گذشته ۲۳ درخواست ملاقات از غرب داشته‌ ام | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 7 ارديبهشت 1403 - 20:19

روحانی: در ۲ سال گذشته ۲۳ درخواست ملاقات از غرب داشته‌ ام

شماره: 10758
Aa Aa

رییس‌جمهور ایران گفته توانستیم کشور را اداره کنیم؛ آمریکایی ها فکر می کردند که نه ۲ سال بلکه چند ماه بیشتر دوام نمی‌آوریم و بعد از چند ماه تماس می‌گیریم.

در نشست فعالان صنایع پتروشیمی و فولاد ایران؛
روحانی: در ۲ سال گذشته ۲۳ درخواست ملاقات از غرب داشته‌ ام

حسن روحانی در نشست تولیدکنندگان و فعالان صنایع پتروشیمی و فولاد ایران گفت:

محصولات شرکت‌های پتروشیمی و فولادی ایران می‌تواند از نظر کیفیت با محصولات سطح جهان رقابت کند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، روحانی با بیان اینکه محصولات پتروشیمی در هفت سال گذشته دو برابر شده تصریح کرد: میزان تولیدات پتروشیمی از سال ۹۲ تا پایان امسال دو برابر شده است. اینکه تولید دو برابر شده، هنر بسیار بزرگی است یعنی هرچه تولید در قبل و بعد از انقلاب و در دولت‌های گذشته بوده در این هفت سال معادل تولیدات آنها تولید و کار شده است.

روحانی با بیان اینکه این شرایط این فقط در فولاد و پتروشیمی نیست افزود: در آغاز دولت در سال ۹۲ تولید بنزین کشور حدود ۵۰ میلیون لیتر بوده و الان  این رقم بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر شده و تا آخر سال بیشتر هم می‌شود. بنابراین بنزین هم دو برابر شده، یعنی خودکفایی صورت گرفته است. تولید محصولات کشاورزی ما در آغاز این دولت ۹۷ میلیون تن بوده و الان به ۱۳۰ میلیون تن رسیده است. یعنی محصولات کشاورزی ما حدود ۳۳ درصد افزایش پیدا کرده است و ما را خودکفا و بی‌نیاز کرده است. ما بخش عمده گندم را از خارج می‌خریدیم امروز برای تامین گندمی که مورد نیاز مردم هست، هیچ نیازی نداریم. در واقع ما ۵ سال پشت‌سرهم در گندم خودکفا هستیم.

وی با بیان اینکه ما مسئولیت کشور را بر عهده داریم نه اینکه فقط مسئولیت دولت را برعهده داشته باشیم گفت: زمانی که رییس جمهوری یا دیگر مقامات که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم از طرف مردم انتخاب می‌شوند مسئولیت‌ آنها، منافع ملی، اهداف ملی و نیازهای ملی است. دوران مسئولیت محدود است و ممکن است ۴ سال یا ۸ سال باشد ولی اساس مسئولیت حفظ کشور است.

رییس‌جمهوری به ضرب‌المثل «دیگران کاشتند و ما خوردیم و ما می‌کاریم تا دیگران بخورند» اشاره کرد و گفت: مثلی که از قدیم به ما می گفتند که دیگران کاشتند و ما خوردیم ما باید بکاریم برای آینده که دیگران بخورند حرف درست و واقع‌گرایانه‌ای است.این تفکر نادرست است که ما فکر کنیم که یک طوری این چهار سال را خوب بگذرانیم یا طوری این یک سالی که از دولت ما مانده را خوب بگذرانیم؛ اصلا این تفکر ناصحیحی است. ما برای تامین منافع ملی و ملت‌مان- فرق نمی کند این دولت یا دولت بعدی یا دولت قبلی- ما همه یک وظیفه سنگین و بزرگی را برعهده داریم. مردم ما باید بدانند ما در شرایطی که آمریکا ما را تحریم کرد و در شرایطی که بدترین فشارها را بر مردم ما وارد کردند و ما الان از اردیبهشت ۹۷، حدود ۲ سال و سه ماه است که در شدیدترین فشار هستیم، توانستیم کشور را اداره کنیم. آنها فکر می کردند که نه ۲ سال بلکه چند ماه بیشتر دوام نمی‌آوریم و بعد از چند ماه تماس می‌گیریم؛ به قول خودشان می گفتند ما شماره تلفن به ایرانی‌ها داده‌ایم که هر وقت خواستند با ما تماس بگیرند؛ فکر می کردند که ما مجبور می شویم با آنها تماس بگیریم.

روحانی با بیان اینکه در این ۲ سال و سه ماه حداقل ۲۳ بار درخواست ملاقات از سوی سران کشورهای غربی داشته‌ام افزود: در یک سفر نیویورک در سال ۹۶ هشت بار از من تقاضای ملاقات کردند. در سال ۹۷ بیشتر و سال ۹۸ که نیویورک بودم تقریبا همه سران کشورهای غربی و اروپایی از ما درخواست ملاقات و مذاکره کردند. ما البته ابایی از مذاکره نداشتیم اما ما دنبال نمایش نیستیم ما دنبال حل مساله هستیم و امروز تحریمی بر خلاف همه مقررات بین‌المللی بر ما تحمیل شده و آنها باید این تحریم را بردارند و مبنای ما بر این است که اول باید کار خلافی که انجام دادند را خاتمه دهند. آنها به ملت و دولت ایران فشار آوردند و فقط به دولت ایران فشار نیاوردند؛ تحریم آنها یک تروریسم اقتصادی بوده و در شرایط کرونا یک تروریسم درمانی است حتی اگر ما در جایی بین‌المللی می‌خواهیم وام برای کرونا بگیریم و طرف مقابل حاضر به پرداخت این وام است؛ آمریکاییها مانع هستند.  بنابراین علیه درمان ملت ایران اقدام کرده‌اند.

رییس جمهور گفت: باید آب دریاها را به فلات قاره برسانیم؛ علاوه بر این که ما باید سد بسازیم و از آبیاری مدرن در کشاورزی استفاده کنیم یکی از کارهایمان این است که آب دریا را به فلات قاره بیاوریم و در این راه صنعت فولاد پیش قدم شده است. در مهرماه اولین بخش این آب از منطقه خلیج فارس و دریای عمان وارد فلات قاره ما می شود و به گل گهر می‌رسد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان