سازمان ملل می گوید امکان حل فوری مسئله برجام وجود ندارد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 8:23

سازمان ملل می گوید امکان حل فوری مسئله برجام وجود ندارد

شماره: 12557
Aa Aa

گوترش با بیان این که کارهای زیادی برای انجام وجود دارد از ایران و آمریکا خواسته برای خروج از بن‌بست فعلی در خصوص برجام همکاری کنند.

با اعلام دبیرکل سازمان ملل متحد؛
سازمان ملل می گوید امکان حل فوری مسئله برجام وجود ندارد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در جریان یک کنفرانس خبری و در پاسخ به سوالی درخصوص امکان میانجیگری او برای خروج از بن‌بست برجام گفت:

کارهای زیادی برای انجام وجود دارد و « انتظار حل فوری » را ندارد.

به گزارش اسپادانا خبر، او از جمهوری اسلامی ایران و آمریکا خواسته تا برای خروج از بن‌بست فعلی درخصوص توافق هسته‌ای همکاری کنند.

گوترش گفت:

معتقدم همه کسانی که در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مشارکت کرده اند و سایر طرف‌های مربوطه باید با هم همکاری کنند تا عدم اطمینان را کاهش دهند و با مشکلات و موانع روبه رو شوند. موضوع اطمینان از این است که همه چیز به تدریج به سمت شرایطی پیش رود که بتوانیم به توافق لازم برای صلح و ثبات در خلیج فارس و همه جهان برسیم.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد:

هدف توافق هسته ای امضا شده در سال ۲۰۱۵ جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بود اما متاسفیم که این توافق نامه در موضع تردید قرار گرفته است. روشن است که مشکلات، موانع و پیچیدگی‌های فزاینده ای وجود دارد زیرا آمریکا (از توافقنامه) خارج شد و اقدامات اضافی (تحریم‌ها) را انجام داد و ایران هم متعاقبا برخی اقدامات را برای توسعه توانایی‌های هسته‌ای خود انجام داد.

دولت جدید آمریکا به رهبری جوبایدن آمادگی خود را برای مشارکت مجدد در توافق‌نامه هسته‌ای که دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد اعلام کرده اما خواستار شده است که ایران ابتدا باید به تعهدات خود بازگردد.

جمهوری اسلامی ایران در مقابل تاکید کرده است که ابتدا آمریکا باید همه تحریم‌ها را بردارد و به تعهدات خود احترام بگذارد و به آنها پایبند باشد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان