طرف های غربی و آمریکا باید بازی متن و زمان را کنار بگذارند | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 20:04

طرف های غربی و آمریکا باید بازی متن و زمان را کنار بگذارند

شماره: 16784
Aa Aa

برای رسیدن به یک توافق خوب عجله داریم اما تا این لحظه اتفاق ملموسی که ترجمان عینی و عملی حسن نیت آمریکایی ها باشد مشاهده نشده است.

وزیر خارجه ایران در نشست مطبوعاتی با همتای ایرلندی؛
طرف های غربی و آمریکا باید بازی متن و زمان را کنار بگذارند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در نشست مطبوعاتی مشترک با سایمون کاوونی، وزیر خارجه ایرلند در محل وزارت خارجه ایران گفت:

میدوارم که روابطمان با کشوری همچون ایرلند که نگاه مبتنی بر همکاری دارد چارچوب سیاست خارجی متوازن دولت سیزدهم ارتقا پیدا کند.

به گزارش اسپادانا خبر، او ادامه داد:

ما نقش این کشور را در ایجاد صلح و ثبات در عرصه جهانی در راستای نقش آفرینی در شورای امنیت سازمان ملل مهم می‌دانیم.

امیر عبداللهیان با بیان اینکه در جریان رایزنی مقامات دو کشور موضوع مذاکرات وین نیز از دیگر موضوعات مورد توجه بوده گفت:

ما با ابتکار، جدیت و انگیزه مذاکراتی قوی در میز مذاکرات وین حضور داریم. همکار من آقای دکتر باقری و کارشناسان ارشد از وزارت خارجه، نفت، اقتصاد، بانک مرکزی و با هدف لغو تحریم ها و پیگیری حقوق ملت ایران گفت وگوهای جدی خود را در وین ادامه می دهد. طرف های غربی و آمریکا باید بازی متن و زمان را کنار بگذارند. آنچه که مهم است این است که ببینیم بر روی زمین چه اتفاق واقعی برای لغو تحریم ها و بازگشت طرف های مقابل به تعهداتشان رخ می دهد. ما برای رسیدن به یک توافق خوب جدی هستیم. طرف های غربی باید از رفتار مبتنی بر شک و بازی با زمان و متن دست بردارند و نیت واقعی خود را برای بازگشت به تعهداتشان ذیل برجام به نمایش بگذارند. ایران با منطق مذاکراتی قوی به فعالیت ها و تلاش های خود در میز مذاکرات وین ادامه می دهد. هدف ما رفع تحریم هایی است که در توافق برجام مورد استناد قرار گرفته است. اگر امروز در وین توافقی حاصل شود و تحریم ها لغو شود برای ایران بهتر از این است که فردا این اتفاق رخ دهد لذا ما برای رسیدن به یک توافق خوب در چارچوب مذاکراتی منطقی و تاکید بر دستیابی به حقوق ملت ایران عجله داریم. ما منتظر این هستیم که طرف آمریکایی و سه کشور اروپایی در بازگشت به اجرای تعهداتشان ذیل برجام جدی باشند. اگر چنین اراده ای به وجود بیاید و چنین اتفاقی انجام شود رسیدن به یک توافق خوب در کوتاه مدت در دسترس است. آمریکایی ها از طریق پیام هایی که به واسطه کشورهای مختلف منتقل می کنند از داشتن حسن نیت در این زمینه صحبت می کنند اما تا این لحظه بر روی زمین اتفاق ملموسی که ترجمان عینی و عملی این حسن نیت مورد اشاره آمریکایی ها باشد مشاهده نشده است. ما رسیدن به یک توافق خوب را در دسترس می‌دانیم و ابتکارات و پیشنهادات عملی، سازنده و مثبت ایران راه را برای رسیدن به چنین توافقی هموار کرده است. تهدید و هشدار طرف های مقابل تعیین کننده نقطه پایان مذاکرات نیست بلکه واقعیت میز مذاکره و اهتمام آنها برای بازگشت به تعهدات تعیین کننده زمان پایان مذاکره و رسیدن به توافق است.

وی در مورد اظهار نگرانی برخی از کشورهای اروپایی در مورد فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران گفت:

برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است و آنچه که مشکل اساسی در روند اجرای توافق ۲۰۱۵ (برجام) ایجاد کرد بی عملی طرف های اروپایی در اجرای تعهداتشان و خروج آمریکا از این توافق بود. ما امیدواریم در گفت وگوهای وین که طی روزهای آینده ادامه پیدا می کند شاهد جبران این اشتباه از سوی آمریکایی ها و سه کشور اروپایی باشیم و آنها به اجرای تعهداتشان بازگردند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان