عملکرد ایران در مبارزه با کرونا فراتر از استانداردهای بین‌المللی است | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 12:13

عملکرد ایران در مبارزه با کرونا فراتر از استانداردهای بین‌المللی است

شماره: 9891
Aa Aa

روحانی، رئیس جمهور ایران گفته به واسطه تحریم های ضد حقوق بشری آمریکا تهیه ملزومات پزشکی مورد نیاز برای ایران معمولا طولانی‌تر و گاه ناممکن شده است.

در نشست مجازی سران کشورهای جنبش عدم تعهد؛
عملکرد ایران در مبارزه با کرونا فراتر از استانداردهای بین‌المللی است

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در نشست مجازی سران کشورهای عضو گروه تماس جنبش عدم تعهد با نکوهش اقدامات ضدایرانی و ضد حقوق بشری آمریکا اظهارداشت که با اقدامات ضدحقوق بشری آمریکا، تهیه ملزومات پزشکی مورد نیاز برای ایران معمولا طولانی‌تر و گاه ناممکن شده است و برنامه هدفمند ایران برای مقابله با شیوع این ویروس را با مشکل و چالش مواجه کرده است.

رئیس جمهور همچنین تضعیف سازمان جهانی بهداشت را به معنای تضعیف مبارزه مشترک جهانی علیه کرونا برشمرد و گفت که اقدام توجیه‌ناپذیر، شتابزده و غیرمسوولانه دولت آمریکا در محروم کردن سازمان جهانی بهداشت از مبالغ مالی مورد نیاز آن سازمان را باید یک اشتباه راهبردی دیگر این دولت دانست.

به گزارش اسپادانا خبر، روحانی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به منظور همکاری با تمامی کشورهای جهان برای دستیابی به واکسن و درمان قطعی ویروس کووید- ۱۹ اعلام آمادگی کرده و از هرگونه درخواست همکاری استقبال می‌کند.

متن سخنان رئیس جمهور در نشست مجازی سران کشورهای عضو گروه تماس جنبش عدم تعهد به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

عالیجنابان،

خانم‌ها و آقایان،

مایلم در آغاز سخن از جناب آقای الهام علی‌اف رئیس جمهور محترم آذربایجان برای ترتیبات این اجلاس و نیز کمک به کشورم در مقابله با کووید ۱۹ تشکر و قدردانی کنم. همچنین از همه اعضای جنبش عدم تعهد و دیگر کشورها که در مبارزه جهانی با تهدید بین‌المللی کووید ‌۱۹ همدیگر را یاری کرده‌اند، قدردانی می‌کنم.

تجربه جهانی مقابله با کووید-۱۹ نشان داد که چگونه یک بیماری واگیردار می‌تواند تمامی کشورهای جهان را صرف‌نظر از مرز، ملیت یا نژاد مورد تهدید قرار داده و سلامت تک تک مردم جهان را به خطر اندازد. این یک هشدار جدی به همه کشورها است که انسان‌ها به اندازه کافی در معرض تهدیدهای بزرگ مانند تخریب محیط زیست، افزایش دمای کره زمین و تهدیدهای طبیعی مانند ویروس کرونا هستند و وقت آن رسیده است که اعمال فشار و تهدید، تروریزم‌پروری، اعمال فشار به ملت‌ها در قالب تروریزم اقتصادی و تهدید نظامی، جای خود را به همکاری‌های دوجانبه، چندجانبه و بین‌المللی برای مبارزه با تهدیدهای واقعی و مشترک دهد. این تجربه نشان داد که آسیب‌پذیری قدرت‌های جهانی که زرادخانه‌های خود را از سلاح‌های کشتار جمعی آکنده‌اند در برابر تهدید یک بیماری واگیردار مانند کووید-۱۹ اگر از دیگر کشورها بیشتر نباشد، کم‌تر نیست.

جمهوری اسلامی ایران با چنین دیدگاهی از همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس در جهان، ضمن همکاری با سازمان جهانی بهداشت و با توجه به مقررات بین‌ا لمللی بهداشت (IHR) نسبت به تهیه برنامه راهبردی ملی هدفمند برای مبارزه با این ویروس اقدام و با دیگر کشورهای جهان همکاری نمود. این برنامه راهبردی شامل موارد زیر است:

۱- پاسخ به بحران با مشارکت همه نهادهای مسوول، مشارکت اجتماعی، همکاری بین بخشی و رویکرد تأمین سلامت برای همگان؛

۲- مبارزه ملی علیه بیماری کووید-۱۹ با روش‌های ثبت بیماری از طریق بررسی‌های تلفنی و اینترنتی، بکارگیری ۱۷۰ هزار کارمند بخش درمان، تعیین هزار مرکز بهداشتی جامع و منتخب، ایجاد سامانه برای خود غربالگری و به راه انداختن واحدهای قرنطینه به منظور شناسایی موارد ابتلا به کووید-۱۹ و ارائه درمان‌های تکمیلی؛

۳- ایجاد شبکه تشخیص و مدیریت بیماری از جمله تست‌های آزمایشگاهی و الگوریتم تشخیصی؛

۴- اجرای سیاست‌های فاصله‌گذاری اجتماعی؛

۵- مدیریت تحقیقات سلامت و زیست پزشکی؛

۶- ارائه بسته‌های حمایتی برای اقشار کم درآمد و آسیب‌پذیران از محدودیت‌های ایجاد شده؛

در نتیجه این اقدامات تاکنون جمهوری اسلامی ایران موفق به جلوگیری موثر شیوع ویروس در بسیاری از شهرها و مناطق کشور شده و عملکرد جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه و کنترل ویروس در مواردی فراتر از استانداردهای بین‌المللی مورد ارزیابی قرار گرفته است. البته تدابیر هدفمند جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با شیوع این ویروس همچنان در کشور و منطقه ادامه دارد.

خانم‌ها و آقایان؛

در زمانی که ویروس کرونا به صورت تهدیدی مشترک برای امنیت جهانی و سلامت عمومی درآمده و سازمان جهانی بهداشت در خط اول مبارزه جهانی با تهدید کرونا عمل می‌کند، تضعیف سازمان جهانی بهداشت به معنای تضعیف مبارزه مشترک جهانی علیه کرونا، اقدامی بسیار نابهنگام و توجیه‌ناپذیر است. اقدام شتابزده و غیرمسوولانه دولت آمریکا در محروم کردن سازمان جهانی بهداشت از مبالغ مالی مورد نیاز آن سازمان را باید یک اشتباه راهبردی دیگر این دولت دانست که مبارزه مشترک جهانی با کرونا را به چالش می‌کشد. البته از دولت آمریکا که تاکنون بارها به صورت یک جانبه از توافق‌های معتبر بین‌المللی خارج شده و حقوق بین‌الملل را مکرراً نقض کرده است انتظاری جز این نمی‌توان داشت.

آمریکا سال‌ها است با تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی، نه تنها مردم ایران را از دسترسی به حقوق خود محروم ساخته، بلکه اقداماتش تهدیدی برای چندجانبه‌گرایی و همکاری‌های بین‌المللی محسوب می‌شود. در حالی که همه کشورهای جهان در حال برنامه‌ریزی و همکاری برای مقابله با این تهدید هستند و نسبت به تهیه اقلام مورد نیاز خود از کشورهای دیگر اقدام می‌کنند، ایران نیز با توجه به نیازهای پزشکی خود در پی تهیه اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی خود بوده ولی متاسفانه به دلیل تحریم‌های غیرقانونی و یک‌جانبه آمریکا، شرکت‌های تولیدکننده این اقلام نمی‌توانند محصولات خود را در زمان مورد نیاز به ایران ارائه کنند. به واسطه این اقدام ضد حقوق بشری آمریکا، تهیه ملزومات پزشکی مورد نیاز برای ایران معمولا طولانی‌تر و گاه ناممکن شده است و برنامه هدفمند ایران برای مقابله با شیوع این ویروس را با مشکل و چالش مواجه کرده است.

لازم است از همین‌جا از تمامی پزشکان، پرستاران و کارکنان حوزه بهداشت و سلامت در جمهوری اسلامی ایران و همه کشورها قدردانی کنم که در خط مقدم مبارزه با این ویروس قرار دارند. باید تاکید کنم که جمهوری اسلامی ایران به منظور همکاری با تمامی کشورهای جهان برای دستیابی به واکسن و درمان قطعی این ویروس اعلام آمادگی کرده و از هرگونه درخواست همکاری استقبال می‌کند.

در پایان، بار دیگر از دوست عزیزم جناب آقای الهام علی‌اف رئیس جمهور محترم آذربایجان و همچنین سایر سران و مقامات عالی‌رتبه شرکت‌کننده در این نشست تشکر می‌کنم و ضمن دعوت به همکاری و همیاری تمامی کشورها برای مقابله با این ویروس، برای شما عزیزان آرزوی سلامتی دارم و امیدوارم به زودی شاهد محو این ویروس در جهان باشیم.

والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان