مجلس با افزایش «منگول‌ها» به دنبال رشد جمعیت ایران نیست | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 7:20

مجلس با افزایش «منگول‌ها» به دنبال رشد جمعیت ایران نیست

شماره: 12769
Aa Aa

محمدبیگی گفته ترس پزشکان از دلایل افزایش غربالگری در ایران است؛ غربالگری به لحاظ علمی توجیه ندارد و از نظر اقتصادی و روحی به‌صرفه نیست.

رئیس کمیته جمعیت کمیسیون بهداشت مجلس؛
مجلس با افزایش «منگول‌ها» به دنبال رشد جمعیت ایران نیست

فاطمه محمدبیگی، نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت:

نظر ما‌ در کمیسیون جوانی جمعیت این نیست که به «منگول‌ها» اضافه کنیم تا به جمعیت کشور اضافه شود.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از مردم سالاری، فاطمه محمدبیگی افزود:

برخی بوق‌ و کرنای سیاسی راه انداخته و به دروغ به مجلس اتهام زدند که مجلس غربالگری را ممنوع کرده و به جمهوری اسلامی ایران اتهام زدند که به قیمت به دنیا آمدن «منگول‌ها» و افراد ناقص‌الخلقه می‌خواهد جمعیت را زیاد کند در حالیکه غربالگری موضوعی بی‌‌ارتباط به جمعیت است و توییت‌ خانم خزعلی نیز اقدامی‌ زودهنگام بود که از زاویه دید مجلس نبود.

وی با بیان اینکه مخالفان ممنوعیت اجباری بودن غربالگری عمدتاً هیچ حرف علمی برای گفتن ندارند ادامه داد:

وزارت بهداشت چند سالی بود قصد قانونمند کردن مساله غربالگری را داشت چراکه ما شرعاً اجازه سقط جنینی را داریم که عسر‌ و حرج داشته و از دمیدن نشدن‌ روح در آن مطمئن باشیم.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان این که ما اجباری بودن غربالگری پیش از زایمان را برداشتیم گفت:

الان فرد مبتلا به سندروم داونی داریم که نجاری می‌کند، ازدواج کرده و یا از والدین پیرش مراقبت می‌کند. آیا شما به‌عنوان خبرنگار به من اجازه می‌دهید تا به عنوان قانونگذار بگویم آنها را سقط کرده و حق حیاتشان را بگیرند؟ الان در کشورهای غربی بنیادهایی برای حمایت از افراد سندروم داون و مخالفت با سقط این افراد در دوران جنینی تشکیل شده و آنها بدون داشتن اسلام هم این کار را می‌کنند. ما با غربالگری استرس روحی روانی شدید به خانواده‌ها وارد کرده و علیرغم تولد فرزندان سالم خانواده‌ها را از داشتن زندگی سالم دور می‌کنیم و با عدم غربالگری آزمایشگاه‌ها، افراد سالم را هم به قتل می‌رسانیم. مادری که جنینش مشکوک به سندورم داون می‌شود اما سالم به دنیا می‌آید در تمام مراحل و سنین هرگاه کودکش بیمار ‌شود خود را بخاطر انجام غربالگری پیش از زایمان سرزنش می‌کند و این روال تا جایی پیش می‌رود که والدین عدم قبولی فرزندشان در کنکور را هم ناشی از انجام غربالگری در دوران جنینی او می‌دانند.

وی با بیان اینکه غربالگری در برخی کشورهای اروپایی مانند هلند و کانادا در مورد ۳۰ تا ۴۰ درصد مادران و در ایران روی ۹۴و نیم درصد جنین‌ها انجام می‌شود‌، گفت:

مطالعات کشورها نشان می‌دهد انجام این فرآیند بخاطر اضطراب و فشار روانی شدیدی که به خانواده‌ها وارد می‌کند غیرضروری است و طبق نظر پزشکان برای خانواده‌هایی که شش نسل سالم داشته‌اند اصلاً نیاز نیست.

رئیس کمیته جمعیت کمیسیون بهداشت مجلس گفت:

ایران جزء کشورهای پیشرفته در حوزه بهداشت مادر و کودک است و خانه‌ی انگلیس و آمریکا از پای‌بست ویران است که نمی‌توانند کرونا‌یشان‌ را درمان کنند.‌ در کشور ما نتایج غربالگری بین ۱۶ تا ۲۸ مورد و در کشورهای دیگر فقط ۱ونیم‌ تا ۵ درصد مورد مثبت کاذب‌ نشان می‌دهد اما در انگلستان اگر آزمایشگاهی یکبار بالای ۵ درصد خطا کند پلمپ‌ می‌شود درحالیکه در ایران آزمایشگاه‌ها با ۲۸ درصد خطا و کشتن یک جنین سالم از هر۴جنین‌ همچنان فعالیت دارند.

محمدبیگی مدعی شد:

با اینکه انجام غربالگری اختیاری است اما وزارت بهداشت انجام آن را به سمت اجباری بودن سوق می‌دهد و اگر مادر برای غربالگری مراجعه نکند مراکز بهداشت در پذیرش‌های بعدی با او بدرفتاری کرده و پزشکان آنها را پذیرش نمی‌کنند. ترس پزشکان و فرار آنها از محکومیت از دلایل افزایش غربالگری است؛ پزشکانی که بچه سندروم داون زیر دست آنها‌ متولد می‌شود درصورت شکایت والدین علاوه بر پرداخت دیه به پرداخت هزینه زندگی این بچه‌ها محکوم می‌شوند و بنابراین آنها از ترس این محکومیت همه مادران را مجبور به غربالگری می‌کنند‌.

دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین گفت:

بحث غربالگری نیاز به فهم‌ علمی دارد و انجام غربالگری به لحاظ علمی توجیه ندارد و از نظر اقتصادی و روحی نیز به‌صرفه نیست.

این نماینده مجلس اضافه کرد: از یک میلیون بارداری در سال فقط هزار و 500 جنین ناسالم‌ داریم که برای شناسایی آنها ۲۰تا ۳۰هزار جنین‌ سالم را با غربالگری به کشتن‌ می‌دهیم چون والدین از ترس تولد فرزند ناقص، جنین‌ سالم خود را سقط می‌کنند.

وی همچنین ایران را فاقد قانون رسمی برای غربالگری دانست و گفت:

آنچه هست تنها یک دستورالعمل ویژه برای غربالگری سندروم‌های جنینی و ناهنجاری‌های ژنتیک موضعی است که متأسفانه در وزارت بهداشت روند آن درست طی نمی‌شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان