مراجع رسمی ارسال نامه جو بایدن به ایران را تایید نمی کنند | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 28 فروردين 1403 - 16:53

مراجع رسمی ارسال نامه جو بایدن به ایران را تایید نمی کنند

شماره: 14155
Aa Aa

برخلاف تفاهم های صورت گرفته دولت آمریکا به دلایلی که برای ایران ناروشن و غیرقابل قبول است آزادی زندانیان را به مذاکرات برجام پیوند زده است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران؛
مراجع رسمی ارسال نامه جو بایدن به ایران را تایید نمی کنند

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران در نشست خبری خود و در پاسخ به سوال خبرنگاری از روسیه که پرسید شایعاتی مبنی بر ارسال نامه ای توسط آقای بایدن برای ایران مطرح شده. آیا چنین نامه ای وجود دارد؟محتوای آن چیست؟ گفت:

این خبر در حد گمانه زنی رسانه ای است و مراجع رسمی چنین چیزی را تایید نمی کنند.

به گزارش اسپادانا خبر، او در پاسخ به این سوال که موضوع تبادل ۱۰ زندانی بین ایران و امریکا به کجا رسید و آیا آمریکا به دنبال این است که این تبادل زندانی را گروگان مذاکرات وین تا روی کار آمدن دولت سیزدهم قرار دهد؟ اظهار کرد:

متاسفانه به نظر می رسد برخلاف تفاهم های صورت گرفته دولت آمریکا به دلایلی که برای ما ناروشن و غیرقابل قبول است آزادی زندانیان را به مذاکرات برجام پیوند زده که از نظر ما غیرضروری و بی مبناست. ما دولت آمریکا را تشویق می کنیم که با کنار گذاشتن این رویکرد غیرسازنده به حقوق انسانی زندانیان و عزیزان آنان، بیش از مسائل سیاسی رایج اهمیت دهد. مسئولیت هرگونه تاخیری در آزادی زندانیان طرفین بر عهده دولت آمریکاست.

او گفت:

کمیته‌ شکل گرفته در شورای عالی امنیت ملی مسئولیت تطبیق متن تفاهم مذاکرات وین را با قانون مصوب مجلس در آذر ۱۳۹۹ ناسازگار تشخیص داده است. مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص برجام همواره بر اساس دستورالعمل‌های نهادهای بالادستی تهیه و پیگیری شده و با نظر نهایی نهادهای عالی تصمیم گیر مبنی بر تداوم مذاکرات تا دستیابی به همه خواسته های مطروحه در این قانون مذاکرات به بعد از انتقال کامل دولت موکول شده است و مسئولیت آن نیز بر عهده تیم جدید مذاکرات خواهد بود.

کیوان خسروی، سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران در واکنش به اظهارات ربیعی در مورد تصمیمات هیئت تطبیق مذاکرات هسته ای گفته است:
اظهارات منتسب به سخنگوی محترم دولت در خصوص جمع‌بندی های هیئت تطبیق  که از سوی رسانه های گروهی منتشر شده است را تکذیب می کنم. بر خلاف آنچه اظهار شده هیئت مذکور اساسا به موارد عدیده مهمی پرداخته که مذاکرات وین به دلیل مواضع قلدرمآبانه طرف امریکایی و بعضا طرفهای اروپایی در مورد انها به نتیجه نرسیده و از توافق دور بوده است. بدیهی است صحبت از انطباق یا عدم انطباق چیزی که واقعیت خارجی ندارد نمی تواند موضوعیت داشته باشد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان