منابع آزاد شده برای تهیه همه کالاهای غیرتحریمی قابلیت بهره‌برداری دارد | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 9 ارديبهشت 1403 - 19:13

منابع آزاد شده برای تهیه همه کالاهای غیرتحریمی قابلیت بهره‌برداری دارد

شماره: 23123
Aa Aa

کوتاهی‌های مدیریتی در دوره‌های گذشته هم در انتخاب کشورها و هم در انتخاب نوع حساب‌ها و ارزها باعث کاهش ارزش پول ملت و کشور شد.

بهادری جهرمی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران؛
منابع آزاد شده برای تهیه همه کالاهای غیرتحریمی قابلیت بهره‌برداری دارد

بهادری جهرمی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود اظهار داشت:

منابع آزاد شده برای تهیه همه کالاهای غیرتحریمی قابلیت بهره‌برداری دارد.

به گزارش اسپادانا خبر، او گفت که منابع مسدود شده ایران با دیپلماسی عزتمندانه و نتیجه‌گرای دولت سیزدهم آزاد شد و در حال طی مراحل خود است تا در اختیار دولت قرار گیرد.
او ادامه داد:

اگرچه بانی اصلی کشوری است که برخلاف قانون کشورمان را تحریم کرده است اما کوتاهی‌های مدیریتی در دوره‌های گذشته هم در انتخاب کشورها و هم در انتخاب نوع حساب‌ها و ارزها صورت گرفته بود که نتیجه آن کاهش ارزش پول ملت و کشورمان شد. نتیجه دیپلماسی عزتمندانه این شد که منابع مسدود شده ایران هم در عراق و هم در کره جنوبی آزاد و در طی فرآیندی که تعریف شده در مصارف غیرتحریمی در اختیار دولت و ملت ایران قرار خواهد گرفت.

وی در پاسخ به پرسشی درباره موضع دولت در مقابل طرح موضوعاتی مثل صادرات نفت در برابر دریافت غذا گفت:

ما کشور بزرگی هستیم و ظرفیت‌های بیشمار و با بیش از صد کشور هم مراودات تجاری و بازرگانی داریم. اساساً طرح موضوعاتی مثل نفت در برابر غذا در قبال کشور ما موضوعیت ندارد. عده‌ای ناراحت شدند اما افتخارات و موفقیت‌های مردم و دولت که دستاوردهای ملی است را نباید سیاسی تحلیل کرد. بازگرداندن همه پول‌های ملی بدون هیچگونه عقب‌نشینی از مواضع اصولی دولت یک موفقیت است. آیا رکورد تجارت خارجی ۱۱۲ میلیارد دلاری کشور نتیجه نفت در برابر غذاست؟ آیا رشد صنعت و ماشین آلات، نفت در برابر غذاست؟ آیا جذب سرمایه‌گذاری خارجی با رشد دو برابری میزان سرمایه‌گذاری در دوره زمانی دولت سیزدهم نسبت به مدت مشابه قبل از آن، نفت در برابر غذا است؟

او گفت:

 البته در یک دوره‌ای با سازوکار اینستکس، نفت در برابر غذا دنبال می‌شد که هیچ خروجی هم نداشت.

وی در پاسخ به این پرسش که تبادل زندانیان با آمریکا می‌تواند مقدمه‌ای بر احیای برجام باشد اظهار کرد:

موضوع تبادل زندانیان یا آزادسازی منابع بلوکه‌شده ارتباط مستقیم با مذاکرات برجام و رفع تحریم‌های غیرقانونی ندارند. طبیعتاً موضوعات بین‌المللی برهم تاثیر و تأثر خواهند داشت ولی ارتباط مستقیمی باهم ندارند. مسیر مذاکرات به صورت مجزا پیش می‌رود و اقدامات دیپلماتیک دولت همچنان در دستور کار است و دولت تحریم‌های ظالمانه را برخلاف منافع ملی، حقوق ملت و توافقات گذشته می‌داند و اصرار دارد این تحریم‌ها برطرف شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که تحلیل دولت از پذیرش تبادل زندانیان از سوی آمریکا بعد از یک سال وقفه و در آستانه حوادث سال گذشته چیست گفت:

طبیعتاً مقداری واقع‌نگرتر شدند و یک مقداری واقعیت مردم ایران را دیدند. ان شاءالله که توهماتشان همینطور کاهش پیدا کند. امیدواریم درس عبرتی هم برای کسانی باشد که توهماتی را درباره مردم ایران دارند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان