همه گمانه زنی ها پیرامون همکاری ۲۵ ساله ایران و چین مردود است | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403 - 20:01

همه گمانه زنی ها پیرامون همکاری ۲۵ ساله ایران و چین مردود است

شماره: 10405
Aa Aa

پیش تر، محمود احمدی‌نژاد ادعا کرده بود که انعقاد این قرارداد بدون اطلاع‌رسانی به مردم صورت گرفته و مضمون آن  برخلاف منافع مردم است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد؛
همه گمانه زنی ها پیرامون همکاری ۲۵ ساله ایران و چین مردود است

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره پیش نویس برنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین گفت:

این موضوع جدید نیست. در سفری که رئیس جمهور چین به ایران داشت توافق شد همکاری‌های دو کشور جامع و راهبردی است و سندی هم امضا شد. یکی از بندهای سند اعلام می‌کرد که بایستی دو کشور یک سند جامع راهبردی برای همکاری‌های خود در همه زمینه‌ها داشته باشند. در سفر سال گذشته ظریف پیش نویس این سند به اطلاع مقامات چینی رسید و بررسی‌ها انجام و چند بار تبادل شد و اخیرا در داخل کشور پیش نویس آن به تصویب رسید.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فارس، سید عباس موسوی در نشست خبری با خبرنگاران افزود:

همه گمانه زنی در این خصوص را رد می‌کنم. هیچ کدام از مفادی که در رسانه‌ها و افراد مطرح شده واقعیت ندارد. براساس نگاه راهبردی با کشورهای دوست و نزدیک تلاش داریم رابطه را درازمدت تعریف کنیم و با بقیه کشورها که با ما دارای روابط دوستانه و حسنه هستند براساس احترام و منافع متقابل آماده‌ایم چنین سندهایی را امضا کنیم و با برخی در حال مذاکره در این زمینه هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد:

احساس می‌کنم سند جوری است که در آینده بشود آن را کامل منتشر کرد. ابعاد مختلف همکاری‌های سیاسی و به ویژه اقتصادی در این سند است و اگر در دولت‌های دو کشور این سند نهایی شود می‌توان آن را منتشر کرد و هیچ چیز ابهام آمیزی ندارد. همکاری‌های راهبردی ایران و چین دشمنانی داشته باشد که دست به فضاسازی و تخریب این روابط بزنند.

وی گفت: این سند افتخارآمیز و به نفع منافع دو کشور است و وقتی منتشر شد همه متوجه جزییات آن خواهند شد.

وی گفت:

گروهک پیر، فرتوت و از هم پاشیده منافقین را در حد و اندازه‌ای نمی‌بینیم که توان خود را صرف آن ها در اروپا کنیم. طوماری پس از جنگ در هم پیچیده شده و جز سر و صدایی که در برخی رسانه‌ها و دروغ پراکنی در برخی شبکه‌های اجتماعی نه اثرگذاری دارند و نه برای ما مسئله بزرگ و مهمی است.

پیش تر، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران در دیدار با شماری از مردم استان گیلان از انعقاد "قرارداد جدید ۲۵ ساله" با یک کشور خارجی انتقاد کرده بود.

او ادعا کرد که انعقاد این قرارداد بدون اطلاع‌رسانی به مردم صورت گرفته و مضمون آن  برخلاف منافع مردم است.

احمدی‌نژاد گفته بود:

«هر قراردادی که مخفیانه و بدون در نظر گرفتن خواست و اراده ملت ایران با طرف‌های خارجی منعقد شود و برخلاف منافع کشور و ملت باشد، معتبر نیست و ملت ایران آن را به رسمیت نخواهد شناخت.»

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان