هیچ چیز فراتر از برجام و کمتر از رفع تحریم‌ ها قابل پذیرش نیست | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 1:44

هیچ چیز فراتر از برجام و کمتر از رفع تحریم‌ ها قابل پذیرش نیست

شماره: 14382
Aa Aa

او گفته امنیت خلیج فارس برای جمهوری اسلامی ایران خط قرمز است و کشورهایی مانند انگلیس برای امنیت خلیج فارس ایجاد تنش می کنند.

خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران؛
هیچ چیز فراتر از برجام و کمتر از رفع تحریم‌ ها قابل پذیرش نیست

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس بر علیه ایران گفت:

این اظهارات جدید نیست؛ یک حلقه از زنجیره اظهاراتی است که غیرمسئولانه از سوی مقامات انگلیس طی سالهای گذشته گفته شده است. ما و وزیر امور خارجه انگلستان در این زمینه نقطه مشترکی داریم که آن هم نگرانی برای امنیت کشتی‌ های تجاری بین‌المللی در آب‌ های خلیج فارس است.

به گزارش اسپادانا خبر، او ادامه داد:

توصیه جدی ما به دولت انگلیس توجه به مسئولیت ها و وظایف خود است. امنیت خلیج فارس برای جمهوری اسلامی ایران خط قرمز است و ما همه تلاش خود را کردیم و در ادامه نیز انجام خواهیم داد تا این آبراه از تنش هایی که کشورهایی مانند انگلیس درست می کنند در امان باشد. اینکه انگلستان در کنار یک رژیم یاغی چون رژیم صهیونیستی قرار گرفته جایگاه این کشور را متزلزل می‌کند. اینگونه جو سازی های رژیم صهیونیستی با همراه برخی از این کشورها حاکی از همان خوی ضد حقوق بین المللی است. امیدوارم رفتارشان را اصلاح کنند. در حالی که ماه‌ ها است در خصوص تجاوزات رژیم صهیونیستی، راهزنی های این رژیم و تروریسم دولتی که رژیم صهیونیستی آن را انجام می‌دهد و خرابکاری هایی که در کشتی های تجاری به کرات انجام داده نباید امروز موضعی را بگیرند که نشان دهد در تمامی این مسائل سکوت های جانبدارانه و حمایت بی چون و چرا داشتند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران پیرامون مذاکرات وین بیان کرد:

«در خصوص مذاکرات وین نکته ی بسیار حائز اهمیت این است که ما هیچ وقت این گفتگوها را ترک نکردیم بلکه یک فرایند انتقال دموکراتیک قدرت در جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاده که طبیعتاً در این فرآیند تغییراتی در تیم های اجرایی صورت می‌گیرد و این نه تنها قابل فهم است بلکه از شکوه مردم سالاری در جمهوری اسلامی ایران حاکی است. جناب آقای رئیسی، رئیس جمهور محترم ایران در سخنرانی روز تنفیذ و تحلیف خود به صراحت اشاره کردند که در خصوص رفع تحریم های ظالمانه از ملت ایران لحظه‌ای تردید ندارند و تمام این ها در چارچوب منافع عالی مردم و رعایت تمام جزئیات صورت خواهد گرفت. طبیعی است که باید منتظر شویم دولت مستقر شود، وزرا تعیین شود و حتماً این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد اما واشنگتن باید بداند نمی‌تواند با ذهنیت ترامپ نتیجه‌ ای غیر از آنچه در چند سال گذشته با مقاومت حداکثری ملت ایران رخ داد به دست بیاورد. رویکرد واشنگتن باید تغییر کند و قطعا از سیاست یکسان نتیجه متفاوتی برداشت نخواهد شد. اگر می‌دانند فشار حداکثری شکست خورده و برای جمهوری اسلامی ایران هیچ چیزی فراتر از برجام قابل قبول نیست و هیچ چیز کمتر از رفع تحریم‌ ها و برجام برای دولت قابل پذیرش نیست انشالله به برجام بازگردد و در کمترین زمان به نتیجه برسیم. اگر به راهکاری برسیم که آمریکا بتواند به قطعنامه ۲۲۳۱ و تعهداتش ذیل برجام بازگردد ایران نیز اقدامات خود را باز می گرداند. جمهوری اسلامی ایران عضو برجام است و ذیل برجام تعهدات خود را انجام داده است. آن کشوری که باید به برجام بازگردد دولت ایالات متحده است که از برجام خارج شده و جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضوی از برجام برخی از اقدامات قانونی خود را کاهش داده است.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان