وزیر بهداشت لبنان از شهروندان بیروت خواست شهر را ترک کنند | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 14:00

وزیر بهداشت لبنان از شهروندان بیروت خواست شهر را ترک کنند

شماره: 10861
Aa Aa

حامد حسن از شهروندان خواسته اگر می‌توانند بیروت را ترک کنند زیرا مواد خطرناک به جا مانده از انفجار می‌تواند اثرات کشنده طولانی مدت داشته باشد.

عامل انفجار بیروت ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیومی است؛
وزیر بهداشت لبنان از شهروندان بیروت خواست شهر را ترک کنند

حامد حسن، وزیر بهداشت از شهروندان بیروت خواست اگر می‌توانند این شهر را ترک کنند زیرا مواد خطرناک به جا مانده از انفجار می‌تواند اثرات کشنده طولانی مدت به همراه داشته باشد.

مقامات لبنان اعلام کرده‌اند عامل انفجار، ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیومی است که از ۶ سال پیش و بدون رعایت ملاحظات در نزدیکی محوطه بندر بیروت انبار شد.

به گزارش اسپادانا خبر، انفجار بندر بیروت روز سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۹۹ پایتخت لبنان را لرزاند.

نیترات آمونیوم که عامل انفجار بیروت اعلام شده یک ماده بلوری بی‌بو است که به عنوان کود یا تقویت کننده خاک مورد استفاده قرار می‌گیرد و عامل تعداد زیادی از انفجار‌های صنعتی در دهه‌های گذشته در جهان بوده است.

انفجار این مواد در یک کارخانه تولید "کود شیمیایی" در تگزاس منجر به کشته شدن ۱۵ نفر در سال ۲۰۱۳ شد. این اتفاق در آن سال عمدی شناخته شد. انفجار تصادفی این مواد در سال ۲۰۰۱ نیز باعث کشتار ۳۱ نفر در کارخانه‌ای در "تولوز" فرانسه شد.

ترکیب نیترات آمونیوم با روغن‌های سوختی ماده منفجره قوی‌ای تولید می‌کند که به صورت گسترده توسط صنعت ساخت‌و‌ساز برای تخریب‌های ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از گروه‌ها مانند "طالبان" نیز از این مواد برای انفجارهایشان استفاده کرده‌اند.

از نیترات آمونیوم در حادثه انفجار "اکلاهماسیتی" آمریکا در آوریل ۱۹۹۵ استفاده شد و در این حادثه ساختمان فدرال شهر تخریب و ۱۶۸ نفر جان باختند. تعداد زیادی از کودکان یک مهدکودک در نزدیکی محل انفجار نیز کشته شدند.

در کشاورزی نیز کود‌های نیترات آمونیوم به صورت گرانول استفاده شده و با حل شدن سریع در رطوبت باعث آزادی نیتروژن در خاک می‌شوند که برای رشد گیاهان حیاتی است.

 نیترات آمونیوم یک اکسیدکننده است و پس از اشتعال اکسیژن تولید می‌کند، فرآیند احتراق افزایش یافته به سایر مواد اجازه اشتعال می‌دهد اما این ماده به خودی خود قابل اشتعال نیست.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان