پنجره فرصت توافق با ایران هر زمان ممکن است بسته شود | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 27 ارديبهشت 1403 - 17:12

پنجره فرصت توافق با ایران هر زمان ممکن است بسته شود

شماره: 17714
Aa Aa

رافائل گروسی می گوید که به ایران هشدار داده است که این کشور به اندازه کافی در مورد فعالیت های هسته ای خود شفاف نیست.

رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛
پنجره فرصت توافق با ایران هر زمان ممکن است بسته شود

رافائل گروسی، رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت به احیای برجام امیدوار است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از رویترز، او که از طریق لینک ویدئویی با یکی از کمیته‌های پارلمان اتحادیه اروپا صحبت می‌‎کرد گفت که همچنان به توافقی بین ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای 2015 امیدوار است اما گفت‌وگوها با مشکل مواجه شده و ممکن است زمان از دست برود.

وی اظهار داشت:

البته ما هنوز امیدواریم که توافقی در یک بازه زمانی معقول به دست آید اگرچه باید این واقعیت را بپذیریم که پنجره فرصت هر زمان ممکن است بسته شود.

او گفت که به ایران هشدار داده است که این کشور به اندازه کافی در مورد فعالیت های هسته ای خود شفاف نیست: 

در چند ماه گذشته توانستیم آثار اورانیوم غنی شده را در مکان‌هایی شناسایی کنیم که هرگز از سوی ایران به‌عنوان مکان‌هایی که هیچ گونه فعالیتی در آن صورت می‌گرفت اعلام نشده بود.

  •  

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به ادعاهای مطرح شده به نقل از «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رسانه‌ها مبنی بر کشف اورانیوم در مکان‌های اعلام نشده در ایران و عدم پاسخگویی ایران در چند ماه گذشته گفت:

این اظهارات عجیب و دور از انتظار بود. صحت‌سنجی این اظهارات را آغاز کردیم و همچنین از آقای غائبی (سرپرست نمایندگی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) خواستیم در خصوص این موضوع با آقای گروسی و آپارو صحبت کند اما آنچه که به نظر می‌رسد این است که انتشار مطالب تحریف‌شده در مقاطع خاص زمانی مسبوق به سابقه است. تلقی ما این است که صحبت‌های آقای گروسی با اهداف سیاسی تحریف شده است. طرح این موضوع از جانب مدیر کل آژانس مبنی بر اینکه ایران با آژانس همکاری ندارد بعید است. در راستای بیانیه مشترکی که چندی پیش بین آقای گروسی و اسلامی در خصوص مسائل مرتبط با همکاری ما و آژانس به امضا رسید، اکنون در وسط راه هستیم و کارها در حال پیگیری است و نباید در این مقطع ارزیابی از جانب آژانس ارائه شده باشد.

کمالوندی با اشاره به تعامل مناسب ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت:

عملاً همکاری لازم بین ما و آژانس وجود دارد و علی القاعده اعلام هرگونه ارزیابی توسط مدیرکل آژانس در خصوص چگونگی اجرای بیانیه زود هنگام است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان