کنگره باید در خصوص تعهدات برجامی واشینگتن بیانیه سیاسی صادر کند | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 18 ارديبهشت 1403 - 8:40

کنگره باید در خصوص تعهدات برجامی واشینگتن بیانیه سیاسی صادر کند

شماره: 16795
Aa Aa

مذاکرات مستقیم با آمریکا برای دولت من هزینه های هنگفتی دارد| تحریم‌ها با اتهامات برنامه موشکی، موضوعات منطقه‌ای یا حقوق بشری غیرقابل قبول است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران؛
کنگره باید در خصوص تعهدات برجامی واشینگتن بیانیه سیاسی صادر کند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران می گوید که کنگره آمریکا باید در خصوص تعهدات واشینگتن در قبال برجام و بازگشت به این توافق هسته‌ای، «بیانیه سیاسی» صادر کند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فارس، او در گفت و گو با روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز اظهار کرد:

واشینگتن نتوانسته است به درخواست ایران برای تضمین اینکه هیچ طرفی نتواند توافق هسته‌ای را ترک کند پاسخ دهد. ایالات متحده یک بار در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» اقدام به ترک برجام کرده است. 

امیرعبداللهیان همچنین گفت:

تهران خواهان لغو تمامی تحریم‌هایی است که در دوران ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شد. اصولاً افکار عمومی در ایران نمی‌تواند حرف‌های رئیس یک دولت را به عنوان یک تضمین بپذیرد چه رسد به آمریکا که از برجام خارج شده است.

امیرعبداللهیان در ارتباط با تعهدات ایران در قبال برجام توضیح داد:

«تعهدات ایران به شفافی یک فرمول ریاضی است. آن‌چه که ما قرار است انجام دهیم و نحوه راستی‌آزمایی این اقدامات از طریق آژانس [دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل] کاملاً روشن است. بنابراین طرف مقابل نمی‌تواند هیچ نگرانی داشته باشد اما در وهله اول ما درباره تضمین‌ها [مبنی بر اینکه ایالات متحده خارج نمی شود] همچنان نگرانیم. ما در این مدت با مشکلاتی مواجه هستیم زیرا طرف مقابل فاقد ابتکار عمل جدی است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت:

ایران می‌خواهد این مذاکرات به «لغو کامل» تحریم‌ها منجر شود اما چالش این‌جاست که دولت بایدن تنها مایل به حذف تحریم های اقتصادی است که در دوران ترامپ علیه ایران تحمیل شده است. این چیزی نیست که ما به دنبال آن هستیم. تحریم‌های یکجانبه و ناعادلانه ترامپ علیه شرکت‌های حقیقی و حقوقی در ایران تحت برخی اتهامات چون برنامه موشکی ایران، موضوعات منطقه‌ای یا حقوق بشری غیرقابل قبول است. این یکی از چالش‌های باقیمانده در میز مذاکرات است.

او در ارتباط با سیگنال‌های مقام‌های آمریکایی درباره مذاکرات مستقیم با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران گفت:

مقام‌های آمریکایی «پیام‌های زیادی» برای مذاکرات مستقیم با ایران ارسال کرده‌اند اما ایران تمامی این پیشنهادات را رد کرده است. پاسخ نهایی ما به آمریکایی‌ها و واسطه‌ها این بود: هرگونه گفت‌وگو، تماس و مذاکره مستقیم با ایالات متحده هزینه‌های بسیار هنگفتی برای دولت من خواهد داشت. اگر چشم‌انداز روشن و امیدوارکننده‌ای برای دستیابی به یک توافق خوب با تضمین‌های پایدار پیش روی خود نداشته باشیم آماده ورود به روند مذاکرات مستقیم با آمریکا نیستیم. تهران به آمریکا تأکید کرده است که اگر «نیت واشنگتن واقعی است، قبل از انجام هرگونه گفت‌وگو و تماس مستقیم،باید گام های عملی و ملموسی بردارید که این می‌تواند شامل آزاد کردن میلیاردها دلارهای نفتی ایران باشد که به دلیل تحریم‌های ترامپ یا دستور اجرایی رئیس جمهور برای لغو برخی از تحریم‌ها در بانک‌های مرکزی خارجی گیر کرده است.

او ضمن ابراز خوشبینی درباره روند مذاکرات گفت:

«در مجموع، ما خوشبین هستیم. ما از یک توافق خوب در کوتاهترین زمان ممکن استقبال می‌کنیم اما این توافق باید از حقوق مردم ایران حمایت کند».

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان