گروسی می تواند به‌عنوان توریست به ایران بیاید | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 11:26

گروسی می تواند به‌عنوان توریست به ایران بیاید

شماره: 18189
Aa Aa

گروسی فراتر از وظایف خود صحبت می‌کند| قطعنامه آژانس سیاسی و حمله به اربیل یک جراحی کوچک بود| برجام برای مردم ایران منافع اقتصادی نداشت.

سعید خطیب، سخنگوی وزارت خارجه ایران؛
گروسی می تواند به‌عنوان توریست به ایران بیاید

سعید خطیب، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری خود به تندی از سفر اخیر گروسی به اسرائیل انتقاد کرد.

به گزارش اسپادانا خبر، او گفت:

آقای گروسی با انجام این سفر باید نگران استقلال و بی‌طرفی آژانس باشد. این اقدام در زمان غلط، جای غلط و دیدار با افراد غلط انجام شده، به اعتبار آژانس ضربه وارد کرده است و امیدواریم این رویه اصلاح شود. ما با یک کنشگر و رژیم یاغی در منطقه روبرو هستیم که بیش از هفت دهه است تداوم دارترین رفتارهای تروریستی، جنگ طلبانه، قانون گریز را در نظام بین‌الملل به منصه ظهور گذاشته و از هیچ تلاشی فروگذار نکرده که ساختارهای حقوق بین‌الملل به سخره بگیرد و همه را با چک سفید امضای برخی کشورهای مدعی انجام داده است. جای تاسف است مدیرکل آژانس به عنوان کارگزار آژانس این ساختار را در اختیار چنین رژیم قانون گریزی قرار دهد یعنی توسط کارگزار ساختار را به سخره گرفته و به چالش کشیده است. فکر می‌کنم پیام این سفر مثل هر اقدام غیردپیلماتیک دیگر روشن است. مدیرکل باید نگران بی طرفی و استقلال باشد.

خطیب زاده در مورد قطعنامه شورای حکام علیه ایران هم گفت:

این یک اقدام سیاسی و طراحی شده بود و در مسیری که میان ایران و آژانس تعریف شده بود خلل ایجاد کرد. ما نمی‌توانستیم این اقدام را بی پاسخ بگذاریم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد بخشی از اظهارات گروسی در گفت‌وگو با سی ان ان گفت:

ایشان گاهی فراتر از وظایف خود صحبت و اظهار نظر می‌کند. ایشان در مصاحبه‌ای نسبت به مسائل داخلی ایران و اقتصاد ایران سخنانی را مطرح کردند که اساسا در حوزه وظیفه ایشان نیست. آنچه که ایران انجام داده است مطابق تعهدات ایران در پادمان است و برخی از اقداماتی که متوقف کرده اقدامات داوطلبانه بوده است. اقدامات ایران هیچ نگرانی اشاعه‌ای ندارد. اینکه مدیرکل آژانس این را نداند یا بخواهد به شکل دیگری جلوه دهد جای تاسف دارد. سخنان آقای مدیرکل بیشتر به بزرگنمایی رسانه‌ای شبیه است. ایشان به کشورهایی بپردازد که تعهدات پادمانی را نمی‌پذیرند. ایران بیشترین نظارت بین المللی را در برنامه هسته‌ای خود داشته که آژانس نباید آن را وارونه جلوه دهد. 

خطیب‌زاده درباره سفر گروسی به تهران نیز گفت:

مراودات ایران و آژانس در چارچوب فنی ادامه دارد. هر تحولی دستورکاری دارد. اگر می‌خواهد در چارچوب مدیرکل بیاید دستورکاری می‌خواهد ولی اگر بخواهد به‌عنوان توریست بیاید می‌تواند بیاید.

وی در مورد اظهارات فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق در مورد حمله چندی پیش ایران به اربیل گفت:

بیش از آنچه که لازم بود به آن ها اطلاعات داده شد. یک جراحی کوچک بود که به هدف هم دقیق اصابت کرد.

او درباره آینده برجام نیز گفت:

آنچه ایران در کاهش تعهدات برجامی خود انجام داده در پاسخ به اقدامات طرف مقابل بوده است. سال‌هاست که برجام برای ایران کار نکرده و توافق منافع اقتصادی برای مردم ایران نداشته است. یک مقدار طرف های مقابل این روزها را تحمل کنند که برخی ابعاد فنی آن کاهش یابد و آنها ببیند کاهش تعهدات یعنی چه. تمام اقدامات ایران برگشت‌پذیر است. اگر توافق فردا در وین نهایی شود تمام اقدامات ایران از لحاظ فنی برگشت‌پذیر است. آنچه برگشت‌ناپذیر است تروریسم اقتصادی آمریکا و آنهایی است که همراهی با آمریکا کردند. دردی که بر مردم ایران اعمال کردند برگشت‌ناپذیر است. باید تمرکز خود را برای به نتیجه رسیدن توافق انجام دهند. توافق در دسترس و ممکن است اگر آمریکا دو کار کند اول این‌که از این توهم اهرم سازی عبور کند. توهم اهرم سازی یک طرفه وجود ندارد و از آن عبور کنند و دوم این‌که بپذیرند به تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ برگردند. همین فردا می‌توانیم به وین برویم و توافق را نهایی کنیم.

وی درباره اقدام صورت گرفته از سوی حساب توئیتری وزارت خارجه آمریکا برای تعیین جایزه به منظور کسب اطلاعات از سپاه پاسداران گفت:

اینکه سپاه غیور پاسداران ایران کابوس یاغیان و متجاوزان تروریست‌ها و قانون گریزان و برهم زنندگان نظم منطقه‌ای آغاز کنندگان جگ در منطقه و متجاوزان به کشورهای منطقه باشد باعث افتخار ایران است و سپاه سرافراز ایران به عنوان تامین کننده ثبات و امنیت در منطقه مورد حقد و کینه و بدخواهی این گونه کشورها و کنشگران قانون گریز و یاغی قرا می‌گیرد اینها سند افتخار است و اینها بیش از اینکه معنای واقعی داشته باشد یک عملیات روانی است و اتفاقا عملیات روانی از جنس بسیار زرد آن که نشان می‌دهد در حوزه واقعی چقدر ناتوان هستند اقدامات آنها بی اساس است که کارزارهای ضد اطلاعاتی را در فضای رسانه‌ای انجام می‌دهند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره وضعیت اسدالله اسدی نیز گفت: 

از روز اول این موضوع را به رغم اینکه نقض آشکار کنوانسیون ۱۹۶۱ وین بود از لحاظ حقوقی انجام دادیم و دولت آلمان نقض فاحش انجام داد و همزمان با سفر رئیس جمهور وقت به اتریش انجام شد این شائبه را پیش آورد که طراحی توسط طرف‌های دیگر باشد که بعدا مشخص شد گروهک ظاله منافقین چه نقشی را داشته و البته دولت بلژیک در این نقش بازی کرد و بدعت خطرناکی را گذاشتند و تذکر دادند و الان می‌گویم بدون قید و شرط اسدی آزاد و اعاده حیثت شود و خسارات وارده جبران شود. با توجه به اینکه مسیر حقوقی که تلاش کردیم با همراهی برخی کشورها به نتیجه نرسید با دستور رئیس جهمور شکایت حقوقی را در دستورکار گذاشتیم و این مسیر را با جدیت دنبال می‌کنیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان