یک نماینده مجلس: در ایران از زنان و پوشش زنان استفاده ابزاری می کنند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 19:22

یک نماینده مجلس: در ایران از زنان و پوشش زنان استفاده ابزاری می کنند

شماره: 8052
Aa Aa

پروانه سلحشوری گفته: ما هنوز در بدیهیات حق انسان ها که منع کودک از ازدواج است، مانده‌ایم و یک نماینده مجلس نمی‌تواند قانونی در این رابطه تصویب کند.

ایران تنها کشور مسلمانی است که حجاب در آن اجباری است؛
یک نماینده مجلس: در ایران از زنان و پوشش زنان استفاده ابزاری می کنند

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از آزادی، پروانه سلحشوری، عضو فراکسیون زنان مجلس پیرامون قانون حجاب گفت: «چگونگی اجرا و کارآمدی قانون مساله مهمی است که برخی دوستان در نظر نمی‌گیرند. گشت ارشاد یا این بساط آمران به معروف که هرکسی بتواند درباره بدحجابی گزارش دهد اصلا شیوه درستی نیست. ما روزانه در مجلس اصلاحاتی روی قانون انجام می‌دهیم و مشکلاتی که در عرصه اجرا وجود دارد را رفع می‌کنیم اما درباره قانون حجاب این امکان وجود ندارد.»

وی افزود: «سوال من از دوستانی که من را مورد التفات قرار دادند این بود که آیا قانون شما کارآمدی لازم را داشته است؟ خودشان هم نمی‌توانند به این سوال جواب مثبت دهند زیرا کارآمدی نداشته است. زیرا اصل حجاب اسلامی این شالی که ما سر بچه‌هایمان می‌کنیم، نیست. اتفاقا من به عنوان یک فرد مسلمان و معتقد به حجاب می‌گویم که این الگو پیاده شده اسلامی نیست».

سلحشوری با تاکید بر اینکه «قانون حجاب در خدمت سیاست است نه دین» گفت: «اگر به من فرصت دهند که با خانواده‌های مذهبی صحبت کنم حتما خواهند پذیرفت. اولا در کجای دین ما، قرآن ، روایات و احادیث برای عدم رعایت حجاب مجازات تعیین شده است؟ کجا گفته شده که امر به معروف و نهی از منکر این‌طور باشد؟ امر به معروف و نهی از منکر آدابی دارد. این روش حتی می‌تواند وسیله‌ای در دست افراد مغرض باشد و به جز ایجاد ترس، ناامنی و سوء استفاده ثمری ندارد.»

این نماینده مجلس افزود: « همه که نمی‌توانند ضابط و مجری قانون باشند. باید به این‌ها گفت که شما با آن ضابط‌های خاص و گشت‌هایی که ایجاد کردید نتوانستید این امر اخلاقی را رایج کنید زیرا واقعا برخاسته از دل دین نبود. این‌ها اساسا درد دین ندارند و برای همین حاضر هستند که این تحت هر شرایطی این شال باشد و حتی حرمت حجاب حفظ نشود. هرچه می‌خواهند به من بگویدند اما من معتقدم که حرمت حجاب در شرایط فعلی حفظ نمی‌شود و می‌دانم که خانواده‌های مذهبی هم معتقد هستند که حجاب آن‌ها بی‌حرمت شده است. وقتی شرایط این است و قرآن هم مجازاتی تعیین نکرده است چرا باید به این شیوه عمل کرد؟»

سلحشوری با تاکید بر اینکه «حجاب یک اصل اخلاقی است اما شخص باید این نتیجه برسد و رعایت کند» گفت: «با زور نمی‌توان امر اخلاقی را پیاده کرد. اگر در معتقدان به حجاب در عمل درست رفتار کنند دیگران را نیز به رعایت آن تشویق می‌کنند اما با زور نمی‌شود. ما تنها کشور مسلمان در دنیا نیستیم اما تنها کشور مسلمانی هستیم که حجاب در آن اجباری است. حتی در عربستان نیز فقط در برخی شهرها برای حجاب قاعده وجود دارد».

عضو فراکسیون زنان در پاسخ به اینکه چرا اصلاح قانون حجاب از طریق مجلس را ممکن نمی‌داند، گفت: «این پتانسیل وجود ندارد. در جامعه، مجلسی و فضای مجازی که مقابله با کودک همسری را برنمی‌تابد چطور می‌شود به این موضوع پرداخت؟ ما هنوز در بدیهیات حق انسان ها که منع کودک از ازدواج است، مانده‌ایم و یک نماینده مجلس نمی‌تواند قانونی در این رابطه تصویب کند و علیه ما کمپین تشکیل می‌دهند و ویدئو در دفاع کودک همسری می‌سازند و ... ».

سحلشوری ادامه داد: « به نظر من این‌ها با ساختن این طور برنامه‌ها دست پیش می‌گیرند. ما از خدایمان است که حجاب رعایت شود. این دخترانی که اکنون با آن‌ها مصاحبه می‌کنند و می‌گویند باید به قانون پایبند بود اگر واقعا این‌طور فکر می‌کنند دست از مقابله با روش‌های مختلف بردارند.»

وی همچنین گفت: « ما به گشت ارشاد اعتراض داشتیم اما تا وقتی که بساط امر به معروف را راه انداخته بودند خیلی ورود نکردیم. این شیوه اما امر خطرناکی است. تقابل ساختن میان مردم و مقابله مردم با مردم خطری برای انسجام اجتماعی است. نکته دیگر اینکه دست افراد ناسالم باز می‌شود. اگر هر کسی در خیابان فردی را آزار دهد و بعد بگوید داشتم امر به معروف می‌کردم، چه کار می‌توانیم کنیم؟».

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه چرا از روش‌های ایدئولوژیک همیشگی برای تقویت حجاب در جامعه استفاده نمی‌شود و صرفا روی قانون بود آن تاکید می‌شود؟ گفت: « برای اینکه این موجه‌ترین حرفی است که می‌توان زد. اگر مردم خود را به رعایت حجاب پایبند بدانند که ما همه خوشحالیم اما اگر پایبند نباشند کما اینکه شاهدیم هر روز این پایبندی کمتر می‌شود، این روش‌ها جواب نمی‌دهد».

سلحشوری همچنین از رویکرد صدا و سیما در انتخاب مصاحبه شوندگان در برنامه «مخالفت با قانون ... » انتقاد کرد و گفت: « این‌ها همان کسانی هستند که غیر از زمان انتخابات و راهپیمایی 22 بهمن، چهرهایشان را شطرنجی می‌کنید. اگر حجاب عرف جامعه این است و شما پذیرفته‌اید که بگذرید مردم زندگی خود را کنند و دست بردارید. به نظر من مردم با حجاب عرفی فعلی مشکلی ندارد اما شما مشکل دارید و گشت ارشاد راه می‌اندازید. پس اگر این حجاب را قبول ندارید در مواقع انتخابات و ... این ها را برای مصاحبه انتخاب نکنید. این همان استفاده ابزاری از زن و پوشش است».

وی در پایان خاطرنشان کرد: «مشکل من به عنوان یک فرد معتقد به حجاب این نیست که مردم حجاب را رعایت نکنند. مشکل من این است که حجاب درست تبیین نشده است. اگر می‌گذاشتند مردم خودشان انتخاب کنند اکنون وضعیت حجاب در جامعه بهتر از این بود».

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان