سالانه صد هزار کارگر ایرانی می سوزند | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1403 - 1:17

سالانه صد هزار کارگر ایرانی می سوزند

شماره: 20717
Aa Aa

بسیاری از واحدهای صنعتی و ساختمانی هیچ گونه سیستم هشدار دود یا اطفای حریق خودکار ندارند، فاقد کپسول‌های آتش نشانی ساده هستند و عمده کارفرمایان کارگران خود را در برابر حوادث بیمه نمی‌کنند.

رئیس بیمارستان شهید مطهری تهران خبر داد؛
سالانه صد هزار کارگر ایرانی می سوزند

«مصطفی ده‌مرده‌ای» رئیس بیمارستان شهید مطهری تهران گفت:

سالانه ۳۰ هزار نفر در تهران دچار سوختگی می‌شوند که حدود یک سوم آن‌ها کارگر هستند. برآورد می‌شود که سالانه حدود صد هزار کارگر در ایران دچار سوختگی می‌شوند.

به گزارش اسپادانا خبر، او در گفتگو با ایلنا، اظهار داشت:

بسیاری از واحدهای صنعتی و ساختمانی هیچ گونه سیستم هشدار دود یا اطفای حریق خودکار ندارند و حتی بسیاری از محیط‌ها فاقد کپسول‌های آتش نشانی ساده هستند و همین مساله باعث می‌شود که بیشتر کارگاه‌ها مستعد بروز حریق‌های خطرناکی باشند که باعث ایجاد سوختگی‌های شدید در کارگران می‌شود. عمده کارفرمایان نیز کارگران خود را در برابر حوادث بیمه نمی‌کنند و کارگران در بهترین حالت از بیمه‌های پایه برخوردارند. بیمه‌های پایه خدماتی نظیر کاردرمانی، پمادهای سوختگی و پانسمان‌های نوین را پوشش نمی‌دهند و فقط در تامین بخشی از هزینه‌های درمان اولیه سوختگی به بیماران کمک کنند و هیچ کمکی برای بهبود کیفیت زندگی افراد پس از ترخیص از بیمارستان انجام نمی‌دهند. متأسفانه بسیاری از کارفرمایان، کارگران خود را در برابر حوادث بیمه نمی‌کنند و اغلب کارگرانی که دچار سوختگی می‌شوند صرفا از همان بیمه‌های پایه برخوردار هستند.

وی گفت:

دولت حتما باید تمام کارفرمایان به‌خصوص متصدیان کارگاه‌های صنعتی، تولیدی و ساختمانی را موظف کند که کارگران خود را در برابر حوادث بیمه کنند. همچنین باید مقرراتی تصویب شود که فرانشیز درمان سوختگی به‌خصوص برای کارگران به صفر برسد و تمام هزینه‌های درمانی توسط خود دولت یا کارفرمایان پرداخت شود تا به این صورت بخشی از هزینه‌های تحمیلی ناشی از سوختگی بر دوش اقشار ضعیف جامعه جبران شود.

ده‌مرده‌ای با اشاره به قطع عضو برخی کارگران بر اثر دچار شدن به سوختگی‌های شدید گفت:

در واحدهای کارگاهی و صنعتی که با برق فشار قوی کار می‌کنند و از نظر ایمنی در سطح استانداردی قرار ندارند احتمال سوختگی‌های منجر به قطع عضو بسیار بالا است به نحوی که به محض برخورد کردن کارگران با کابل برق فشار قوی احتمال قطع ناگهانی دست یا پای آن‌ها وجود دارد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان