غالب مردم ایران در خط فقر قرار گرفته‌اند | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 12 ارديبهشت 1403 - 8:53

غالب مردم ایران در خط فقر قرار گرفته‌اند

شماره: 21307
Aa Aa

امروز قشر متوسط نداریم و با ادامه این روند هر سال بر افراد تحت پوشش کمیته امداد اضافه می‌شود| تصور فقر هم در نظام اسلامی بعد از 44 سال مشکل است.

محمدجواد فاضل لنکرانی، رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)؛
غالب مردم ایران در خط فقر قرار گرفته‌اند

محمدجواد فاضل لنکرانی، رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در دیدار رئیس کمیته امداد امام خمینی گفت:

خط فقر در سال جاری خیلی بالاتر آمده چون درآمد نوع مردم بالاتر نیامده است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از شفقنا، وی اظهار داشت:

ما به طبقه سرمایه‌دار که شب می‌خوابند و صبح برمی‌خیزند و درآمدشان به صورت نجومی بالا می‌رود کار نداریم ولی نوع مردم این چنین‌اند. ما امروز در جامعه قشر متوسط نداریم. اگر سال گذشته 64 درصد مردم قشر متوسط جامعه بودند الآن 24 درصد شده است یعنی غالب مردم در خط فقر قرار گرفته‌اند. اگر روند همین باشد هر سال بر افراد تحت پوشش شما اضافه می‌شود، هر چه هم خروجی داشته باشید و جشن هم بگیرید سه هزار نفر الآن از جمع مددجویان شما خارج می‌شوند ولی سال بعد 20 هزار نفر جای آنها را می‌گیرند. برای این چه فکر و اندیشه‌ای کرده‌اید؟ حل مشکل فقر به یک برنامه‌ریزی اساسی از سوی دولت، مجلس، همه‌ی نهادها و گروه‌ها و حوزه علمیه نیاز دارد.

وی گفت:

امروز بخشی از سرمایه‌داران در کشور هستند که قدرت شمارش سرمایه‌شان را ندارند، بالأخره نظام اسلامی یک ارتباطی با اینها در جهت رفع فقر باید داشته باشد. قبل از اینکه مسئله یک مقدار جنبه سیستماتیک دولتی پیدا کند از صد نفر دویست نفر سرمایه‌دارهای متدین و دلسوز درجه اول خواسته شود تا بخشی از ثروتشان را به میل خودشان و نه با اجبار به جمع کثیری از فقراء اختصاص دهند همان‌طوری که در طرح ایتام که اکنون به یک معنا مردم بودجه آنها را تأمین می‌کنند نه دولت و نه حتی صندوق صدقات کمیته امداد البته از جهت فقهی وقتی جامعه گرفتار یک معضلات این چنینی بشود راه برای اجبار وجود دارد؛ در زمانی که آمار طلاق به خاطر مشکلات اقتصادی این قدر بالا رفته است.

او ادامه داد:

مشکل فقر از چیزهایی است که در نظام اسلامی بعد از 44 سال تصورش برای انسان مشکل است چه رسد به واقعیت خارجی آن لذا در درجه اول باید یک برنامه اساسی با همفکری دولت، مجلس، متدیّنین و خیّرین تنظیم بشود که یک بخشی از معضل را حل کند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان