فروش ارز با کارت ملی متوقف شد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1403 - 15:39

فروش ارز با کارت ملی متوقف شد

شماره: 21347
Aa Aa

در مرکز مبادله ارز و طلا ۶۸ نوع قلم خدماتی تأمین ارز انجام خواهد شد. مردم برای دریافت این ارز باید به کارگزاری‌هایی که بانک مرکزی معرفی می‌کند مراجعه کرده و در زمان مشخصی ارز خود را دریافت کنند.

همزمان با راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا؛
فروش ارز با کارت ملی متوقف شد

با اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از امروز مرکز مبادله طلا و ارز ایران رسما آغاز به کار می‌کند.

به گزارش اسپادانا خبر، این مهم بعد از آن به مرحله اجرا درآمده که در هفته‌های اخیر نرخ ارز نوسان شدید را ثبت کرده و به رکورد‌های تاریخی رسیده است.

در این مرکز ۶۸ نوع قلم خدماتی تأمین ارز انجام خواهد شد. مردم برای دریافت این ارز باید به کارگزاری‌هایی که بانک مرکزی معرفی می‌کند مراجعه کنند و در زمان مشخصی ارز خود را دریافت می‌کنند. در آینده صرافی‌های بانکی و تضامنی نیز به این کارگزاری‌ها اضافه خواهد شد.

طبق تصمیم جدید بانک مرکزی برای مسافرت‌های زمینی ۳۰۰ یورو و مسافرت‌های هوایی ۵۰۰ یورو اختصاص داده شده و ارز مسافرتی در پشت گیت فرودگاه‌ها به مسافران تحویل داده خواهد شد.

همچنین از این پس دیگر این بانک، ارز برای فروش با کارت ملی در اختیار صرافی‌ها قرار نمی‌دهد البته صرافی‌ها می‌توانند از منابع داخلی خودشان در همان سرفصل ارز از مردم بخرند و به مردم بفروشند.

  •  

محمدرضا فرزین، رییس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مراسم آغاز به کار مرکز مبادله ارز و طلا گفت:

در سالهای گذشته بخش عمده‌ای از ارز حواله ای را در سامانه نیما عرضه میکردیم اما در این چند ماه گذشته ۶٫۵ میلیارد دلار ارز به واردات کالا اختصاص داده شده که نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد بیشتر شده است. ما تلاشمان این بود که راه‌اندازی این مرکز را به دلیل اهمیتی که ارز در این روزها ارز در انتظارات و معاملات و تقریبا تمام پیش‌بینی‌های اقتصادی دارد با ارز شروع کنیم، مرکز مبادله ایران با تمام ابزارهایی که برای آن پیش بینی شده و دریافت کمک‌های فکری صاحب‌نظران تبدیل به بازار آزاد ارز خواهد شد. تمام مبادلات اینجا صورت می‌گیرد و ما می‌توانیم به عنوان بانک مرکزی مدیریت را در بازار ارز داشته باشیم. در تمام دنیا بانک مرکزی متولی این حوزه است اما متأسفانه در کشور نهادهای لازم در این زمینه وجود نداشته و این اختیارات کمتر بوده است. مرکز مبادله شروعی است برای حکمرانی قوی حاکمیت ارزی کشور.

او با بیان این‌که برای اینکه بتوانیم فرآیند اختصاص ارز را تسهیل کرده و به سمت یک نرخ مرجع در بازار حرکت کنیم، مرکز مبادله ارز و طلا را راه‌اندازی کردیم ادامه داد:

علت افزایش قیمت‌ها انتظارات تورمی به وجود آمده است که عوامل مختلفی هم برای آن وجود دارد و سبب افزایش دائمی نرخ در بازار آزاد شده است بنابراین باید جایی را ایجاد کنیم که جایگزین بازار آزاد شود و نرخ را آنجا کشف کنیم.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان