آمریکا باید همه تحریم‌ها را یکجا، مؤثر و با ارائه تضمین لغو کند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 14 ارديبهشت 1403 - 16:38

آمریکا باید همه تحریم‌ها را یکجا، مؤثر و با ارائه تضمین لغو کند

شماره: 15686
Aa Aa

او گفته در حال آزادسازی تدریجی منابع بلوکه شده ایران هستیم. همین که کالاهای اساسی به کشور وارد می‌شود یعنی اینکه این منابع آزاد می‌شوند.

خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی؛
آمریکا باید همه تحریم‌ها را یکجا، مؤثر و با ارائه تضمین لغو کند

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود در واکنش به ادعای رسانه‌ها درباره اخراج نماینده نظامی ایران در سوریه گفت:

این خبرسازی‌های رسانه‌های صهیونیستی و بعضا برخی کشورهای دیگر تازه نیست. روابط ایران و سوریه در سطوح مختلف از عمق و دامنه بسیار گسترده‌ای برخوردار است و در سطوح راهبردی پیگیری می‌شود. اتفاقاً فرمانده  مستشاری ایران در سوریه در پایان ماموریت موفق خود مورد تقدیر وزیر دفاع سوریه قرار گرفت و مدالی از او دریافت کرد. همه آنهایی که به این موضوع آشنا هستند می‌دانند جایگاه ایران و روابطش با سوریه در چه سطحی است. این‌ها خبرسازی‌هایی است که واقعاً ارزش پرداختن ندارد.

به گزارش اسپادانا خبر، او ادامه داد:

آقای گروسی مراودات بسیار نزدیکی را با سازمان انرژی اتمی ما و با دوستان ما در وین دارند. ایشان به‌زودی عازم ایران خواهند بود و منتظر پاسخ ایشان هستیم. مراودات ایران و آژانس مثل همیشه در جریان است. اگر سفر انجام شود با رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر خارجه دیدار خواهند کرد.

خطیب زاده درباره گفتگوهای وین گفت:

تمرکز بر این خواهد بود که به‌طور مؤثر و یکجا همه تحریم‌های ناهمخوان با برجام که بعد از خروج یکجانبه ترامپ بر ایران تحمیل شده رفع شوند.  تمرکز ما در وین رفع همه تحریم‌هایی است که به‌صورت غیرقانونی توسط آمریکا اعلام شده است. ما نیت و خواست آمریکا را شنیده‌ایم که مایلند به 1+4 بپیوندند. آنچه مهم است رفع تحریم‌ها و اطمینان از تحقق این امر است. اینکه از کجا گفتگوها در وین شکل بگیرد یک موضوع ثانوی است، موضوعات اختلافی روشن است. آمریکا باید رویکرد خود را تغییر دهد تا ما به اطمینان در خصوص رفع تحریم‌ها برسیم. آنچه آمریکا باید نشان دهد این است که رفع تحریم‌ها به صورت مؤثر با تضامین لازم  از سوی این کشور ارائه شود.

وی در واکنش به اظهارت رئیس جمهور آمریکا مبنی بر لزوم کاهش خرید نفت ایران گفت:

آنچه که آقای بایدن گفته نشان می‌دهد که دنیا چقدر به هم متصل است و هیچ کشوری از بازار قابل حذف نیست. آقای بایدن باید توجه کند که رفتارش به دقت در تهران ارزیابی و مانیتور می‌شود و ما بر اساس این رفتارها و گفتگوها بحث ضمانت را به پیش خواهیم برد. اگر آمریکا متوجه شود که دنیا نمی‌تواند توسط یکجانبه‌ گرایی آمریکا به گروگان گرفته شود و به رویگرد همگرایی با جامعه جهانی روی بیاورد قطعا دنیای بهتری خواهیم داشت.

وی درباره بحث آزادسازی منابع خارجی ایران گفت:

ما منابع متعددی در خارج از کشور داشتیم و داریم که در حال آزادسازی تدریجی آنها هستیم. همینکه کالاهای اساسی به کشور وارد می‌شود یعنی اینکه این منابع آزاد می‌شوند. من بیش از این نمی‌توانم جزییاتی را بگویم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان