ایران و ونزوئلا ۱۹ سند همکاری امضا کردند | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 16 ارديبهشت 1403 - 5:19

ایران و ونزوئلا ۱۹ سند همکاری امضا کردند

شماره: 22486
Aa Aa

رئیسی مؤثرترین راه مقابله با تحریم را قدرتمندشدن در زمینه اقتصاد دانسته و گفته حجم مبادلات تجاری فیمابین به ۲۰ میلیارد دلار قابل افزایش است.

نشان افتخار ملی ونزوئلا به ابراهیم رئیسی اعطا شد؛
ایران و ونزوئلا ۱۹ سند همکاری امضا کردند

مراسم امضای اسناد همکاری‌های دوجانبه ایران و ونزوئلا در حضور رؤسای جمهور دو کشور برگزار شد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، مقامات عالی‌رتبه حاضر ۱۹ سند و تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

همکاری و مشارکت در حوزه‌هایی نظیر «ارتباطات و فناوری اطلاعات، انرژی، بیمه، حمل و نقل دریایی، آموزش عالی، کشاورزی، دارویی و پزشکی، تبادلات فرهنگی و همچنین توسعه همکاری‌های معدنی» از جمله اسناد مهم امضا شده میان وزرای امور خارجه، نفت، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بهداشت و درمان و فرهنگ و ارشاد اسلامی با همتایان ونزوئلایی بود.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران در نشست مشترک مطبوعاتی گفت که ملت ایران دوستی خود را با مردم ونزوئلا اثبات کرده و نشان داده که دوست روزهای سخت آنان است.

رئیسی با بیان اینکه روابط میان ایران و ونزوئلا روابط دیپلماتیک معمولی نیست بلکه راهبردی است گفت که برخورداری از منافع، نگاه و دشمن مشترک، همکاری‌های فیمابین را عمیق و راهبردی کرده است و از طرفی حجم تبادلات تجاری میان دو کشور به بالای ۳ میلیارد دلار رسیده است

او همچنین به قهرمانان ملی ونزوئلا ادای احترام کرد و یاد و نام شهید مقاومت حاج قاسم سلیمانی را گرامی‌داشت و به روح بلند او درود فرستاد.

رئیسی همچنین در نشست مشترک بازرگانان ایران و ونزوئلا مؤثرترین راه مقابله با تحریم را قدرتمندشدن در زمینه اقتصاد دانست و گفت:

جوانان ایرانی به‌وسیله شرکت‌های دانش‌بنیان از تحریم‌ها فرصت ساختند و توانستند ایران را در برابر تکانه‌ها به آرامش و ثبات برسانند.

وی بر ضرورت ایجاد دفتر فناوری در ونزوئلا تاکید کرد و گفت:

در جهت تسهیل و تسریع توسعه مبادلات اقتصادی با اجرای توافقات انجام شده موانع گمرکی، بانکی و تعرفه‌ای مرتفع خواهد شد.

او با بیان اینکه ظرفیت‌های به‌کار گرفته نشده قابل ملاحظه‌ای برای افزایش مبادلات اقتصادی میان ایران و ونزوئلا وجود دارد راه تحقق مناسبات ۲۰ میلیارد دلاری را فعالیت و سرمایه‌گذاری جدی میان دو کشور عنوان کرد.

رئیسی با اشاره به افزایش حجم تبادلات تجاری میان دو کشور از ۶۰۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ به بالای ۳ میلیارد دلار در حال حاضر افزود:

حجم مبادلات تجاری فیمابین در گام اول به ۱۰ و در گام دوم به ۲۰ میلیارد دلار قابل افزایش است.

این سیزدهمین سفر دپیلماتیک رئیس جمهور اسلامی ایران در ۲۱ ماه اخیر است که در ادامه سفر پنج روز خود به نیکاراگوئه و کوبا هم سفر می‌کند.

رئیسی پیش از آغاز آئین استقبال از وی توسط همتای ونزوئلایی خود در «کاخ میرافلورس» با حضور در مقبره «سیمون بولیوار» رهبر انقلاب‌های آزادیبخش آمریکای لاتین، با اهدای تاج گل به مقام این سیاستمدار فقید ونزوئلایی ادای احترام کرد.

او در دفتر یادبود سیمون بولیوار نوشت:

مبارزات مردم آمریکای لاتین به‌ویژه مردم ونزوئلا علیه سلطه و استکبار جهانی قابل تقدیر می‌باشد بدون تردید راه استقلال و آزادی اجرای عدالت و مقاومت و ایستادگی می‌باشد. بدون تردید مردم و نهادهای او در دولت می‌تواند کشور خود را بدون دخالت بیگانگان به‌ویژه امریکایی‌ها بسازند. به امید پیروزی و نهایی و اجرای عدالت.

سیمون بولیوار در قرن نوزدهم به عنوان رهبر انقلاب‌های آزادیبخش در آمریکای جنوبی توانست مردم کشورهایی همچون ونزوئلا، بولیوی، کلمبیا، اکوادور، پرو و پاناما را از استعمار امپراتوری اسپانیا نجات دهد.

همچنین نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا نشان افتخار ملی ونزوئلا را به رئیس جمهوری اسلامی ایران اعطا کرد.

 

22

 

او نشان افتخار ملی ونزوئلا (نشان درجه یک زنان و مردان آزادی‌بخش ونزوئلا) را به رئیس جمهوری اسلامی ایران اعطا کرد.

  •  

سید ابراهیم رئیسی در جمع نخبگان و دانشجویان ونزوئلایی نیز گفت:

این تفکر که با تسلیم شدن در مقابل دشمن،‌ او عقب‌نشینی می‌کند کاملا غلط است. در مقابل دشمنی که قصد کرده تمام منافع مادی و معنوی ملت‌ها را غارت کند نباید تسلیم شد.

رئیسی تاکید کرد:

تجربه ملت ایران نشان داده تنها راه مقابله با دشمن، ایستادگی و مقاومت است. نشانه‌های افول قدرت‌های استکباری و سلطه‌گر کاملا قابل مشاهده است. آینده از آن ملت بزرگ ایران و ملت بزرگ ونزوئلا خواهد بود. زنده باد ایران زنده باد ونزوئلا.

او گفت:

ظم جهانی حاکم بر دنیا نظمی است که نظام سلطه خواهان آن است. این نظم فقط به دنبال سلطه‌طلبی بر کشورهای دنیاست؛ آنها معتقدند ذخایر مادی تمام دنیا باید در مسیر اهداف آن‌ها به کار گرفته‌شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان