بعضی‌ها از مذاکرات وین می‌ترسند | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 15:18

بعضی‌ها از مذاکرات وین می‌ترسند

شماره: 13182
Aa Aa

روحانی گفته هیچ جناحی و فردی حق ندارد زندگی و معیشت مردم را برای انتخابات به گروگان بگیرد. بگذارید مردم راحت باشند و زندگی کنند.

رئیس جمهور ایران خواست دست او را باز بگذارند؛
بعضی‌ها از مذاکرات وین می‌ترسند

حسن روحانی، رییس جمهور ایران در جلسه هیات دولت گفت:

ما باید جنگ اقتصادی را قطع کرده و به ظلم پایان دهیم. برخی‌ها می‌گویند دست ظالم باید قطع شود منتها کی؟ می‌گویند خوب نیست و در اردیبهشت و خرداد کراهت دارد. بگذارید به تیر برسیم آن‌وقت خوب است. دست ظالم را باید فورا قطع کرد تیر و مرداد ندارد. کسی که زندگی مردم را گروگان گرفته و در تهیه واکسن و مواد غذایی ما را اذیت می‌کند باید دست او را قطع کرد.

به گزارش اسپادانا خبر، وی افزود:

بیش از سه سال است که فشار روی ماست باید دست ظالم را قطع کنیم. یک ساعت هم زودتر بتوانیم باید این کار را بکنیم. چرا از مذاکرات می‌ترسیم چه چیزی در سر ما کردند؟ چرا از حرف زدن می‌ترسیم. مگر قرآن نمی‌گوید با کفار هم جدال احسن کنیم. چرا فرار میکنیم؟ ما قدرتمندیم. خودمان را ضعیف نبینیم. می‌گویند رو به روی شما می‌دانید کیست؟ آمریکاست. مگر آمریکا کیست؟ ما قدرتمندیم با آمریکا مذاکره می کنیم. در برجام با آنها مذاکره کردیم و آنها را سر جای خود نشاندیم. ما توانمندیم. این‌قدر در توان ما شک نکنید. در تولید، در تکنولوژی پیشرفته ،در قدرت نرم توانمندیم، در مذاکره هم توانمندیم. ما منطق قوی داریم و می‌توانیم دشمن را مجاب کنیم و سرجایش بنشانیم. مگر عراق هشت سال با ما نجنگید. وقتی لازم شد مذاکره کنیم. امام اجازه مذاکره داد در شهریور ۶۷ در ژنو با عراق مذاکره کردیم.

روحانی با تاکید بر این که با مذاکره مشکلی نداریم اما با منطق خودمان مذاکره می‌کنیم گفت: 

از مذاکره وین نترسید. بعضی‌ها از مذاکره وین می‌ترسند. آنقدر هم که شما نگران هستید که زود این مذاکره به نتیجه برسد و تحریم فوری برداشته شود که در انتخابات مشکل پیدا نشود. مذاکره این گونه که نیست. پیچیدگی‌های خود را دارد لذا اینقدر نگران نباشید. انتخابات روز بسیار مهمی برای ما است. انتخابات بسیار ارزشمند است.حضور مردم در انتخابات بسیار مهم است اما هیچ جناحی و فردی حق ندارد زندگی و معیشت مردم را برای انتخابات به گروگان بگیرد. بگذارید مردم راحت باشند و زندگی کنند. بگذارید تحریم برداشته شود این به نفع انتخابات و حضور مردم در انتخابات است. این به نفع همه جناح‌ها است و هیچ جناحی ضرر نمی‌کند. ما عجله نداریم برای این که مذاکرات امروز باشد، فردا نباشد این بستگی به طرف مقابل دارد. ما آماده‌ایم و حرف ما روشن است. آمریکا باید به همان شرایط سالی که برجام را امضا کردیم، یعنی سال ۲۰۱۵ برگردد. ما باید به تیرماه ۹۴ برگردیم. همان توافق و همان چیزی‌هایی که گفته شده اجرا شود. حرف ما روشن است. به محض این که آمریکا اجرا کرد و ما دیدیم درست و عملیاتی است بلافاصله ما به همه تعهداتمان عمل می کنیم. ما مشکلی نداریم.

روحانی اظهار کرد:

این که امروز ما اعلام کردیم IR۶ را در نطنز فعال خواهیم کرد یا غنی‌سازی را به ۶۰ درصد خواهیم رساند این پاسخ خباثت‌های شما است. نمی‌توانید شما علیه ملت ایران توطئه کنید و در نطنز جنایت کنید. دست شما را ما می‌بریم وقتی که جنایت کردید. دو دست شما را ما زدیم. یک با IR۶ زدیم و یکی با ۶۰ درصد زدیم. معلوم است که ما نمی‌ایستیم. شما اگر می‌خواهید نسبت به فناوری صلح آمیز قانونی ایران که تحت نظارت آژانس است اخلال ایجاد کنید ما باز هم در چارچوب عمل می‌کنیم . کار شما تروریسم هسته ای بوده است اما کار ما قانونی است. باید مقامات امنیتی، اطلاعاتی گزارشات نهایی را بدهند که البته ظاهر امر جنایت صهیونیست‌ها است. اگر صهیونیست‌ها علیه ملت ما اقدامی انجام دهند ما پاسخ خواهیم داد که اولین پاسخ را گرفتند. اولین پاسخ این بود که شما اگر IR۱ را دچار مشکل کردید ما دیگر به جای آنIR۱ نمی‌گذاریم بلکه به جای آن IR۶  می‌گذاریم تا بفهمید که نمی‌توانید با این خباثت از این فناوری بازدارید. شما می‌خواهید دست ما در مذاکرات خالی شود در حالی که ما با دست پرتر به مذاکرات می‌آییم ما نمی‌گذاریم که دست ما خالی باشد. ما پاسخی که در نطنز دادیم این بود که جایIR۱ ماشین های IR۶ را به کار می‌گیریم. به جای غنی سازی ۳.۶۷ غنی سازی ۶۰ درصدی را انجام می‌دهیم. ما در برابر توطئه شما پاسخ می‌دهیم اما در عین حال باز هم می گوییم فعالیت ما به طور قطع صلح آمیز و تحت نظر آژانس خواهد بود. ۶۰ درصد و ۲۰ درصد و ۳ و ۴  و ۵ درصد ما صلح آمیز خواهد بود و همه تحت نظر آژانس است. 

وی تاکید کرد: هر روز که شما به تعهدات خود برگردید ما همان روز به عین برجام بر می‌گردیم. برجام هرچه گفته ما همان را انجام می‌دهیم به شرطی که شما برگردید و ما ببینیم که واقعی است یعنی در عمل نه در زبان، ما راستی‌آزمایی کنیم که این راستی‌آزمایی هم زمان نمی برد. برخی‌ها راستی‌آزمایی را بلد نیستند ولی ما راستی‌آزمایی را بلدیم. نیازی نیست شما برای راستی‌آزمایی غصه بخورید. ما راستی‌آزمایی را طراحی کرده‌ایم، وزیران ما راستی‌آزمایی را طراحی کرده‌اند و می‌دانیم راستی‌آزمایی چقدر زمان می‌برد، زمان زیادی نمی‌برد. هر وقت راستی‌آزمایی کردیم، یعنی وزیر نفت ما گفت، نفت را می‌فروشد، و گفت کشتی من در جایی که باید پهلو بگیرد پهلو می‌گیرد، بیمه ما عنوان کرد کار ما انجام می‌شوند، بانک مرکزی گفت، پول ما آزاد است و به خوبی آن را جابجا می‌کنم، این موضوعی نیست و زمان زیادی نمی‌برد. وقتی ما دیدیم که واقعاً درست عمل می‌کنند و همانطور که می‌گویند به تعهداتشان درست عمل می‌کنند، ما هم بلافاصله به تعهداتمان عمل می‌کنیم و به همه تعهداتمان برمی‌گردیم و این کار انجام خواهد شد. مسیری که ما امروز اتخاذ کردیم، مسیری است که مردم ما می‌خواهند، ما نماینده مردم هستیم، رییس جمهور منتخب مردم است، ۲۴ میلیون رای با رییس جمهوری سخن می‌گوید، ۷۳ درصد مردم که در انتخابات شرکت کردند با رییس‌جمهوری و با دولت حرف می‌زنند و ما خواست و نظر مردم را تا روز آخر و لحظه آخر اجرا و عملیاتی می‌کنیم. برخی‌ها می‌گویند از زمان این دولت ۱۱۰ روز باقی‌مانده است، حالا ۱۰۰ روز یا ۱۰روز، یا یک ساعت مانده است، ما همانطور که در ماه اول عمل کردیم در ماه آخر هم عمل می‌کنیم. ما تحریم را در ۱۰۰ روز اول شکاندیم. اگر بگذارید در ۱۰۰  روز آخر هم یک بار دیگر تحریم را می‌شکنیم. شما دست ما را باز بگذارید ما مشکلی نداریم و این کار را انجام می‌دهیم. چارچوب مذاکرات ما را رهبر انقلاب اسلامی به خوبی و روشنی مشخص کرده‌اند و ما در همان چارچوب فعالیت خودمان را ادامه می‌دهیم. طرف بدهکار ما عمدتا آمریکا است آمریکایی‌ها بیایند به تعهدات خودشان عمل کنند درست از تحریم بردارند، خواهند دید که ما هم بعد از راستی‌آزمایی که انجام می‌دهیم به همه تعهداتمان باز خواهیم گشت.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان