توافقی در خصوص خروج نام سپاه از لیست تروریسم انجام نشده است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 1:35

توافقی در خصوص خروج نام سپاه از لیست تروریسم انجام نشده است

شماره: 17179
Aa Aa

او می گوید دست‌یابی ایران به یک سلاح هسته‌ای به نفع روسیه هم نیست: ما همچنان مسیر دیپلماتیک‌ را در پیش‌ خواهیم گرفت.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد؛
توافقی در خصوص خروج نام سپاه از لیست تروریسم انجام نشده است

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری گفت:

دست‌یابی ایران به یک سلاح هسته‌ای به نفع ما نیست و روسیه عضوی از گروه ۱+۵ است بنابراین پیگیری برای رسیدن به یک‌توافق در راستای منافع ملی ما خواهد بود.

به گزارش اسپادانا خبر، ساکی بیان کرد:

دیدگاه رئیس جمهور و هر یک از شرکای ۱+۵ یا اروپایی‌ها یا دیگران به این مسئله این است که اگر ما بتوانیم به راهکار دیپلماتیکی دست بیابیم که بتوانیم مانع دست‌یابی ایران به یک سلاح هسته‌ای یا نزدیک شدن آن به دست‌یابی به یک سلاح شویم–علیرغم تلاش‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور قبلی برای خارج کردن ما از توافق–اتفاق خوبی برای امنیت ملی ما و امنیت جهانی خواهد بود. اگر به یک‌ توافق برسیم با دقت وقایع و چگونگی هرگونه بازگشت آمریکا به برجام را بررسی می‌کنیم تا الزامات قانونی را مشخص کنیم از جمله مواردی که تحت قانون بازبینی توافق هسته‌ای ایران قرار دارند. ما تعهد داریم که الزامات[قانونی] رعایت شوند. ما در این زمینه مدام اعضای کنگره را در جریان رخ‌دادهای جدید گذاشته‌ایم. به طور منظم به آن‌ها اطلاع‌رسانی کرده‌ایم.

ساکی‌در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که آیا از نظر دولت آمریکا سپاه پاسداران «واجد شرایط» خروج از "لیست تروریسم" شده است یا نه گفت:

هنوز توافقی در این زمینه انجام نشده است و وقتی توافقی در این باره وجود داشته باشد درباره مفاد آن صحبت خواهد شد.

او همچنین گفت:

دست‌یابی ایران به یک سلاح هسته‌ای به نفع آن‌ها[روسیه] هم نیست و ما همچنان مسیر دیپلماتیک‌ را در پیش‌ خواهیم گرفت.

  •  

فیلیپ اررا، مذاکره‌کننده ارشد فرانسه در مذاکرات وین در توئیتی در پاسخ به خبرنگار رویترز از آمادگی مقامات اروپایی برای امضای توافق وین خبر داد.

او در پاسخ به توییت فرانسوا مورفی، خبرنگار ارشد رویترز نوشت:
فرانسوای عزیز، E3(انگلیس، فرانسه و آلمان) آماده امضاست. نه در چند هفته، روز و یا چند ساعت بلکه همین الان. از در 4 مارس که وین را ترک کردیم آماده بودیم، کارمان تمام شده است. زمان رو به پایان است.

نماینده فرانسه در انتهای توییت خود، باقری کنی و رابرت مالی مذاکره کنندگان ایران و آمریکا در مذاکرات احیای برجام را منشن کرده است.

  •  

«پیتر استانو» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشت که این اتحادیه به نتیجه مذاکرات وین خوش‌بین است و به تلاش‌ها برای موفقیت گفت‌وگوها ادامه می‌دهد.

 وی در نشست خبری از بروکسل اظهار داشت؛
جوسپ بورل به عنوان هماهنگ کننده برجام و تیمش، زمان و انرژی زیادی را صرف به نتیجه رساندن روند مذاکرات می‌کند تا این توافق به طور کامل اجرا شود. ما همچنان (به نتیجه مذاکرات) خوش‌بین هستیم و به همین خاطر است که سرگرم تلاش هستیم. اگر خوش‌بین نبودیم تلاش‌ها را متوقف می‌کردیم. جمعه هفته پیش ما پیشنهاد وقفه در مذاکرات را مطرح کردیم چون برای شفاف‌سازی مسائلی که به توافق ارتباط زیادی نداشت و عوامل خارجی شمار می‌رفت لازم بود اما تلاش‌ها همچنان جریان دارد و ما خوش‌بین هستیم که بتوان تلاش‌ها را برای رسیدن به نتیجه مثبت ادامه داد.

وی افزود:

«اتحادیه اروپا در مقام هماهنگ کننده برجام با تمام طرف‌ها برای اطمینان از دست یابی به توافق خوب کار می‌کند چرا که ازسرگیری اجرای برجام منجر به ایجاد ثبات نه تنها در منطقه بلکه جهان می‌شود.»

  •  

نفتالیبنت نخست وزیر و یائیر لاپید وزیر خارجه اسراییل از جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا خواسته اند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از فهرست تروریستی آمریکا حذف نکند.

آن ها در پیامی مشترک به رئیس جمهور بایدن اعلام کردند:

سپاه‌ پاسداران، همان حزب‌الله در لبنان، همان جهاد اسلامی در غزه، همان حوثی‌ها در یمن و همان شبه نظامیان در عراق هستند و مهم است که آنها از لیست گروه های تروریست حذف نشوند.

بنت و لاپید ادعا کردند:

جنگ با تروریسم یک وظیفه بزرگ است و آمریکا نزدیک ترین متحدان خود را در ازای وعده های پوچ تروریست ها رها نخواهد کرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان