در مورد هیچ متن و توافقنامه جدیدی در وین مذاکره نخواهد شد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 30 فروردين 1403 - 18:57

در مورد هیچ متن و توافقنامه جدیدی در وین مذاکره نخواهد شد

شماره: 15230
Aa Aa

خطیب‌زاده گفته طرف‌ها در وین باید به ایران اطمینان بدهند که هیچ طرفی نقض برجام را نخواهد کرد و به بهانه‌های واهی تعهدات خود را زیر پا نمی‌گذارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران؛
در مورد هیچ متن و توافقنامه جدیدی در وین مذاکره نخواهد شد

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت:‌

مذاکرات وین انجام می‌شو‌د و در داخل وزارت خارجه پیگیری می‌شود.

به گزارش اسپادانا خبر، او ادامه داد:

هیچ متن و توافقنامه جدیدی قرار نیست مذاکره شود. شبانه روز دوستان ما در حال مرور مباحث هستند. ما یک ساعت را بعد از این‌که فرآیند بررسی داخلی درباره مذاکرات به جمع‌بندی برسد از دست نخواهیم داد که تاریخ را نهایی کنیم و روزهای آتی روزهایی خواهد بود که تعاملات بیشتری را در حوزه برجام و گفت‌وگوهای وین شاهد خواهید بود.

خطیب‌زاده اظهار داشت:

کشورهای اروپایی توجه داشته باشند که اگر بی عملی اروپا نبود جسارت ترامپ نمی‌توانست اتفاق بیفتد که ترامپ از برجام خارج شود و تمام پایتخت‌های اروپایی تماشاچی باشند. طرف‌ها به وین می‌آیند با این درک بیایند که راه فراری برای اجرای تعهداتشان ذیل برجام ندارند باید اطمینان به ایران بدهند که هیچ طرفی نقض برجام را نخواهد کرد و به بهانه‌های واهی تعهدات خود را زیر پا نمی‌گذارند.

او در خصوص گفت وگوهای ایران و عربستان نیز گفت:

قرار شده گفت و گوها در فضای عمومی پیگیری نشود و تا کنون چهار دور با ریاض در بغداد گفت و گو کرده ایم. آخرین دور مربوط به زمانی بود که در نیویورک بودیم. الان هم این تماسها بدون انقطاع ادامه دارد. بیش‌ترین تمرکز در این گفت‌وگوها در حوزه دوجانبه و منطقه‌ای بوده و قطعا موضوع یمن در مذاکرات ما با عربستان مطرح بوده است.

خطیب زاده ادامه داد:

در افغانستان نیز ما با همه طرف‌ها به شمول طالبان در تماسیم ولی زود است درباره دولت فراگیر افغانستان بحث شود. 

او با بیان این که رییس‌جمهور برای اجلاس آب و هوایی در اسکاتلند شرکت نمی‌کند گفت:

از اول هم برنامه ای برای حضور در نشست نبود. ایران عضو کامل این معاهده نیست و مراحل تصویب این مسئله در کشور در دست پیگیری است اما هیاتی از ایران در آن شرکت می‌کند.

خطیب زاده در خصوص اظهارات اخیر محمدجواد ظریف گفت:

برداشت دقیقی از سخنان ظریف نشده است. همه را دعوت می‌کنم به عدم انتخاب گزینشی از نکاتی که گفته می‌شود. ظریف در مقام وزیر خارجه چند بار این موضوع را توضیح داد. برداشتی که الان ارائه می‌شود برداشت دقیقی از فرمایشات ایشان نیست. آنچه مسلم است این است که در ادامه مسیر باید از این فضاسازی‌ها عبور کند و اجازه دهیم دولت جدید در مسیر خودش گفت‌وگوهای وین را پیش ببرد.

او ادامه داد:

«حریم فضایی و هوایی خود را هیچ وقت به روی جمهوری آذربایجان نبستیم؛ مرز زمینی هم باز است و مراودات انجام می‌شود.»

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان