قطر پیام آمریکا را به ایران منتقل کرد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 18:44

قطر پیام آمریکا را به ایران منتقل کرد

شماره: 21093
Aa Aa

وزیر خارجه قطر گفته آمریکایی‌ها یک سری پیام به ما داده‌اند تا آن را به ایران منتقل کنیم. در خصوص موضوعی که مرتبط و در رابطه با توافق است و شاید به صورت مستقیم با این موضوع مرتبط نباشد.

نشست مطبوعاتی وزرای خارجه قطر و ایران در تهران؛
قطر پیام آمریکا را به ایران منتقل کرد

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه ایران در تهران گفت:

دوحه در ارتباط با موضوع توافق هسته‌ای همه طرف‌ها را تشویق می‌کند که به این توافق بازگردند.

به گزارش اسپادانا خبر، وزیر خارجه قطر با بیان اینکه در مورد افزایش امنیت منطقه‌ای و کاهش تنش‌ها در منطقه نیز گفت‌وگو و رایزنی کردیم گفت:

قطر بر عدم دخالت کشورها در امور داخلی یکدیگر و حسن همجواری تاکید می‌کند.

او گفت: 

در این دیدار فرصت داشتیم که در مورد تحولات اوکراین نیز رایزنی و گفت‌وگو کنیم. برای رفع برخی سوءتفاهم‌های اخیر در خصوص مسئله اوکراین طرفین را تشویق و دعوت به مذاکره و گفت‌وگو می‌کنیم تا سوءتفاهم‌ها برداشته شود.

وی همچنین با بیان اینکه موضع ما در ارتباط با مسئله اوکراین روشن و مشخص است افزود:

ما همه را به رعایت قوانین بین‌المللی و پایبندی به منشور سازمان ملل دعوت می‌کنیم.

وزیر خارجه قطر گفت:

دولت قطر تنش‌ اخیری که دولت جدید اسرائیل علیه فلسطینی‌ها بکار برده است را محکوم می‌کند و آنها را دعوت می‌کنیم که از اقدامات یکجانبه دست بردارند و تنش‌ها را کمتر کنند چرا که ممکن است تشدید این تنش‌ها منجر به وضعیت خطرناکی در منطقه شود و باید روند سیاسی و تاسیس دولت مورد تاکید قرار گیرد.

وزیر خارجه قطر با بیان اینکه ما توهین به قرآن و سوزاندن قرآن کریم در برخی از کشورهای اروپایی را نیز محکوم می‌کنیم گفت:

اینگونه اقدامات باعث نفرت پراکنی می‌شود و اختلافات بین ادیان مختلف را افزایش می‌دهد.

وی در پاسخ به سؤال یک خبرنگار ایرانی در مورد سفر چند هفته پیش رئیس بانک مرکزی ایران به قطر و نتایج این سفر گفت:

ایران کشور همسایه ماست. چالش‌هایی درباره سیستم بانکی در ایران وجود دارد. ما امیدواریم که توافق هسته‌ای صورت بگیرد و تحریم‌ها برداشته شود. سفر اخیر رئیس بانک مرکزی ایران به قطر نیز برای گفت‌وگو درباره ساز و کارهای مناسب با توجه به شرایط کنونی بود و تلاش‌ها در این راستا که همکاری‌های دو کشور در این ارتباط افزایش پیدا کند.

وزیر خارجه قطر در پاسخ به این سؤال که آیا پیامی از طرف آمریکا در جریان سفر به مقامات تهران منتقل شده اظهار کرد:

این پیام‌ها از سوی طرف‌های متعدد و مختلف در مورد موضوعات مختلف بود. از دیدگاه ما اکنون فرصت مناسبی است که مشکلات در خصوص توافق هسته‌ای حل و فصل شود و شرایطی برای بازگشت طرفین به این توافق ایجاد شود. در کنار اینکه حرف‌ها و نگرانی‌های همه طرف‌ها نیز در نظر گرفته شود. آمریکایی‌ها نیز یک سری پیام به ما داده‌اند تا آن را به ایران منتقل کنیم. در خصوص موضوعی که مرتبط و در رابطه با توافق است و شاید به صورت مستقیم با این موضوع مرتبط نباشد. ما کارمان را بر اساس خوش بینی انجام می‌دهیم و در همین چارچوب تا جای ممکن تلاش می‌کنیم که دغدغه‌ها و ترس‌های موجود بین طرفین توافق از بین برود و محیط مناسبی برای گفت‌وگو حاصل شود. جدا از اینکه گفت‌وگوها کجا انجام می‌شود ما به دنبال ثبات در منطقه و حصول توافق هسته‌ای هستیم چرا که آن را عامل مهمی برای افزایش ثبات در منطقه می‌دانیم. متأسفانه در هفته‌ها و ماه‌های گذشته شاهد شرایط مناسب و مثبتی نبوده‌ایم و تلاش می‌کنیم که اوضاع آرام‌تر و سوءتفاهمات برطرف شود که آمادگی برای حصول توافق فراهم شود.

وزیر خارجه قطر همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در ارتباط با روابط ایران قطر گفت:

روابط ایران و قطر برای ثبات منطقه ای مهم است. دوحه همیشه به دنبال افزایش هر چه بیشتر روابط بین کشورهای منطقه با ایران است و با توجه به روابط همسایگی و تاریخی مسائل مشترک زیادی بین دو کشور وجود دارد و عزم ما گسترش روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف است.

  •  

حسین امیرعبداللهیان نیز در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه قطر با بیان این که از تلاش‌های برادرانمان در قطر برای به نتیجه رساندن گفت‌وگوها و توافق برای لغو تحریم تقدیر می‌کنیم گفت:

پیام‌هایی را از طرف‌های دیگر گفت‌وگوهای هسته‌ای از طریق وزیر خارجه قطر دریافت کردیم. از دیدگاه قطر برای گفت‌وگوهای منطقه‌ای استقبال کردیم. این دیدگاه می‌تواند به کاهش تنش‌ها و رفع سوء نیت‌ها کمک کند. امروز پیام‌هایی را از طرف‌های مقابل برجامی دریافت کردیم. از حسن نیت قطر برای برداشتن گام‌های نهایی توافق تشکر میکنیم.

او همچنین گفت:

دوستی ایران و مسکو نباید به حساب دشمنی با طرف دیگر گذاشته شود.

حسین امیرعبداللهیان با بیان این که پیگیری اجرای سیاست فشار حداکثری در دستور کار امریکا قرار دارد و آنها به کشورهای مستقل فشار می‌آورند ادامه داد:

ایران برای مقابله با این اقدام غیرسازنده و نقص سیستماتیک حقوق بشر از سوی امریکا به گفت‌وگو با دوستانش و کشورهای منطقه ادامه میدهد.

وی همچنین اظهار داشت:

در حوزه همسایگان در خلیج فارس پیشرفت‌های خوبی را شاهد بودیم. استقرار سفرای کویت و امارات را در تهران شاهد بودیم و در آخرین تصمیمات قرار است دور جدید گفت‌وگوها بین ایران و عربستان به شکلی که توافق شد ادامه یابد. در مورد بحرین از طریق واسطه تبادل پیام‌ها بین دو کشور جریان دارد. اکنون در شرایطی هستیم که از مرحله گفت‌وگو به خوبی عبور می‌کنیم و باید وارد گام و مرحله بعدی که همکاری‌های پایدار است شویم.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان