نباید قهر کنیم؛ حتی با اکراه پای صندوق بروید | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 15:12

نباید قهر کنیم؛ حتی با اکراه پای صندوق بروید

شماره: 13767
Aa Aa

او گفته اگر دولت دوازدهم نبود همه قطعنامه ها را روی سر ما ریخته بودند؛ اجازه مذاکره با آمریکا پیش‌تر توسط رهبری در عمان صادر شده بود.

روحانی، رئیس جمهور ایران در جلسه هیات دولت؛
نباید قهر کنیم؛ حتی با اکراه پای صندوق بروید

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در جلسه هیات دولت گفت:

در جریان تبلیغات انتخاباتی ظلم های فراوانی رخ داده و همه ما باید خودمان را موظف به رفع و جبران این ظلم ها بدانیم.

به گزارش اسپادانا خبر، روحانی ادامه داد:

در آغاز این هشت سال اگر با رهبری مقام معظم رهبری و ارشادات ایشان و حضور و حمایت مردم و تدبیر دولت نبود برجام تحقق پیدا نمی کرد و همان وضع گذشته با همان سیر ادامه پیدا می کرد. فکر کنید در سال 93 و 94 ما چه وضعی می داشتیم. صادرات نفت ما به کلی قطع می شد و روابط بانکی ما هم با دنیا قطع بود و مردم با شرایط بسیار سختی مواجه می شدند. مسئولین امر حتما باید اینها را در سندی ترسیم کنند که اگر برجام نبود در سال های بعد چه می شد. اگر برجام در سال 97 توسط یک فردی که دارای بیماری روانی بود و متاسفانه مسئولیت کاخ سفید را به دست گرفته بود کنار گذاشته نمی شد و اگر آن شخص روانی نمی آمد و آدم سالمی رئیس جمهور آمریکا می شد و اگر روند سال های 94 و 95 ادامه پیدا می کرد چه اتفاقاتی از نظر اقتصادی می افتاد که انجام این کار هم با مدل های علمی کار سختی نیست. اینکه بررسی شود نقدینگی به کجا می رفت و اشتغال چه می شد؟ مردم باید بدانند اگر جنایت آمریکا نبود چه می شد؟ من برای این روی این موضوع تاکید می کنم چون در این ایام تبلیغات هیچ کسی از جنایت آمریکا حرف نزد و یک نفر اسم ترامپ را نبرد. این مثل این است که مثلا ما وسط جنگ تحمیلی صدام علیه ایران بودیم و می خواستیم انتخاباتی برگزار کنیم و کسی هم می خواست راجع به امنیت ایران صحبت کند اما اسم جنگ و صدام را نمی برد. آیا اصلا می شد؟ این اصلا شدنی بود؟ آیا این حرف منطقی بود؟ اگر تحریم و جنایت ترامپ نبود ما لااقل 50 تا 60 میلیارد دلار اعتبار از کشورهای دیگر می گرفتیم و سرمایه گذاری می کردیم. این را همه باید توضیح بدهند. ما تا حرف می زنیم می گویند بیرون به ما ربطی ندارد و همه چیز مربوط به داخل است. 28 مرداد را چه کسی درست کرد؟ مگر از بیرون تحمیل نشد. یکی بگوید در این سه و نیم سال ما چگونه توانستیم کشور را اداره کنیم. عجیب است که در تبلیغات انتخابات یک نفر نیامد بگوید در شرایط جنگ اقتصادی و بسته شدن تمام دروازه ها چگونه ملت توانست نفس بکشد.

روحانی گفت:

برای همین مقاومت است که امروز آنها در وین آمده اند و سربه زیر با ما مذاکره می کنند. آمریکایی ها سرشان بالا نیست و می‌دانند کار دولت قبلشان خیلی اشتباه بوده است. اگر دولت دوازدهم نبود و دیگران جای ما بودند امروز حتما ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل متحد همه قطعنامه ها را روی سر ما ریخته بودند اما آن کسی که توانست مسیر را دقیق ادامه دهد، برجام را حفظ کند، نگذارد قطعنامه ها دوباره برگردد و قدم به قدم کاهش تعهدات انجام بدهد و توانمندی هسته ای را هم حفظ کند ما بودیم.

رییس جمهور ایران خاطرنشان کرد:

بعضی حرف های عجیبی زدند که مقام معظم رهبری فقط در این دولت اجازه مذاکره با آمریکا را داد در حالی که خود رهبری فرمودند پیش از این دولت اجازه مذاکره در عمان را دادند. چرا دروغ می گویید و حرف راست نمی زنید و حرف ها را بالا و پایین می کنید. شما که اجازه داشتید هفت سال رفتید مذاکره کردید و آمدید چه چیزی جز قطعنامه های سازمان ملل برای ایران آوردید؟ بعضی از آقایان جوری حرف می زنند که انگار تا به حال هیچ مسئولیتی در کشور نداشته اند. خیلی از این ها صاحب مسند حکومتی هستند و اگر مشکلی در نظام هست آنها هم باید پاسخگو باشند. فقط درباره یک مورد FATF که به آنجا رفت دیدید چه شد و چه مشکلاتی برای کشور ایجاد شد. حالا چیزی هم طلبکار هستند.

وی خاطرنشان کرد:

اگر نقد و مشکلی داریم راه حل آن به هر حال صندوق رای است. همه ما باید جمهوریت نظام را پاس بداریم و اگر گله ای هم داریم راه آن قهر با صندوق نیست. صندوق رای امانت مردم و آرای مردم حق الناس است و به همه دست اندرکاران تاکید می کنم که نباید بگذاریم حتی یک رای کم و زیاد و یا جابجا شود. به هر حال در این انتخابات فردی انتخاب می شود و به ریاست جمهوری می رسد. باید ببینیم آثار اینکه پای صندوق نرویم چیست و این موضوع را با عقل و منطق خود بررسی کنیم. عرض این خادم کوچک خودتان را گوش کنید و اگر مشکلی هم دارید باز هم راه حل آن مشکل صندوق رای است و ما باز هم باید به اصل ۵۹ قانون اساسی متوسل شویم و پای صندوق رای برویم و با آن مشکلات را حل کنیم. همه این مشکلات در برخی موارد به دست مجلس، در برخی موارد به دست دولت و در برخی موارد به دست نهادهای دیگر حل می شود. آن مشکلات بزرگی که در ذهن شماست باز هم با صندوق رای حل می شود. چرا که قانون اساسی منشور مهم ملی ماست. ما نمی توانیم به یک اصل قانون اساسی بچسبیم و یک اصل دیگر را رها کنیم. باید همه پای صندوق آرا برویم. حالا ممکن است بگویید ما افراد دیگری را می خواستیم که الان نیستند. به هر حال از بین کسانی که هستند باید آن کسی را که به ما نزدیکتر است برگزینیم. باید به انتخابات رونق بدهیم و حضور پیدا کنیم. اگر انتخابات سرد باشد و حضور مردم در آن کمرنگ باشد و پای صندوق خلوت باشد بدانید که برنده نمی شویم و کشور و نظام و مردم هم نمی برند. نقد و معضلات راه حل دارد و هر مشکلی که اسم ببرید باید از طریق صندوق رای آن را حل کنید.

رئیس جمهور ایران خطاب به وزارت کشور، استانداران، فرمانداران، بخشداران و ناظران تاکید کرد:

بدانید این صندوق امانت مردم و آراء حق الناس مردم است و نباید بگذاریم حتی یک رای جابجا و کم و زیاد شود. دقت کنید که از تمام آراء دقیق حراست شود و ان شاءالله حضور مردمی خوبی هم پیش رو داشته باشیم تا ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ در تاریخ کشور ثبت شود و به هر چه رضای خدا و خواست و رای مردم است احترام بگذاریم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان