واشنگتن در آستانه جنگ با دو ابر قدرت جهان است | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 21:33

واشنگتن در آستانه جنگ با دو ابر قدرت جهان است

شماره: 19118
Aa Aa

آیا آمریکا می‌تواند مانند دوران ریچارد نیکسون، رئیس جمهور اسبق آمریکا دو دشمن را از طریق جدا کردن آنها و تفرقه بین‌شان مدیریت کند؟

هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا؛
واشنگتن در آستانه جنگ با دو ابر قدرت جهان است

هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در مصاحبه با "وال استریت ژورنال" گفت:

ایالات متحده و چین در حال مانور و حرکت به سمت یک بحران بر سر موضوع تایوان هستند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، او ضمن ابراز نگرانی شدید به واشنگتن توصیه کرد که ثبات در این باره را حفظ کند:

سیاست‌های اجرا شده توسط دو طرف ثمر داد و باعث پیشرفت تایوان و تبدیل آن به رژیمی مستقل و دموکراتیک شد که صلح بین چین و آمریکا را برای ۵۰ سال حفظ کرد. در این شرایط باید نهایت مراقبت را کرده و از اقداماتی که این ساختار را تغییر می‌دهد ممانعت کرد.

کیسینجر گفت که واشنگتن در آستانه جنگ با دو ابر قدرت جهان بر سر مسائلی است که تا حدی در ایجاد آنها سهیم بودیم بدون اینکه هیچ درک درستی از آن داشته باشیم که این مسائل چگونه به پایان می‌رسد یا قرار است به چه منجر شود. آیا آمریکا می‌تواند مانند دوران ریچارد نیکسون (رئیس جمهور اسبق آمریکا) دو دشمن را از طریق جدا کردن آنها و تفرقه بین‌شان مدیریت کند؟ اکنون نمی‌توان گفت که ما می‌توانیم آنها را از هم جدا کنیم و یکی را علیه دیگری قرار دهیم. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که تنش را متوقف و گزینه‌هایی را مطرح کنید.

وی در مورد اوکراین نیز گفت که بهترین گزینه برای کی‌یف این است که شبیه فنلاند پیش از رها کردن موضع بی طرف خود و ابراز تمایلش برای پیوستن به ناتو باشد.گسترش ناتو باید در لهستان متوقف می‌شد. لهستان و همه کشورهایی که به طور سنتی بخشی از تاریخ غرب بوده‌اند باید عضو ناتو باشند. با توجه به جنگ فعلی اوکراین با کی‌یف باید به عنوان یکی از اعضای ناتو، چه به صورت رسمی و چه غیر رسمی، رفتار شود. این اشتباه ناتو است که به اوکراین در مورد احتمال پیوستن به ناتو سیگنال می‌دهد و نگرانی های امنیتی ابراز شده توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه باید جدی گرفته شود.

کیسینجر با بیان اینکه وضعیت در نتیجه عملیات نظامی روسیه در اوکراین تغییر کرده است گفت که روسیه در نهایت کریمه و بخش‌هایی از منطقه دونباس را حفظ خواهد کرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان