از زمان امضای برجام مسائل زیادی عوض شده‌اند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 14 ارديبهشت 1403 - 12:14

از زمان امضای برجام مسائل زیادی عوض شده‌اند

شماره: 12157
Aa Aa

رافائل گروسی می گوید لازم است جو بایدن و مذاکره‌کنندگان واشنگتن و سایر کشورها از جمله تهران مبنای کارشان را واقعیت‌های جدید میدانی قرار دهند.

مدیر کل آژانس اتمی عنوان کرد؛
از زمان امضای برجام مسائل زیادی عوض شده‌اند

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس اتمی گفت:

مذاکره دولت بایدن با ما درباره برجام ضروری است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فارس، مدیر کل آژانس اتمی در گفت وگو با شبکه خبری «سی‌بی‌اس اظهار کرد:

بایدن مشخص کرده که مقاصدش درباره برجام چیست. فکر می‌کنم گفت‌وگو با ما اجتناب‌ناپذیر خواهد بود چون از وقتی که این توافق امضا شده و به اجرا گذاشته شده مسائل زیادی عوض شده‌اند و بنابراین لازم است سیاست‌گذاران و مذاکره‌کنندگان در واشنگتن و در پایتخت‌های سایر کشورها از جمله تهران مبنای کارشان را واقعیت‌های جدید میدانی قرار دهند.

وی عنوان کرد: ایران سرگرم پیشرفت برنامه‌های اتمی‌اش است. همانطور که می‌دانید این اتفاق در خلاء رخ نمی‌دهد بلکه در چارچوب توافقی صورت می‌گیرد که در سال ۲۰۱۵ به امضای گروه ۱+۵ رسید.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام افزود:

ایران در پاسخ به آن تصمیم گرفت به تدریج پایبندی‌اش به این توافق را لغو کند اما مساله اینجاست که آژانس هنوز ایران است تا تحولات را گزارش کند.
وی عنوان کرد:

آینده تا حد زیادی به این بستگی دارد که کشورهای طرف این توافق در هفته‌ها و ماه‌های بعدی چه تصمیمی بگیرند. بعد از روی کار آمدن دولت جدید در واشنگتن، «فعالیت‌های تازه‌ای در این حوزه اتفاق خواهد افتاد و امید دارم عوامل دیگر در کنار هم قرار گیرند تا مذاکره حاصل شود.»
او با تایید این که ایران سرگرم غنی سازی اورانیوم با خلوص ۴.۵ درصد است ذخیره اورانیوم غنی شده ایران را ۱۲ برابر سقف مجاز در برجام اعلام کرد اما عنوان کرد که این درجه از اورانیوم غنی شده پایین‌تر از سطح مورد نیاز برای مصارف نظامی است.
وی گفت:

ایران دیدگاه خودش را دارد. آن‌ها این دیدگاه را برای ما و جهان تشریح کرده‌ و می‌گویند وقتی دیگران این توافق را ترک کرده‌اند ما هم ترک می‌کنیم

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان