انجمن فیزیک ایران: دستگاه ویروس یاب کرونا یک داستان تخیلی است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 21:51

انجمن فیزیک ایران: دستگاه ویروس یاب کرونا یک داستان تخیلی است

شماره: 9762
Aa Aa

در بخشی از این بیانیه این انجمن اعلام آمادگی کرده در صورت دریافت مستندات آن را در اختیار متخصصان و دانشمندان این حوزه برای داوری علمی قرار خواهد داد.

با انتشار بیانیه ای در وب سایت انجمن فیزیک ایران؛
انجمن فیزیک ایران: دستگاه ویروس یاب کرونا یک داستان تخیلی است

انجمن فیزیک ایران با انتشار بیانیه ای به خبر ساخت دستگاه آشکارسازی ویروس‌های نانومتری کرونا با روش‌های الکترومغناطیسی که پیش تر توسط سپاه پاسداران با نام «مستعان110» رونمایی شد واکنش نشان داد.

به گزارش اسپادانا خبر، در این بیانیه که روز گذشته در وب سیات این انجمن منتشر شده، آمده است:

«در روزهای اخیر خبرهایی از بعضی از رسانه‌های رسمی در مورد اختراع بدیع وسیله‌ای برای تشخیص آلودگی به‌ویروس کرونا از راه دور منتشر شده است. در بیان این خبر به‌عبارت‌های با ظاهر علمی مانند امواج الکترومغناطیس، دوقطبی‌های مغناطیسی و الکتریکی و دیگر عبارت‌هایی از حوزه فیزیک اشاره شده است. با وجود این‌که روش‌های تشخیص و شناسایی با استفاده از مشخصه‌های فیزیکی مواد در علم فیزیک بسیار پر کاربردند ولی دانش بشری در حال حاضر توان شناسایی و آشکارسازی ذراتی با ابعاد حدود 100 نانومتر را از راه دور ندارد و چنین ادعایی باورناپذیر و در حد داستان‌های علمی و تخیلی است.

اگر با احتمال نزدیک به‌صفر این وسیله کار کند از آنجا که با دانش روز بشر همخوانی ندارد، مخترعین نه تنها برای آشکار‌سازی یک ویروس که برای جابجا کردن مرزهای دانش بشری باید مورد تشویق مجامع علمی در جهان قرار گیرند.

انجمن فیزیک ایران در راستای رسالت علمی خود و در صورتی‌که مخترعین وسیله مذکور هنوز بر ادعای خود مصر هستند اعلام آمادگی می‌کند که در صورت دریافت مستندات مرتبط با شیوه کار و آشکار‌یابی وسیله ادعایی، آن را در اختیار متخصصان و دانشمندان این حوزه برای داوری علمی قرار دهد.»

سمیعی، مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت سازمان غذا و داروی ایران نیز در پاسخ به سوالی درباره دستگاه ویروس یابی که اخیرا از آن رونمایی شده است گفته:

از این دستگاه خبر نداریم و آن را ارزیابی هم نکرده‌ایم اما بر اساس مکانیزم ما هر چیزی که بخواهد در سیستم آزمایشگاهی و تشخیصی ما مورد استفاده قرار گیرد حتما باید از سوی سازمان غذا و دارو تایید شود. سازمان غذا و دارو هم یک اداره کل تجهیزات پزشکی دارد که فرآیند را از آن‌جا آغاز کرده و تمام اقدامات مربوط به ثبت، مطالعه پرونده و... انجام می‌شود و اگر نیازمند آزمایش کیفی باشد، به انستیتو پاستور که از جمله بهترین ظرفیت‌های کشور است، رفته و بررسی می‌شود.

وی تاکید کرد:

حال اگر فرآیند تایید این دستگاه در وزارت بهداشت آغاز شود می‌توانیم درباره آن اظهارنظر کنیم. متخصصین به تدریج درباره آن اظهارنظر می‌کنند. وزارت بهداشت جز بر اساس شواهد و ارزیابی‌های دقیق نمی‌تواند اظهارنظر کند. در حال حاضر هم من اطلاعی درباره این سیستم و نحوه کارش ندارم.

پیش تر، حسین سلامی، فرمانده‌کل سپاه پاسداران ایران در مراسم رونمایی «مستعان 110» از آن به عنوان «دستاورد جدید تشخیصی کرونا توسط سپاه» یاد نمود و عنوان کرد: مزیت دستگاه این است که هیچ نیازی به گرفتن خون ندارد و از راه دور این تست را انجام می‌دهد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان