ایران قصد داشت سال گذشته نازنین زاغری را آزاد کند | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403 - 16:33

ایران قصد داشت سال گذشته نازنین زاغری را آزاد کند

شماره: 16908
Aa Aa

قرار بود زندانیان جدا از مقوله مذاکرات وین تبادل شوند اما در دقیقه نود آمریکایی‌ها اعلام کردند که تمامی موضوعات باید در قالب یک بسته کامل دیده شود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران؛
ایران قصد داشت سال گذشته نازنین زاغری را آزاد کند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان به سر می برد در گفت‌و گو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت:

موضوع تبادل زندانیان یک موضوع کاملاً انسانی است.

به گزارش اسپادانا خبر، او ادامه داد:

سال گذشته توافقی صورت گرفت که بر مبنای آن قرار بود زندانیان جدا از مقوله مذاکرات در وین مورد تبادل قرار گیرند. حتی در لیست تبادل زندانیان نام نازنین زاغری هم قرار داشت اما متأسفانه در دقیقه نود آمریکایی‌ها اعلام کردند که تمامی موضوعات باید در قالب یک بسته کامل دیده شود لذا تبادل صورت نگرفت.

او درمورد مذاکرات وین نیز گفت:

چندین موضوع باقی مانده است که جزو خطوط قرمز ما هستند. ما هنوز در موضوع تضمین نتوانسته ایم یک ابتکار عملی و قابل اعتماد را از طرف آمریکایی دریافت کنیم. ما معتقد هستیم که تمامی موضوعات چه در حوزه هسته‌ای و چه در حوزه رفع تحریم ها باید به صورت یک بسته حل و فصل شوند. در بازگشت همه طرف ها به برجام این امر پذیرفته نیست که ما هم نظام سخت راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بپذیریم و از دیگر سو به‌طور همزمان برخی از موضوعات ما در دستور کار شورای حکام آژانس قرار داشته باشد. ما در سال ۲۰۱۵ تمامی موضوعات پادمانی را طی یک توافق نامه سیاسی با طرف‌های مقابل حل و فصل کردیم و الان نیز می‌توانیم همان مدل را اجرا کنیم. گمان می کنیم اگر در این شرایط حساس مذاکرات در وین آمریکا و طرف‌های غربی، واقع بینانه عمل نکنند به طور قطع مسئول شکست احتمالی مذاکرات خواهند بود.

او ادامه داد:

یک دیوار بلند بی‌اعتمادی بین ما و آمریکایی ها وجود دارد. ما طی هفته های اخیر از کانال‌های مختلف پیام هایی را دریافت کردیم مبنی بر اینکه مقامات آمریکا علاقمند هستند با جمهوری اسلامی ایران گفت و گوی مستقیم داشته باشند. حتی چند روز قبل از اینکه من برای اجلاس امنیتی مونیخ عازم آلمان شوم نیز پیام‌هایی را دریافت کردم مبنی بر اینکه آیا شما علاقمند هستید در حاشیه این کنفرانس با مقامات آمریکایی گفتگو کنید؟ من در پاسخ به صراحت اعلام کردم که آمریکایی‌ها باید رفتار خود را تغییر دهند. آقای بایدن نمی تواند هم از حسن نیت حرف بزند و هم در طرف مقابل، تنها در طول چند ماه گذشته در سه نوبت تحریم‌های جدیدی را علیه اشخاص حقوقی و حقیقی ایران اعمال نماید. این بدین مفهوم است که آقای بایدن نیز همان راه ترامپ یعنی اعمال تحریم ها را ادامه می دهد آن هم در حالی که صحبت از بازگشت به برجام کرده است. ما نمی توانیم این تناقض در گفتار و رفتار را درک کنیم. مقامات آمریکایی صحبت از حسن نیت می کنند و سپس تحریم های جدیدی علیه ما اعمال می نمایند بنابراین ما این حق را داریم که آنها را بر اساس رفتارهایشان مورد قضاوت قرار دهیم. در وین هم آقای راب مالی علاقمند است با مذاکره کننده ارشد ما جناب آقای دکتر باقری گفت و گو نماید چراکه اکنون این ارتباط از طریق تبادل non-paper توسط آقای مورا انجام می‌شود اما در اینجا یک سؤال اساسی وجود دارد و آن اینکه آیا نفعی در گفت و گوی مستقیم ما با یکدیگر وجود دارد و آیا اساسا تصویر روشنی از این گفت و گو به چشم می خورد؟ من در ماه سپتامبر در نیویورک اعلام کردم چنانچه آقای بایدن حسن نیت دارد و جدی است ابتکاری از خود نشان دهد و بعنوان مثال بخشی از دارایی‌های ایران را آزاد کند. ما از آقای بایدن نمی‌خواهیم از بانک‌های آمریکایی به ما پول و یا وام بدهد بلکه پول خود ملت ایران را به نشانه حسن نیت آزاد کند اما تاکنون نیز به ما گفته می شود که هر اتفاقی تنها بعد از مذاکره مستقیم می تواند روی دهد و این نشان می‌دهد که حسن نیت تنها در قالب الفاظ بیان می‌شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان