ایران مذاکره غیر مستقیم با آمریکا را تایید کرد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 14:40

ایران مذاکره غیر مستقیم با آمریکا را تایید کرد

شماره: 22482
Aa Aa

مذاکرات مسقط مخفی نبود؛ از طریق واسطه‌ها انجام می‌دهیم| مذاکره‌ برای توافق موقت و یا ترتیبات جدیدی که جایگزین برجام باشد را تأیید نمی‌کنیم.

با اعلام سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران؛
ایران مذاکره غیر مستقیم با آمریکا را تایید کرد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نسیت خبری خویش و در واکنش به بیانیه نشست  وزيران خارجه شورای همکاری خلیج فارس گفت:

کشورهای منطقه با نگاه به آینده و به دور از ادبیات سنتی گذشته چارچوب های نوینی را برای همکاری در منطقه بنا نهند.

به گزارش اسپادانا خبر، او اظهار داشت:

روند تحولات ماه های اخیر در منطقه امیدبخش و در چارچوب منافع تمامی کشورهای این حوزه بوده و ایران همواره از گفتگو و همکاری کشورهای حوزه خلیج فارس به عنوان شرکای منطقه ای حمایت کرده است.

وی همچنین گفت:

جزایر سه‌گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب  کوچک جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران است.

او گفت:

جمهوری اسلامی ایران بر اساس حقوق و تکالیف خود وفق معاهده عدم اشاعه و موافقت نامه جامع پادمان برنامه صلح آمیز هسته ای خود را در تعامل با کشورهای ذی‌ربط و در همکاری با آژانس پی می گیرد. ما در ارتباط با موضوع برجام دیدگاه های اصولی و روشن داریم. همانطور که اعلام شده ایران ضمن اینکه سیاست خنثی سازی تحریم ها با تکیه بر ظرفیت های داخلی و روابط با همسایگان را سرلوحه کار خودش قرار داده اما هیچگاه فرایندهای دیپلماتیک را متوقف نکرده است. تبادل پیام ها در سطوح مختلف از طریق طرف های واسطه و کشورهای دوست با طرف های مقابل ادامه دارد. در راستای تامین منافع ملت ایران طرف ایرانی هیچگاه میز مذاکره را ترک نکرده و برای انجام مذاکرات جدی جهت به نتیجه رسیدن همواره امادگی خود را نشان داد و ملاک ما هم عملکرد طرف مقابل بوده نه تحلیل های رسانه ای. دولت سیزدهم در ارتباط با برجام از ابتدا سیاست واضحی را اعلام کرده که برجام همه موضوع سیاست خارجی ما نیست بلکه تنها یکی از موضوعات است. در ارتباط با توافق هم بارها اعلام شده که هرگونه توافقی علاوه بر منویات محکم مقام رهبری همچنین منافع ملی و قانون اقدام راهبردی مجلس به منظور تامین منافع حداکثری کشور مورد توجه جدی ما است. 

او ادامه داد:

با هدف تحرک بخشی به مذاکرات رفع تحریم از مساعی جمیله عمان که چندین هفته قبل مطرح شده بود استقبال کردیم. در این چارچوب تبادل پیام‌هایی از طریق عمان داشتیم و تبادل پیام‌ها ادامه دارد.  مبنای مذاکرات رفع تحریم همان توافق برجام است و در این ارتباط چارچوب جدیدی را نداریم و مذاکره‌ برای توافق موقت و یا ترتیبات جدیدی که جایگزین برجام باشد را تأیید نمی‌کنیم. 

او گفت که مذاکرات مسقط مخفی نبوده و از طریق واسطه‌ها گفت‌وگوهای غیرمستقیم و از طریق واسطه انجام می‌دهیم. 

او در مورد حق‌آبه ایران از هیرمند نیز گفت:

حق‌آبه ایران از هیرمند را با جدیت دنبال خواهیم کرد. گفت‌وگوهای خوبی با مقامات دولت موقت افغانستان درخصوص حق‌آبه ایران از هیرمند انجام شده است. توافق شد که طرف افغانستانی گام‌های مثبت و جدیدی درخصوص حق‌آبه هیرمند بردارد. انتظار داریم طرف افغانستانی نسبت به تحویل حق‌آبه ایران به مسئولیت خود عمل کند.

وی همچنین با بیان این که اگر آمریکا جدیت ایران را داشته باشد می‌توانیم در آینده نزدیک شاهد تبادل زندانیان باشیم گفت:

ما منتظر نتیجه‌دهی گفت‌وگوها و مذاکرات دیپلماتیک از طریق واسطه‌ها درخصوص تبادل زندانیان هستیم.

 

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان