به قدرت رسیدن طالبان نتیجه توافق ترامپ با آنها است | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 15:32

به قدرت رسیدن طالبان نتیجه توافق ترامپ با آنها است

شماره: 14549
Aa Aa

او گفته اعتبار آمریکا در نگاه متحدان این کشور در ناتو زیر سؤال نرفته و هدف جنگ افغانستان در سال ۲۰۰۱ برای "مقابله با تروریسم" به نتیجه رسیده است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا؛
به قدرت رسیدن طالبان نتیجه توافق ترامپ با آنها است

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سخنانی پیرامون تحولات افغانستان در کاخ سفید گفت:

تمرکز ویژه ما بر این است که هر آمریکایی که می‌خواهد افغانستان را ترک کند بتواند به صورت ایمن به فرودگاه برسد. افراد آسیب‌پذیر اهل افغانستان مثل زنان و روزنامه‌نگاران را نیز منتقل خواهیم کرد. ما برای طالبان روشن کرده‌ایم که هرگونه اخلال در عملیات خروج با پاسخی قاطع مواجه خواهد شد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از بی بی سی، رئیس‌جمهوری آمریکا با بیان این که هنوز روشن نیست که چند تن از شهروندان آمریکایی در حال حاضر در افغانستان هستند گفت:

دولت آمریکا برای خروج نیروها و شهروندان آمریکایی و غربی از افغانستان در تماس مداوم با طالبان است و به آن ها تاکید کرده که هرگونه حمله به منافع آمریکایی با پاسخ قاطع و سریع ارتش آمریکا روبه‌رو می‌شود. علاوه بر شهروندان آمریکایی شهروندان کشورهای متحد آمریکا نیز می‌توانند با کمک نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شوند. افغان‌هایی که به نیروهای آمریکایی کمک کردند نیز از این کشور خارج خواهند شد.

جو بایدن با بیان این که متحدان آمریکا از اقدامات چند روز اخیر این کشور در افغانستان راضی هستند ادامه داد:

اعتبار آمریکا در نگاه متحدان در ناتو زیر سؤال نرفته است. هزینه‌های جنگ افغانستان بسیار سنگین بوده و هدف جنگ افغانستان در سال ۲۰۰۱ برای "مقابله با تروریسم" به نتیجه رسیده است.

بایدن تایید کرد که گرچه گروهی از دیپلماتهای آمریکایی سقوط سریع دولت افغانستان را پیش‌بینی کرده بودند اما ارزیابی خود او این بوده است که این اتفاق ظرف چند ماه آینده رخ خواهد داد:

وقتی به قدرت رسیدم طالبان بسیاری از مناطق روستایی افغانستان را در جنوب و شمال این کشور کنترل می‌کرد. به قدرت رسیدن طالبان نتیجه توافقی است که دولت آمریکا در زمان قدرت دونالد ترامپ با طالبان امضا کرد. دولت پیش‌بینی نمی‌کرد که نیروهای ارتش افغانستان به این سرعت سلاح را بر زمین بگذارند و "فرار کنند." دولت آمریکا انتظار داشت که نیروهای نظامی افغان در برابر پیشروی طالبان مقاومت کنند و کابل به این سرعت به کنترل نیروهای طالبان در نیاید.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان