توانایی تولید بمب اتمی داریم اما قصد آن را نداریم | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 13:52

توانایی تولید بمب اتمی داریم اما قصد آن را نداریم

شماره: 20557
Aa Aa

چین به صورت کامل خطای صورت گرفته را جبران کند| در کشورهای غربی نیز با اغتشاشگران برخورد می‌شود و ایران هم خارج از این قاعده نیست.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران؛
توانایی تولید بمب اتمی داریم اما قصد آن را نداریم

سید کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران در سومین مجمع گفت‌وگوی تهران گفت:

ما امروز از توانمندی‌های بالایی برخورداریم ولی قصد تولید بمب اتم نداریم چون این سلاح را مولفه امنیت نمی‌دانیم.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، او با اشاره به توانمندی‌های هسته‌ای ایران اظهار کرد:

زمانی که من وزیر خارجه بودم طرف‌های اروپایی حاضر نبودند با این موضوع که ایران ۱۵ سانتریفیوژ داشته باشد موافقت کنند و صحبت از این می‌کردند که جمهوری اسلامی ایران باید تضمین عینی بدهد که دنبال سلاح هسته‌ای نمی‌رود.

وی با بیان اینکه تضمین عینی از نظر آنها نداشتن غنی سازی بود گفت:

آنها بر این موضوع تاکید داشتند که کشوری که نمی‌تواند غنی سازی کند نمی‌تواند بمب اتم نیز تولید کند.

وی با بیان اینکه با مقاومت ایران و همت دانشمندان ایرانی در حال حاضر ما ۱۹ هزار سانتریفیوژ در چرخش داریم گفت:

با توجه به توانمندی‌های ایران در زمینه دانش هسته‌ای و پیشرفت‌های کشور در این حوزه غربی‌ها ناچار شدند که با ایران مذاکره کنند و بر اساس ادعای خود موضوع هسته‌ای ایران را حل کنند. ما امروز در حوزه دانش هسته‌ای از توانایی بالایی برخوردار هستیم. در صدد تولید بمب هسته‌ای نیستیم، توانایی داریم ولی قصد تولید بمب نداریم و ما بارها بر این موضوع تاکید کرده‌ایم که ما از نظر اعتقادی تولید بمب را حرام می‌دانیم و از نظر راهبردی نیز بر این موضوع تاکید داریم که تولید بمب راهگشا نیست چرا که اگر ایران به سمت تولید سلاح هسته‌ای برود طبیعتا کشورهای دیگر در منطقه نیز در یک مسابقه تسلیحاتی قرار می‌گیرند و می‌خواهند سلاح هسته‌ای تولید کنند. ما سال‌ها و دهه‌ها است که تاکید می‌کنیم که خواهان منطقه‌ای عاری از سلاح هسته‌ای هستیم و به همین دلیل می‌گوییم که باید سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل در منطقه نابود شود و این رژیم به پادمان بپیوندد. ما داشتن سلاح هسته‌ای را امنیت آفرین نمی‌دانیم و مولفه‌های دیگری را در زمینه امنیت مورد توجه داریم البته به این موضوع نیز توجه داریم که داشتن فناوری هسته‌ای خود بازدارنده است.

خرازی با بیان اینکه ایران آمادگی دارد که به تعهدات هسته‌ای خود بازگردد در صورتیکه طرف‌های مقابل نیز به تعهداتشان عمل کنند گفت:

در ارتباط با مذاکرات اخیر نیز مسئله پادمانی و ادعاهای مطرح شده از سوی آژانس باقی مانده است که البته مطالب مطرح شده مطالب قدیمی است و امیدواریم که سفر اخیر کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران باعث شود که قضیه حل شود.

وی با بیان اینکه تحقق توسعه در منطقه نیازمند صلح و ثبات و امنیت است گفت:

منطقه ما نیازمند گفت‌وگو است و ما بارها در موضع‌گیری‌های خود بر این مسئله تاکید کرده‌ایم. ما تا کنون تجاوزی به کشوری نکرده‌ایم البته به برخی از کشورها که از ما تقاضای کمک برای استیفای حقوق‌شان کرده‌اند کمک کرده‌ایم که این قضیه را در عراق، سوریه و ... مشاهده کردیم.

خرازی با بیان اینکه شرط موفقیت گفت‌وگو عدم تجاوز، عدم دخالت بیگانگان در امور کشورهای منطقه و ایجاد زمینه برای گفت‌وگو است با اشاره به به سفر اخیر رئیس جمهور چین و رهبر حزب کمونیست این کشور به عربستان گفت:

ما از این سفرها و دیدارها استقبال می‌کنیم. از اینکه در قالب طرح یک جاده یک کمربند سرمایه گذاری بیشتری در منطقه انجام شود استقبال می‌کنیم ولی در جریان این سفر خطایی رخ داد و آن ورود به مباحث سیاسی و تمامیت ارضی ایران بود.

وی با انتقاد از بیانیه مشترک چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس و ادعاهای مطرح شده در آن در مورد تمامیت ارضی ایران گفت:

آنها (چینی‌ها) سعی کردند که این خطا را جبران کنند ولی این خطا به مثابه این بود که ما بیاییم در مورد وضعیت تایوان که جزو خاک چین است اظهار نظر کنیم و قطعا این موضوع مورد خرسندی چینی‌ها نیست و امیدواریم دیگر چنین خطاهایی از سوی چینی‌ها رخ ندهد و به صورت کامل خطای صورت گرفته جبران شود.

او با اشاره به موضوع جنگ اوکراین و نقش کشورهای غربی و ناتو در ایجاد آن گفت:

از نظر ما جنگ امر مطلوبی نیست. ما خودمان هشت سال درگیر جنگ بودیم. جنگ خسارت‌های زیادی را به بار می‌آورد. در عین حال که در جنگ هشت ساله تجربیاتی را نیز کسب کردیم. در موضوع جنگ اوکراین ما تاکید بر این داریم که جنگ باید هر چه زودتر از طریق گفت‌وگو پایان یابد و ایران آمادگی دارد که وسیله چنین گفت‌وگویی را فراهم کند.

خرازی به تحولات عراق و تشکیل دولت جدید در این کشور اشاره کرد و افزود:

امیدواریم که دولت عراق در توسعه صلح، ثبات و امنیت در عراق و منطقه و مبارزه با تروریسم موفق باشد. ما در این زمینه حاضریم به عراق کمک کنیم. همانطور که پیش از این نیز کمک کرده‌ایم و شهیدان بزرگوار و عزیزی را از جمله شهید سردار سلیمانی را در این ارتباط تقدیم کردیم.

خرازی به موضوع افغانستان نیز اشاره کرد:

افغانستان همسایه ماست، تحولات در این کشور تاثیر زیادی بر روی منطقه و کشورمان دارد. توصیه اکید ما به طالبان این است که با تروریسم و ناامنی در این کشور مقابله کند و اجازه ندهد که تروریسم در خاک افغانستان گسترش پیدا کند. آنها باید از ورود بیگانگان به خاک افغانستان جلوگیری کنند و اجازه ندهند که دوباره آمریکایی‌ها به بهانه‌های دیگر وارد خاک این کشور شوند.

خرازی بر اهمیت تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان با حضور اقوام و مذاهب مختلف در این کشور تاکید کرد:

در دنیای امروز یک قوم نمی‌تواند بر کشوری که چند مذهب و چند قوم دارد حکومت کند. در چنین حالتی شانس بروز درگیری و مخالفت بالاست و امیدواریم که طالبان و رهبران آن با این نگاه به آینده توجه کنند. ایران آمادگی دارد که در جهت ایجاد صلح و امنیت در افغانستان تلاش کند و کمک ارائه کند.

او با اشاره به برخی از ناآرامی‌های رخ داده در کشور و با انتقاد از مداخلات برخی از کشورهای غربی در امور داخلی ایران گفت:

اعتراض حق هر شهروندی است و ایرانیان نیز از این حق برخوردار هستند ولی اغتشاش مقوله دیگری است و هیچ کشوری اجازه نمی دهد که امنیت سرزمین خود با خطر مواجه شود، اغتشاش ایجاد شود، جلوی اغتشاش و ناامنی را می‌گیرد. شما در کشورهای غربی نیز مشاهده می‌کنید که وقتی اغتشاش ایجاد می‌شود چگونه با اغتشاشگران برخورد می‌شود و ایران نیز خارج از این قاعده نیست.

وی با انتقاد از مواضع برخی از کشورها در امور داخلی ایران و تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه برای ورود اسلحه به کشور از برخی از مناطق مرزی و سازماندهی نیروهای تروریستی در خارج از ایران برای ایجاد ناامنی در خارج از کشور گفت:

آنچه که در ایران رخ داد صرفا یک مسئله داخلی نیست بلکه یک جنگ هیبریدی بود. جنگی بود که در آن برخی از گروه‌های تروریستی و برخی از دستگاه‌های اطلاعاتی تعدادی از کشورها نیز در آن درگیر بودند. آنها این جنگ را از قبل طراحی کرده بودند و منتظر بودند که این آتش را برافروزند و فوت خانم امینی این بهانه را به دست آنها داد.

وی با بیان اینکه جنگ هیبریدی شامل اضلاع نظامی، سیاسی، اجتماعی، رسانه‌ای و ... است گفت:

تخریب افکار عمومی یکی از وجهه‌های این جنگ است که از آن به عنوان جنگ شناختی یاد می‌شود. امروزه ناتو، آمریکا، ارتش آمریکا و سایر ارتش‌های بزرگ در صدد اضافه کردن یک عرصه جدید به عرصه نظامی‌شان هستند. در کنار هوا، زمین، دریا و سایر عرصه‌ها امروز عرصه ذهن و تاثیرگذاری بر ذهن نیز به ابعاد جنگ آنها اضافه شده است و به دنبال آن هستند که روش‌ها و تاثیرگذاری بر ذهن را نیز بر عرصه جنگ اضافه کنند و آنچه که در ایران رخ داد نمونه چنین استفاده‌ای از شناخت انسان و افکار عمومی و تخریب آن شناخت بود.

  •  

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در سومین نشست مجمع گفت‌وگوی تهران تحت عنوان «سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران؛ رهیافتی به دوستی و اعتمادسازی» در محل مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه عنوان کرد:

دولت جمهوری اسلامی ایران مفهوم همسایگی را محور سیاست خارجی خود قرار داده و با تمام توان به اعتمادسازی و تقویت پایه‌های دوستی با همسایگان در منطقه می‌اندیشد و در این مسیر با قدرت گام برمی‌دارد. در غرب آسیا ما همسایگان خود را که با آن‌ها اشتراکات تمدنی، تاریخی و دینی داریم برادران خود می‌دانیم و امنیت و رفاه آن‌ها را امنیت و رفاه خود می‌دانیم. ایران همواره یکی از پایه‌های ثبات و امنیت در منطقه و خط مقدم مبارزه با تروریسم داعش بوده است. ایران همواره در خط مقدم مبارزه با انواع تروریسم در منطقه و جهان بوده است. مایلم در آستانه سالگرد ترور جنایتکارانه آمریکایی و به شهادت رساندن دو قهرمان مبارزه با تروریسم شهید المهندس و قاسم سلیمانی یاد و خاطره این قهرمانان بزرگ حافظ امنیت ایران و عراق و منطقه و جهان را گرامی بدارم. همواره اطمینان داده‌ایم که آماده اعتمادسازی با همسایگان در منطقه و از جمله در حوزه خلیج فارس هستیم که تا یک بار برای همیشه تفکر امنیت از خارج منطقه کنار برود. مایلم اعلام کنم آماده‌ایم نشست مشترک وزرای خارجه و دفاع بین ایران و کشور‌های حاشیه خلیج فارس و دیگر همسایگان برگزار کنیم. مسئله فلسطین و حقوق تضییع شده ملت مظلوم آن همچنان شرمسارانه بر پیشانی بشریت خودنمایی می‌کند و رژیم صهیونیستی سیاست‌های تجاوزکارانه خود را در سکوت نظام‌مند مدعیان حقوق بشر ادامه می‌دهد.

وی گفت:

دولت رئیسی از ابتدای کار دست همسایگان را به گرمی فشرده و آمادگی داریم از مسیر گفتگو و همکاری‌های سازنده و رو به جلو بر گام‌های عملی هر چه بیشتر در مسیر توسعه همه‌جانبه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از پیش تمرکز یابیم. در مسئله اوکراین سیاست ایران از ابتدای بحران تاکنون پیوستگی داشته و سیاست ما عدم توسل به زور و حل بحران از طریق سیاسی بوده است. از ابتدای بحران با اتخاذ سیاست بیطرفی گفتیم نگرانی‌های مشروع دو طرف باید مدنظر قرار گرفته و از طریق گفتگو حل و فصل شود. نگاه تک بعدی به بحران پاسخگو نیست.

او ضمن رد کردن ادعای ارسال پهپاد گفت:

هیاهو درباره ارسال پهپاد ایرانی در شرایطی که میلیارد‌ها دلار سلاح از غرب برای تداوم جنگ به اوکراین ارسال شده هدفی جز سرپوش گذاشتن بر اقدام این کشور‌ها ندارد. امنیت وقتی فراهم است که امنیت همه فراهم باشد.

وی گفت:

در افغانستان شاهدیم ۲۰ سال حضور اشغالگران هیچ ثمری برای ایجاد امنیت و زیرساخت‌های رفاهی برای مردم صبور این کشور در بر نداشته است و اکنون مردم این کشور در شرایط کاملا نامناسب و نگران کننده‌ای به سر می‌برد. آمریکا از افغانستان رفته، ولی با استفاده ابزاری از گروه‌های تروریستی به دنبال تداوم حضور خود در این کشور و ایجاد چالش برای کشور‌های منطقه از این طریق است. مردم افغانستان را که با آن‌ها اشتراکات تاریخی، فرهنگی و ... داریم، چون مردم خود می‌دانیم و نسبت به سرنوشت آن‌ها مسئولانه عمل می‌کنیم. در یک سال و نیم اخیر ایران پذیرای خیل عظیم آوارگان افغانستانی بوده و در حالی که ایران در شرایط سخت تحریم‌ها به سر می‌برد با سخاوتمندی پذیرای آن‌ها بوده است. راه ثبات و امنیت در افغانستان از مسیر خاص و با مردم این کشور و با تشکیل دولت فراگیر می‌گذرد.

او درباره رابطه ایران و چین گفت:

تهران و پکن در سال‌های اخیر سطح همکاری‌های خود را به سطح بالایی ارتقاء داده‌اند. ما در این فضای همکاری انتظار نداشتیم که بیانیه سال ۲۰۱۴ کشورهای منطقه کپی و پیست و تکرار شود. ضمن تاکید بر تداوم همکاری راهبردی با چین در مورد تمامیت ارضی ایران هیچ تعارفی نداریم. مراتب ناخرسندی و اعتراض خود را از طریق مجاری دیپلماتیک به شکل رسمی و با ارائه یادداشت رسمی و اعتراضی به طرف چین اعلام کردیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان