در صورت زیاده خواهی و وقت کشی گفت‌و‌گوهای برجام متوقف می شود | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 9:36

در صورت زیاده خواهی و وقت کشی گفت‌و‌گوهای برجام متوقف می شود

شماره: 13240
Aa Aa

گروه کارشناسی سوم برای گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام ایجاد می شود.

نشست کمیسیون مشترک برجام برگزار شد؛
در صورت زیاده خواهی و وقت کشی گفت‌و‌گوهای برجام متوقف می شود

نشست کمیسیون مشترک برجام به ریاست انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در وین برگزار شد. نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران در این نشست حضور داشتند.

به گزارش اسپادانا خبر، مشارکت کنندگان در جریان پیشرفت‌های حاصل در مباحث مطروحه در وین در خصوص تدابیر مشخص لازم برای رفع تحریم‌ها و امور هسته‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام و اجرای موثر و کامل آن قرار گرفتند.

کمیسیون مشترک نیز تصمیم گرفت که کارگروه سومی برای آغاز بررسی ترتیب تدابیر مرتبط ایجاد شود.

مشارکت‌کنندگان بر عزم خود برای پیگیری تلاشهای مشترک دیپلماتیک از جمله در کمیسیون مشترک و از طریق ادامه ارتباطات مجزای هماهنگ‌کننده با همه اعضای برجام و آمریکا تاکید کردند.

کمیسیون مشترک طی هفته آتی برای ادامه کار مجدداً تشکیل خواهد شد.

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دبیرکل سیاسی سرویس اقدامات خارجی اتحادیه اروپا و رئیس جلسه امروز کمیسیون مشترک برجام در توییتی نوشت:

کمیسیون مشترک امروز برگزار شد. پیشرفت در دو هفته اخیر حاصل شده است اما کارهای دشوار بیشتری مورد نیاز است. سومین کارگروه نیز تشکیل شد تا به مشکلات مرتبط با سلسله مراتب [بازگشت به برجام] رسیدگی کند. به گمان من دیپلماسی همچنان تنها راه پیشروی برجام برای برطرف کردن چالش‌های جاری است.

عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران در پایان این نشست گفت:

هیأت ایرانی هر زمان که روند گفت‌و‌گوها به سمت زیاده خواهی، وقت‌کشی و چانه‌زنی‌های غیرمنطقی برود گفت‌و‌گوها را متوقف خواهد کرد.

او گفت:

این دور دوم مذاکراتی بود که ما طی دو هفته گذشته در وین داشتیم. دور دوم مذاکرات شش روز به طول انجامید. مذاکرات بسیار فشرده‌ای بود. تلاش ما این است که به مجموعه اقداماتی که باید آمریکا برای رفع تمامی تحریم‌ها انجام دهد. این رفع تحریم‌ها باید راستی‌آزمایی شود و بعد ایران اقدامات خود را انجام دهد. مجموعه این اقدامات در حال کار شدن است. پیش‌نویس‌های مختلفی توسط تمامی هیات‌ها ارائه و مورد تبادل قرار گرفته است. درباره آنها کار انجام می‌شود. تمام تلاش ما این است که بتوانیم به سند واحدی که دقیقا وظایف آمریکا را مشخص کند و اقداماتی هم که ایران برای اینکه به برجام برگردد را روشن کند.

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای با بیان اینکه آن سند نحوه راستی‌آزمایی و ترتیب و تقدم اقدامات طرفین را مشخص خواهد کرد، اظهار داشت:

البته این موضوع از نظر ما کاملا روشن است و این آمریکا است که باید ابتدا اقدامات خود را انجام بدهد. البته مذاکرات سخت است اما ما حتما از مذاکرات فرسایشی اجتناب می‌کنیم همانطور که از مذاکرات شتاب‌زده هم اشتباه می‌کنیم.

عراقچی با تاکید بر اینکه مذاکرات باید با دقت کامل انجام شود، تصریح کرد:

اجازه نمی‌دهیم کسی وقت‌کشی کند و بیهوده مذاکرات را طولانی یا فرسایشی کند. در عین حال در مذاکرات تعجیل و شتاب‌زدگی هم نمی‌کنیم که خدایی ناکرده از موضوعی غفلت صورت بگیرد. همه چیز با دقت در حال پیش رفتن است.

مقرر شد هفته آینده یک گروه کارشناسی سوم نیز برای گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام ایجاد شود.

میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز گفت:

اعضا نسبت به پیشرفت مذاکرات صورت گرفته طی دو هفته اخیر در خصوص روند احیای توافق هسته‌ای ابراز رضایت کرده و تصمیم گرفتند به مذاکرات تنفس داده و اجازه دهند تا هیات‌ها تکالیف خود را انجام داده و با پایتخت‌هایشان مشورت کنند.

«وانگ کان»، نماینده چین در نشست کمیسیون مشترک برجام نیز گفت که مهم‌ترین اولویت در گفت‌وگو همچنان تمرکز بر لغو تحریم‌ها توسط آمریکاست.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان